A fékezés szabályai némileg megváltoznak, amikor elhagyjuk az aszfaltot. Nézzük a technikát, illetve hogy mit befolyásol laza talajon az ABS.
Hirdetés
Terepen motorozni nagyon jó dolog. Olyan szép helyekre juthatsz el, ahova burkolt úton már-már lehetetlen. Közben közelebb kerülsz a természethez – és távolabb az autóktól és a forgalomtól. Lassabban haladva is nagyon élvezeteset tudsz motorozni, nem fog kihajtani eléd egy figyelmetlen sofőr – vagyis sokkal biztonságosabb is tud lenni a terepmotorozás, mint a közúti. Bizonyos technikákat ugyanakkor muszáj megtanulni, hogy elkerüljük a felesleges zakózásokat – az állítólag sem nekünk, sem a motorunknak nem tesz jót. Az egyik ilyen fontos technika, ami jelentősen eltér az aszfalton szükségestől, a fékezés. Persze mielőtt elkezdenénk beszélni róla, nagyon fontos visszaidézni sorozatunk azon részét, amelyben a helyes testtartásról esett szó – ez a nagyendurokkal való off-road motorozás alapja. Az ott tanultakkal már fel tudunk gyorsítani – úgyhogy ideje megállni! Természetesen jelen cikkünk az intenzív lassítással foglalkozik, kényelmes sebességcsökkentéshez elég mindent finomabban kezelni és beleiktatni a motorféket is.
A cselekvési sorrend és kulcspontok
Amint meghozod a döntést, hogy lassítani fogsz, azonnal told hátra a feneked. Ezzel több legyet ütsz egy csapásra: növeled a leszorítóerőt a hátsó keréken, tehermentesíted a karjaidat és jobb testhelyzetet érsz el arra, hogy egyensúlyban tartsd a stabilitását vesztett motort.
A hátsó féket azonnal maximális erővel indítsd. Kimondott célunk, hogy rögtön blokkoljon a kerék – minél kevésbé kötött a talaj, ez annál lényegesebb. Ez ugyanis rövidíti a fékutadat. A kuplungot rögtön a folyamat elején húzd be – másképp a blokkoló hátsó kerék lefullaszthatja a blokkot – ami nem a leghasznosabb. Közben az első féket is indítsd, de jellemzően egy ujjal és óvatosan. Az első kerék blokkolását ugyanis az álmoskönyv szerint előnyös elkerülni – ugyanakkor ő is lassít, tehát le nem mondhatunk róla.
Fokozottan ügyelj rá, hogy ne kerüljön SEMENNYI testsúlyod a kormányra, magyarul egyáltalán ne támaszkodj! A tested tehetetlenségét a tank térddel való szorításával és a fenék hátratolásával kell semlegesítened.
A tekinteted helyezd előre a távolba! Ez lesz a kulcs arra, hogy akár hepe-hupás, egyenetlen talajon is kiegyenlítsd tested mozgásával a blokkoló hátsó kerekes fékezés okozta stabilitásvesztést. Ha lenézel a motor elé egy méterre, szétesik az egyensúlyod!
Végezetül ügyelj rá, hogy megálláskor a legvégsőkig nyomd a hátsó féket, de időben kezdj el lelépni a lábtartóról. Kellemetlen dolog, amikor szépen megállsz, majd egy kis szinkronhiba miatt késve teszed le a lábad – és már kezdheted is felállítani a motorodat.
Hirdetés
Amikor nem kikapcsolható az ABS
Laza talajon a mai napig a legrövidebb fékutat blokkolásgátló elektronika nélkül, vagy annak kikapcsolása mellett érjük el. Különösen igaz ez a régi motorok esetében, ahol az ABS lassabban szabályzott. Éppen ezért ha lehet, deaktiváld a rendszert és tanuld meg a fentieket pontosan és magabiztosan végrehajtani!
Amikor bekapcsolva marad a rendszer, a legmodernebb elektronikák mellett is csökken a hátsó kerék által átvitt erő. Ugyanakkor az első féket sokkal magabiztosabban tudod használni – minden esetben addig növelheted a fékerőt, amíg nem kezd dolgozni az elektronika. Vagyis egy csomó hátul elvesztett lassító hatást elöl visszanyersz – így a legmodernebb, vagyis gyorsan szabályzó ABS-ek mellett a fékezés hatékonysága alig csökken.
Nagyon fontos, hogy a különféle Enduro, Enduro Pro, Rally, Off-Road és egyéb menetprogramokkal rendelkező modern nagyendurok összes lehetséges üzemmódját próbáljuk ki élesben! Ezek ugyanis jellemzően a fékrendszer szoftverét is befolyásolják, így tisztában kell lennünk vele, hogy milyen talajviszonyok mellett melyiktől mire számíthatunk. Ne egy éles helyzetben érjen valamilyen kellemetlen meglepetés!
Végezetül nagyon hasznos, ha a terepen motorozást olyan helyen tanulod meg, ahol valóban az alapoktól jól felépítve és kívülről folyamatosan szemlélve fejlődésedet tudsz eljutni a megfelelő szintre. Így nem rögzülnek hibásan a dolgok és a lehető leggyorsabban jutsz el a magabiztos és biztonságos motorkezelés szintjére – illetve javítod ki esetleges hibáidat. Ilyen tréning szerencsére már Magyarországon is elérhető. Mert a fékezés során magad például nem látod, mennyire van hátul a feneked – és a fedélzeten keletkező benyomások könnyen becsapják az embert. Amikor minden a helyére kerül, akkor pedig már nem csak biztosabb, de élvezetesebb is lesz a tereptúrázás az erre épített túraenduroddal!