Tőlünk nyugatabbra lényegesen előrébb járnak a motorosok biztonságának terén. Gondolok itt arra, ahogy a hatóságok hozzáállnak a témához. Persze ott is vannak közúti versenyzők, akik minden körülmények között balesetig feszegetik a képzeletbeli húrt – de az ő épségükért éppen úgy tesznek a hivatalos szervek. Arrafelé sok éve ismertek a motorosokat is védő, földig érő szalagkorlátok – így azok lába nem okoz akár halálos sérülést a nekicsúszó rájdernek. Szerencsére ilyenek egyre gyakrabban láthatóak nálunk is – ahogy számos, kellemesen kanyargós útszakasz burkolatát is felújították az elmúlt években. A fejlődés tehát szemmel látható. Ennek egyik remek példája volt, hogy a kitűnő burkolata és vonalvezetése miatt kedvelt Héreg-Bajna szakasz egyik kanyarjában bennünket segítő felfestések jelentek meg. A bal kanyarban levő körök is ismertek az osztrák utakról – idehaza ez az első hasonló kezdeményezés. Amit természetesen örömmel kell fogadni. Az új jelek bemutatása céljából BobMaster és Dodó készítettek is egy kis videót. Amelyben – mint el is mondták – azért motoroztak a felfestés bal oldalán, mert az mutatott nagyobb hasonlóságot az ideális ív vonalához.
A videó azonban meglehetősen megosztó visszajelzéseket kapott úgy a közösségi médiában, mint a videó alatti hozzászólásoknál. Amelyek egy része teljesen normálisan szegezte nekünk a kérdést: amennyiben szerintünk nem jó a szűkülő jobb kanyar biztonságos bevételét célzó vonal, akkor mutassuk már meg, hogyan lehetne az jó. Mi azonban szerettük volna gyakorlatban bemutatni, mire gondolunk – ehhez pedig kellett egy kis idő. Mindenekelőtt egy olyan motor, amely rendelkezik sebességtartó automatikával és dőlésszög-kijelzéssel. Így ismét elkértük a BMW F 900 XR túragépet. Az ő segítségével igyekeztünk a lehető legobjektívebben körüljárni a témát:
Korábban már részletesen foglalkoztunk a kanyarok legbiztonságosabb bevételének egyik fontos témájával, a megfelelő kanyarívvel. Természetesen annak közúti vonatkozásában. (Bár a vicces az, hogy az alapelv itt is majdnem ugyanaz, mint versenypályán. Csak itt a fő cél nem a sebesség, hanem a minél nagyobb biztonság.) Amennyiben nem tetted, érdemes újra elolvasni korábbi cikkünket és megnézni a benne levő videót. Ismétlésként csupán egy ábrát vegyünk elő – hogy is néz ki az ideális kanyarív?
A kanyar előtt tehát minden esetben a tervezett ív külső oldalán kezdünk. Természetesen nem átlógva a másik sávba! Ezen a részen érdemes tudatosan spórolni a sebességgel – inkább itt legyél lassabb, de biztosan be tudd fejezni a kanyart! Amint látjuk, mi is vár ránk, elkezdhetjük a lehető legegyenletesebb és leglaposabb görbe mentén abszolválni a kanyart. Amint a kivezető ívre érünk, így korábban kezdhetjük a gyorsítást – és behozhatjuk az elején elvesztett tempót. De ami sokkal fontosabb: biztonságosabban haladunk a kanyar minden szakaszán! Ez pedig nem csupán elmélet – a BMW F 900 XR stabil sebességen mutatott dőlésszögei is igazolják a dolgot. Amennyiben mindezt megérted, és lemondasz határaid közúti feszegetéséről, sokkal biztonságosabban fogsz motorozni a kanyargós utakon!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »