Ilyen rendszer is volt már a járműiparban, azonban csak a négykerekűek világában. A műszaki érdekessége annyi, hogy egy boxer motor hengerfejében lényegesen kevesebb hely áll a mérnökök rendelkezésére, mint egy személygépkocsi esetében. A bajor technikusok azonban megoldották a dolgot és ShiftCam névre keresztelt szelepvezérlési technikájuk mostantól motorkerékpárjaik jelentős részében elérhető lesz – nem csak a boxereknél, hanem például az új S1000RR-nél is. Na de nézzük, hogy hogy működik a gyakorlatban!
A helyzet az, hogy nem érzel az egészből semmit. Csak azt, hogy az új R1250GS Adventure már bejáratósan is úgy ment, mint a bolond. Az első benyomásom az volt, hogy az eddig oly dinamikusnak tűnő elődnél sokkal jobban húz. Aztán a forgatásra egy nagyon kedves tulajdonos elhozta saját, 2018-as R1200GS Adventure motorját, így össze tudtuk hasonlítani őket. Nos, a ShiftCam vezérlésű, megnövelt lökettérfogatú, erősebb és nyomatékosabb új erőforrás minden próba során – a bejáratós motor és a közúti helyszín miatt nem száguldoztunk – vita nélkül elkente elődje száját. Azt hiszem, felesleges mindezt ragozni, videónk elég egyértelmű.
Az új BMW R1250GS Adventure mindenben a kategória legjobb motorja. Ezt úgy érzem, különösebb elfogultság nélkül ki lehet jelenteni. Biztosan bele lehet kötni, hogy valakinek nem tetszik, illetve hogy bizony nem mérik olcsón. De ebben a szegmensben messze a leginkább felhasználóbarát futómű, mesés felszereltség és egy elképesztő erőforrás adják mostantól a kalandmotoros külsejű gépek királyának legfontosabb pilléreit. Mert aki legyint a 136 lóerőre és a 143 newtonméteres nyomatékra – léteznek ennél nagyobb számok, tudom -, annak azt mondom: üljön fel és próbálja ki.



Azóta tudtam egy már nem bejáratós példánnyal is gurulni egy kicsit. Ahogy ezzel az új blokkal a böszme nagy tehén – elnézést a kifejezésért… – akár kétszázról is megindul, az elképesztő. Ahogy az is, amikor kétezres fordulaton kocogva visszaváltás nélkül rácsavarsz a gázra, az R1250GS Adventure pedig gondolkodás nélkül és robbanásszerűen meglódul. Sem a számok, sem a nyomatékgörbe alapos tanulmányozása nem adja vissza az ÉRZÉST, amit ez a gép adni képes.



Úgyhogy mély szégyenkezés mellett sem tudok mást mondani, mint hogy a BMW ezzel a modellel ismét olyan magasságokba tette a lécet, hogy az egészen elképesztő. Jelenleg az egyetlen bevethető fegyver egy jobb ár, mert akkor azért sok motoron el lehet gondolkozni az R1250GS Adventure mellett. Ha a lé nem számít, akkor nem nagyon van alternatíva… Viszont nézzük a jó oldalát: így a versenytársaknál dolgozó mérnököknek újabb évekre adott a feladat: lehet kapaszkodni a GS után!



Már csak a pontozásos értékelés és a részletes műszaki adatok várnak – a harmadik oldalon.

Cimkék:
Aki szereti az igazi értelemben vett és sallangoktól mentes motort, amely tényleg szinte csak a motorozásról szól, annak jó társa lesz a Z900.
Elolvasom »Nem csak a terepmotorozás művelőinek hasznos ismerni azt a technikát, amivel burkolatlan úton egy íven megy a megfordulás.
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »