Alapvetően két fő válfaja van a motoros baleseteknek. Az egyikben összeütközünk egy másik járművel. Itt az okok sokfélék lehetnek a szabályok be nem tartásától a figyelmetlenségig. A másik nagy terület az, amikor sikerül teljesen egyedül, külső segítség nélkül összetörni magunkat. Itt elvétve vezethető vissza a bukta műszaki okokra vagy rosszullétre. Ezek egyenesben is törhetnek az életünkre – de többnyire elég nekünk egy kanyar! Ami még mindig lehet olajos – ez is a sajnálatos külső körülmények közé sorolható. De amikor olvasgatjuk a motoros balesetek leírását, nagyon gyakran találkozunk olyan szófordulatokkal, mint:
ésatöbbi, ésatöbbi. Ezen balesetek a súlyos sérüléssel vagy még rosszabb esetben halállal végződő motoros bukások igen nagy részét teszik ki. Így nagyon fontos, hogy ismerjük a megoldást arra a helyzetre, amikor a kanyar elején tudatosul bennünk: ez a tempó ide bizony sok lesz!
Fontos tisztában lenni azzal, hogy bármikor és bárki elkottázhatja úgy a sebességet a kanyar bejáratánál, hogy onnan tényleg már csak egy légzsákos mellényre meg a minél puhább árokpartra számíthat. Amikor az íven az adott tapadási viszonyok mellett mondjuk 75-tel fér el a gép, de te a bekormányzási ponton még 140-nel húzod a gázt, akkor azt nem nagyon fogod megoldani. Ilyenkor marad a sebesség csökkentése az utolsó pillanatig – aztán az ima meg a puszta mázli. Szerencsére az esetek java részében a normálisabb motoros csak kicsivel sokallja el a sebességét. Sőt, sokszor nem is vagyunk túl gyorsak, csak elbizonytalanodunk és annak érezzük! Na amikor ez a szitu áll elő, nagyon nem mindegy, hogy kezdjük meg a kanyar abszolválását.
Azon dolgokról, amelyek a háttér megértéséhez szükségesek, tulajdonképpen sorozatunk korábbi epizódjaiban nagyrészt esett már szó. Ezek közül az egyikre külön részt szántunk: ez pedig a fékezés kanyarban. Ezt mindenképpen érdemes visszanézni annak megértése érdekében, hogy miként is hatnak a gumira az erők, amikor egyszerre akarunk irányt váltani (kanyarodni) és lassítani. Fontos tudni, hogy teljesen más tészta, amikor már a kanyar közepén észlelünk egy akadályt és lassítanunk kell, illetve amikor még csak meg kellene kezdenünk az ívet és húzunk egy nagy első féket. Utóbbi okoz nekünk gondot, amikor elsokalljuk a sebességet a kanyar előtt. Az összeültetett első futómű és a deformálódott gumi ugyanis nagyon megnehezíti magát a bekormányzást – illetve erősen növeli a megcsúszás veszélyét.
(Fontos: létező technika a motort fékkel beengedni az ívre – ezzel később foglalkozunk is majd. De nem ugyanaz, mint amikor az ív legelején rémülten elmarod a fékkart…)
A helyes megoldás pedig nem más, mint amit réges-régen megismertetek a sorozatunkból. Nevezetesen, hogy milyen módszerrel tudod ledönteni – vagy szükség esetén még mélyebbre dönteni – a motort. Ez pedig nem más, mint a kormány megtolása. Amikor kicsit összegitteled magad, hogy ez most sok, és már ösztönből kapnál is a fékkarhoz, ne tedd! Inkább nézz bele a lehető leghosszabban a kanyar mélyébe, és told meg az ívbelső oldali kormányt! Ettől a motor azonnal és annyira mélyen ledől, amennyire csak akarod – ezt a kormány tolásának hosszával és erejével teljesen precízen tudod szabályozni. Persze ha tényleg nagyon elcseszted és már karcol a lábtartód, tessék befelé mozogni testtel – ilyenkor nagyon fontos lejjebb vinni a súlypontot! Meglepve fogod tapasztalni, hogy a megnövekvő súrlódás milyen lassulást okoz. Az elején majdnem becsokiztál, majd a kanyar közepén el kell kezdeni húzni a gázt, mert másképp eldőlsz… Csak hinni kell magadban, a motorodban, a gumidban – meg messzire nézni és tolni a kormányt!
A téma olyan fontos, hogy a BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning Intenzív szintű képzésén külön feladatokat szentelünk neki. Jól végrehajtani egy necces és éles szituációban biztosan sokkal jobb eséllyel fogja az, aki ott már átélte és megérezte a technika működését!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »