Már nagyon régen megtanultuk, hogy fordulhatunk meg a lehető legkisebb helyen motorral. Mármint abban az esetben, ha rajta ülünk. Adódnak ugyanis olyan helyzetek, amikor egy utca szélessége sem áll rendelkezésünkre, sőt annyi helyünk sincs, hogy tologassuk a gépet. De ütközhetünk nehézségbe egy befelé lejtő parkolóhelyen is. Innen ugyan ki lehet jutni a tolás mellett az első futómű rugóztatásának segítségével is. Már ha van kedvünk a módszerhez. Akad ugyanis egy kevesebb energiát igénylő technika: a helyben megfordulás.
Ehhez a motoron levő sztendert hívjuk segítségül. Használhatjuk a közép- és az oldaltámaszt is – mármint abban az esetben, ha van mindkettő. Az oldalsó abból a szempontból jobb, hogy nincs olyan kinyúlása, amely felszántva az aszfaltot nehezíti a műveletet. Nézzük, mi a legkevesebb erőt igénylő és biztonságos végrehajtás.
A cél az, hogy a motor mindkét kerekével a levegőben egyensúlyi állapotba kerüljön. Logikusan balról álljunk mellé vele párhuzamosan, majd forgassuk jobbra az első kereket. Így a jobb oldali kormánymarkolat kiválóan bal kezünkhöz esik és keletkezik egy komoly erőkar a földdel érintkező sztendertalptól. Így egészen minimális erővel fel tudjuk emelni a motor első kerekét. Ez után jobb kezünkkel megfogunk egy erős pontot a hátsó váz jobb oldalán – ha van utaskapaszkodó, annál jobb nincs. Ezt megint csak meglepően kis erővel magunk felé húzva egyszer csak a hátsó kerék is a levegőbe kerül.
Innen már nincs más dolgunk, mint az egyensúlyra figyelve lassan körbelépkedni. Nem szabad kapkodni, de nagy erőre sem lesz szükség közben. Arra fontos ügyelni, nehogy megbillenjen a motor az első traktus felé – ha becsuklik a támaszték, hamar szükségünk lehet a masina felállításának ismeretére. De ezt inkább kerüljük el.
NAGYON FONTOS! Mielőtt nekiállunk a gyakorlásnak, bizonyosodjunk meg motorunk sztenderének terhelhetőségéről! Sok olyan öntött oldaltámasz van, amely üzemszerűen nem viseli el magán a jármű teljes tömegét. Amennyiben a forgatás közben roppan el az anyag, az okozott kár esélyesen nagyobb lesz a sztender puszta kicserélésénél. Az acélból készült, masszív oldaltámaszok azonban a technika rendszeres használatát is lehetővé teszik. Már amikor valóban szükség van rá. Orrba-szájba nem kell erőltetni, mert a sztender rögzítő tengelye némileg rövidebb életű lehet. Ismerni azonban hasznos, hogy amikor tényleg kell, magabiztosan előhúzhasd a tarsolyodból.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »