Azért az nagyon nagy dolog, amikor egy új jármű vásárlásából az állam átvállalja a vételár több mint felét! Konkrétan 55 százalékot. Egy mondjuk egymillióba kerülő elektromos robogó esetében az ember azért mélázik egy darabig, hogy azt a rengeteg pénzt kifizesse-e. Mert hát valljuk meg: mégis csak sokkal kevesebből vehetünk egy benzines kis segédmotoros zümmögőt – mire a vételár-különbözetet lemotorozzuk, meg nagyjából úgyis biztosan túladunk a holmin. Viszont ha ugyanezt a villanyrobeszt 450 ezerből hazavihetjük, a sokkal olcsóbb kilométer-költséggel villámgyorsan nyerő helyzetbe kerül. A napokban nyilvánossá vált állami pályázat tehát hatalmas segítséget nyújthat a tisztább levegőjű nagyvárosok felé vezető úton. Azaz csak nyújthatna – mert megint olyan magyaros körültekintéssel sikerült megírni azt, hogy az ember azt sem tudja, sírjon vagy nevessen.
A részletes kiírás szerencsére nem titok: IDE KATTINTVA azonnal le is töltheted és betűről betűre átbogarászhatod. Azért persze röviden foglaljuk össze a lényeget. Az 55 százalékos ártámogatást kizárólag nem természetes személyek, vagyis cégek vehetik igénybe. A jármű vételára 100.000.- és 1.000.000.- forint között kell, hogy legyen. A robogó L1e besorolású kell, hogy legyen: erőforrásának teljesítménye legalább 1.400 Watt, a szállítható személyek száma 1, az akkumulátor paraméterei pedig legalább 48 V és 42 Ah. Na akkor elemezzünk!
Az, hogy cégre kell venni a robeszt, nyilván a pizzafutár-flották lecserélését hivatott elősegíteni. Persze biztos vagyok benne, hogy a legtöbb ember azért talál egy vállalkozást, akinek a nevére beszerezheti saját privát elektromos robogóját. A műszaki paraméterek java részének sok jármű megfelel – kivéve az akkumulátor körüli számokat. A legtöbb hasonló robogó ugyanis kisebb energiatárolóval rendelkezik. Egészen konkrétan az a helyzet, hogy a lista szűrésének végén az alábbi típusok maradnak meg:
Igen, egyetlen márka mindössze két modellje. Az egészben a vicc az, hogy jó kapcsolatban vagyok a NIU hazai forgalmazójával – hiszen mi is teszteltük (és imádtuk) a NIU NGT-t -, aki az életére esküszik, hogy nem is tudott a készülő állami pályázatról. Nem, nem rá és a termékeire írták, csupán így alakult. Privát véleményem szerint magyarosan, nem elég szakmai háttérmunkával leírtak valamit, aztán ez lett belőle.
Persze az sem biztos, hogy feltétlenül rossz, hogy így alakult. Más elektromos robogókat forgalmazó kereskedőknek nyilván az. Nem is kicsit. Ugyanakkor most ezzel az állami pályázattal az azt igénybe vevők csak olyan elektromos robogóhoz juthatnak hozzá, amely amúgy világszerte piacvezető a maga kategóriájában. Valamennyi termékük az okosrobogó kategóriába tartozik, vagyis a cég folyamatosan képes gyűjteni az általuk rögzített menetadatokat. Így minden NIU robogó tesztjármű is egyben. Az eladott kétkerekűek által megtett távolság pedig átlépte az ötmilliárd (!!!) kilométert – ez a Föld-Mars távolság kilencvenszerese, amit Han Solo a Millenium Falconnal fénysebességgel is hat óra alatt tenne meg. Közben minden egyes NIU percenként kétszázszor rögzít és küld tovább 134 telemetriai adatot – és ez a brutális mennyiség mind felhasználásra kerül a fejlesztések során. (A statisztikai adatok 5 másodpercenként frissülve, nyilvánosan követhetőek – kattints ide!) Biztos van valami köze mindennek ahhoz, hogy az egész világon piacvezető a márka.
A hazai állami pályázat tehát mondhatjuk, hogy furcsácskára sikeredett – de hát Magyarország az Magyarország. Annyi biztos, hogy a kritériumoknak megfelelő két jármű – fentebb a neveikre kattintva minden paraméterüket részletesen megtalálod – a kategória legjobbjai. (Amikor valamiből világszerte a legtöbbet adják el, az ritkán szokott a vak véletlen műve lenni.) Mi, magyarok pedig nem érjük be csak a legjobbal! 🙂
Forrásként felhasználtuk a villanyautosok.hu cikkét – köszönjük munkájukat! Támogatott tartalom.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »