Évekkel ezelőtt már eljátszottam ugyanezt. A régi motorom egy BMW R 1200 GS Adventure volt, amellyel bő tíz éves „élettársi kapcsolatunk” alatt 157 ezer kilométert töltöttünk együtt. Nyáron és télen, aszfalton és sárban egyaránt. Egész idő alatt mindig kizárólag gőzborotvával tisztítottam – ennek megfelelően is nézett ki. Mondjuk, hogy nem volt újszerű… Aztán eladás előtt elvittem egy kozmetikába, ahol gyönyörűvé varázsolták. Kivéve a két kipufogó leömlőt, amelyekre szó szerint rákeramizálódott a retek és a sár. Azt mondták, több speciális vegyszerrel próbálták, de semmi. Úgyhogy itthon nekültem. Hipó, Domestos, miegyéb. Majd kijött a szomszédom, Marci és megkérdezte: de miért nem csinálom kólával? Hiszen az oroszoknak is működött a 2107-es lökhárítóján!
Kifutottam a sarki boltba, és vettem két 1,75-ös piros címkés „igazit”. Sima konyhai mosogatószivaccsal fél óra alatt a leömlők, a katalizátor és a teljes csőrendszer szinte eredeti pompájában látszódott. Persze lehetett volna még csiszolni rajta, de így már elfogadható lett a motor összképe – és nekem is volt pofám átadni új tulajdonosának. (Aki azóta is boldogan használja és bőven 200 ezer felett jár vele – de ez nem tartozik a tárgyhoz.)
BobMaster kolléga 2019 végén megvette a Hondától a CB650R Neo Sports Cafe tesztmotort – tehát teljes joggal adhatta az „Igazából szerelem” címet tesztjének. Ő – hasonlóan hozzám – elsősorban használati tárgynak tekinti a motorját, így az azóta megtett tizenpár-ezer kilométere alatt ő is csak a magas nyomású benzinkutas mosóberendezéseket használta pucolásra. Ennek megfelelően a négy csodaszép vonalú, a motor ékkövének számító leömlő állapota meglehetősen viseltesre változott. Úgyhogy felvetette: ő is megpróbálná kólával. Most azonban odafigyeltünk rá, hogy legyen kamera is a kezünkben. Nézzük a gyorsteszt eredményét!
Az eredmény ezúttal is meggyőzőnek bizonyult. Sem különleges dörzsi, sem speciális vegyszer, sem hosszas munka nem kellett hozzá, hogy ráégett mocsok villámgyorsan eltűnjön. Miközben kamerával a kezemben álltam mellette, azon mosolyogtam, hogy ugyanúgy járt, mint anno jómagam. Néha ivott egy kicsit az üdítőből, majd a végén filozofikus arccal feltette a kérdést: na de mit iszunk?
Kísérletünk tehát elég egyértelmű igazolást adott rá: a városi legenda ezúttal működik. A kóla – legalábbis a „legősibb” márka piros címkés, igazi cukros változata – remekül működik, ha leömlőt kell tisztítani. Ettől persze – ahogy a filmecske végén elhangzott – még szívesen felvennénk mozgóképre három kozmetikai termékekkel foglalkozó márka leömlő-tisztítójának próbáját. Már persze, ha ki mernek állni a mezei kóla ellenében. 😀 Addig pedig töltsünk magunknak egy pohárral a szénsavas tisztítószerből – egészségünkre!

Cimkék:
A jelenlegi jogszabályok szerint április elejéig biztosan tilos vezetéstechnikai tréningeket tartani. Ezzel kapcsolatban született a levél.
Elolvasom »Minden szempontból drámai baleset történt tegnap Budapesten. A mentőautó és a motor ütközésében motoros társunk ráadásul életét vesztette.
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »