Ilyen rendszer is volt már a járműiparban, azonban csak a négykerekűek világában. A műszaki érdekessége annyi, hogy egy boxer motor hengerfejében lényegesen kevesebb hely áll a mérnökök rendelkezésére, mint egy személygépkocsi esetében. A bajor technikusok azonban megoldották a dolgot és ShiftCam névre keresztelt szelepvezérlési technikájuk mostantól motorkerékpárjaik jelentős részében elérhető lesz – nem csak a boxereknél, hanem például az új S1000RR-nél is. Na de nézzük, hogy hogy működik a gyakorlatban!
A helyzet az, hogy nem érzel az egészből semmit. Csak azt, hogy az új R1250GS Adventure már bejáratósan is úgy ment, mint a bolond. Az első benyomásom az volt, hogy az eddig oly dinamikusnak tűnő elődnél sokkal jobban húz. Aztán a forgatásra egy nagyon kedves tulajdonos elhozta saját, 2018-as R1200GS Adventure motorját, így össze tudtuk hasonlítani őket. Nos, a ShiftCam vezérlésű, megnövelt lökettérfogatú, erősebb és nyomatékosabb új erőforrás minden próba során – a bejáratós motor és a közúti helyszín miatt nem száguldoztunk – vita nélkül elkente elődje száját. Azt hiszem, felesleges mindezt ragozni, videónk elég egyértelmű.
Az új BMW R1250GS Adventure mindenben a kategória legjobb motorja. Ezt úgy érzem, különösebb elfogultság nélkül ki lehet jelenteni. Biztosan bele lehet kötni, hogy valakinek nem tetszik, illetve hogy bizony nem mérik olcsón. De ebben a szegmensben messze a leginkább felhasználóbarát futómű, mesés felszereltség és egy elképesztő erőforrás adják mostantól a kalandmotoros külsejű gépek királyának legfontosabb pilléreit. Mert aki legyint a 136 lóerőre és a 143 newtonméteres nyomatékra – léteznek ennél nagyobb számok, tudom -, annak azt mondom: üljön fel és próbálja ki.
Azóta tudtam egy már nem bejáratós példánnyal is gurulni egy kicsit. Ahogy ezzel az új blokkal a böszme nagy tehén – elnézést a kifejezésért… – akár kétszázról is megindul, az elképesztő. Ahogy az is, amikor kétezres fordulaton kocogva visszaváltás nélkül rácsavarsz a gázra, az R1250GS Adventure pedig gondolkodás nélkül és robbanásszerűen meglódul. Sem a számok, sem a nyomatékgörbe alapos tanulmányozása nem adja vissza az ÉRZÉST, amit ez a gép adni képes.
Úgyhogy mély szégyenkezés mellett sem tudok mást mondani, mint hogy a BMW ezzel a modellel ismét olyan magasságokba tette a lécet, hogy az egészen elképesztő. Jelenleg az egyetlen bevethető fegyver egy jobb ár, mert akkor azért sok motoron el lehet gondolkozni az R1250GS Adventure mellett. Ha a lé nem számít, akkor nem nagyon van alternatíva… Viszont nézzük a jó oldalát: így a versenytársaknál dolgozó mérnököknek újabb évekre adott a feladat: lehet kapaszkodni a GS után!
Már csak a pontozásos értékelés és a részletes műszaki adatok várnak – a harmadik oldalon.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »