Nagyon sokan vannak, akik vagy a városi kilométerek alatt – azaz mondjuk a mindennapi munkába járás során -, akár a meleg hónapokban hosszabb túrákra sem szívesen viselnek teljes motoros csizmát. Ezen nyilván lehet kötözködni a lábszár védelmének szempontjából – de ha már valakit zavar a magas építésű lábbeli, legalább a lábfejét védje a lehető legkomolyabban. Erre pedig az olasz Alpinestars márka rengeteg alternatívát kínál. Néhány éve már bemutattunk nektek egy csokorra való nyári motoros cipőt és kesztyűt – de akkor csak statikusan. Mivel nekem korábban – nagyon sok éve és egy közel sem prémium gyártótól – volt olyan motoros bokacipőm, amely beleizzadás szempontjából semmivel nem volt jobb a komoly csizmáknál, nagyon érdekelt, mennyire lehet szellős egy mai csúcs szintű lábbeli. Így a Motostar szaküzletében közelebbről is megnéztük a Faster-3 legnyáriasabb kivitelét, a Rideknit modellt.
A korábbi anyagban még a Faster-2 szerepelt. Azóta azonban az Alpinestars jelentősen továbblépve igen komolyat fejlesztett a cipőn – így a nevében megjelenő hármas szám sokkal többet jelent holmi kis fazonírozásnál. A lényeg, hogy a Faster-3 immáron nem csupán CE minősítésű protektorokat tartalmaz, hanem maga az egész lábbeli is biztonságilag bevizsgált termék. Konkrétan az EN 13634:2017 szabvány szerint lett minősítve és kapta meg kompletten a CE certifikációt.
Ez annyit tesz, hogy a megjelenésében leginkább az autóversenyzők lapos és funkcionális tűzálló cipőire hasonlító Faster-3 teljes külső és belső oldali bokavédelemmel rendelkezik – a sérülékenyebb külső részen ez kívül külön kemény protektorokat is jelent. A bokacsontot és a lábujjakat nagyon kemény kéreg és kapli óvják. A lábfejben természetesen külön merevítés van elhelyezve azoknak, akik nem csak robogón, hanem rendes váltós motoron is használnák a cipőt. A talp ugyan vékony, de meglepően merev: átszúrni sem egyszerű, ráadásul oldalirányú összeroppanás ellen is sokat fog.
A balesetek során jelentkező egyéb veszélyekre is gondoltak a tervezők. Ahol a sportcsizmákon a koptató található – a kis lábujj mellett -, a Faster-3 is kapott egy hasonló erősítést. Persze ez nem arra való, hogy kanyarban a földön húzd a cipőt. Viszont ha eséskor kicsit kedved támad csúszni az aszfalton, nagyon sokat jelent majd. Ugyanis ilyenkor szintén ez a terület kapja a legnagyobb terhelést. A fűzőt is így rögzíti a bokarész tetején található tépőzáras pánt, hogy véletlenül ne tudjon libegni. Így egyrészt semmibe nem tud beakadni menet közben, tehát például nem fogsz felborulni, amikor a lábtartóra hurkolódik és ezért nem tudod letenni a földig a lábad. Másrészt nem kell a szárba tűrni – így balesetkor nem sérthet meg a fűző kemény vége.
A Faster-3 ugyanolyan fazonnal és megjelenéssel három különféle változatban érhető el. Alapkivitele egy sima bőr lábbeli. A fenti védelmi funkciók mind benne vannak, éppen csak olyan, mint egy sima bokacipő. Esőben átázik, nagy kánikulában viszont meleg lesz. A tavaszi- és őszi hónapokban pedig éppen tökéletes. Akinek a vízállóság a legfontosabb feltétel, az is megtalálja a maga motoros cipőjét a Faster-3 Drystar képében. Ezt a verziót vízálló membránnal is ellátták, így ameddig a szárán be nem folyik az eső, nem lesz vizes a zoknid.
Nagy melegben persze ez már izzasztó lehet – de erre is van megoldás. A harmadik családtag ugyanis a Rideknit, amelynek külső oldalán és nyelvén nagy felületek készültek egy különleges, átszellőző anyagból. Ezek úgy néznek ki, mint a nagymama kötött mellénye – de persze annál “kicsit” nagyobb a szakítószilárdsága. Ez pedig tökéletes szellőzést biztosít. Ez utóbbira voltam nagyon kíváncsi, hogy milyen a gyakorlatban.
Mivel a Motostar szaküzletében nagy örömmel felfedeztem egy 48-as méretű Rider-3 Rideknit-et, el is kunyeráltam egy negyed órás városi motorozásra. A felvétel készítésekor 25-26 fokos volt a levegő, így a szellőzés hatékonysága nagyon jól érezhető kellett hogy legyen. A cipő már bent a boltban is nagyon könnyed viseletnek tűnt. Egyáltalán nem hasonlít egy motoros csizmára, mert nagyon könnyű. Egy sima utcai cipőhöz képest azonban nagyon jól fogja a lábfejet és a bokarészt. Motoron azt tapasztaltam, hogy az én fém végű, behajlós váltókarom élét sem éreztem a legkisebb mértékben sem. Vagyis valóban alkalmas a hagyományos motor vezetésére is.
A legfontosabb kérdés persze az volt, hogy mennyire fog szellőzni. Nos, abban nagyon ott van a szeren a Rideknit! Amint megmozdul a vas, azonnal olyan szinten mozogja körbe a légáram a lábunkat, mintha mezítláb lennénk. Na jó, esetleg egy vékony zokniban. 🙂 De hogy egy teljes lábfej-védelemmel rendelkező motoros lábbeli van rajtunk, azt tényleg nem is érezzük. Egy sima bőr cipőhöz képest is sokkal könnyedebb viselet. Így azoknak, akik kizárólag a meleg időben motoroznak, nem nagyon lehet jobb alternatíva. Aki pedig nem kíván ekkora légcserét, annak ott a Faster-3 család többi tagja. És még váltócipőt sem kell vinned az irodába!
Támogatott tartalom.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »