Az előző BMW motorkerékpáromon is átmentünk a Wilbers kalandon. Ott a terhelhetőség növelése érdekében kellett kicserélni a rugóstagokat, amelyek meg is oldották a problémát. Baj csak akkor lett, amikor lefogytunk – akkor egymagamnak már túlzottan kemény lett a holmi, így visszakerült a gyári futómű. Ameddig adottak voltak a feltételek, addig azonban remekül tette a dolgát. A 2017 tavaszi motorcsere óta nagyon elégedett voltam utódjával. Az F800GS első teleszkópjai aszfalton ugyan kicsit puhák voltak, de azt elhagyva kárpótoltak ezért. Mivel ezen a télen intenzívebben gyakoroltam a terepen motorozást, kezdett kijönni a gyári rugózás határa és gyengesége. Úgyhogy elkezdett foglalkoztatni a gondolat: mi lenne, ha ismét okosítanánk rajta egy kicsit?
Mik voltak a problémáim? Először is mivel az F800GS WP által gyártott teleszkópjai nem progresszív rugókkal vannak szerelve, durvább becsapódáskor – például rossz szögben vagy túlzott sebességgel érkezve egy hupli aljába – könnyen felütöttek. Na jó, a “könnyen” kicsit túlzás, de erőltetve felütöttek. Ennél picit jobban zavart a másik jelenség, az elpattogás. Ez ugyan nem volt tragikus, de folyton azt éreztem, hogy kissé küzdeni kell a keréknyomban maradásért az egyenetlen talajon. Így amikor a Wilbers hazai forgalmazója, az X-Bike felajánlotta a puszta próba lehetőségét – magyarul: ha nem tetszik, visszateszik nekem a gyárit és fizetnem sem kell -, nem sokat hezitáltam. Utólag már értem a magabiztosságuk okát. 🙂 Na de haladjunk sorjában.
Maga a művelet nem vesz igénybe túlzottan hosszú időt. Első kerék ki, teleszkópok ki, olaj leeresztés, rugó kivétele. Ekkor lehetett összevetni a gyári tekercset a Németországból érkezettel. Utóbbinak a nagy részén picit nagyobb a menetemelkedése, a végén a progresszív szakaszon pedig jóval sűrűbb. Az anyagát persze nem ismerjük. Roppant érdekes viszont a hozzá adott olaj. Gyárilag a BMW a WP eredetű teleszkóphoz 11.5w olajat ír elő 61 milliméter légréssel. A Wilbers azonban 2.5w (!!!) folyadékot ad meg 7 centis felső hézaggal. Erre több, a témában jártas barátom azt mondta: ilyen híg löttyel ez a tömegű motor kizárt, hogy jó legyen majd. Ettől persze engem csak még jobban érdekelt az eredmény…
Na de folytassuk a műveletsort! Az X-Bike kis műhelyében szépen felpolírozták a már meglehetősen karcos becsúszószárat, majd ment a helyére az új olaj – pontosan beállított mennyiséggel – és a rugó, az összeszerelést követően pedig ugrott is vissza a teleszkóp. A műveletsort persze meg kell ismételni még egyszer, de a teljes szerviz nem vett többet igénybe két óránál. Alig vártam a végét, hogy mehessek vissza a közelben levő mezőcskére kipróbálni az eredményt.
Lentebb látjátok a Wilbers kipróbálásáról sebtében felvett kis videónkat. A gyári rugókkal láthatóan kétszer is irányt váltott az F800GS eleje: amikor egy szemvillanásra trakciót veszít a gumi, egyből megszűnik a kormányozhatóság. A progresszív német rugó az elvben abnormálisan híg olajjal egy kicsit finomabb alapműködést mutat: javult az első traktus komfort-szintje is. Ami ennél majdnem fontosabb, hogy az úttartás is előre lépett: eltűnt a korábbi enyhe elpattogási és irányvesztési jelenség. Na lássuk mindezt mozgóképen!
Persze vannak még kérdőjelek. Hogy milyen lesz aszfalton tempósabban vett – esetleg váltott ívű – kanyarokban vagy például egy vészfékezéskor, az majd akkor derül ki, ha a mostani terepgumi lekerül. Ennek ugyanis olyan alacsony a tapadása, hogy például igazán intenzíven lassítani sem tudok. Ja, egy fontos tapasztalat még az első menetpróbából! Az F800GS első telóknak mindig is volt egy érdekes zörgő-csattogó hangja. Amely most mintha eltűnt volna… Van erre egy elméletem – ami egyáltalán nem biztos, hogy igaz. De el tudom képzelni, hogy a hígabb olaj könnyebben áramlik vissza kirugózáskor, ezzel pedig nem csak finomodott a csillapítás, hanem kulturáltabb is lett a cucc. Úgyhogy az X-Bike optimista stratégiája nálam bejött: nem rakatom vissza a gyárit, hanem megyek fizetni. 🙂
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »