Kicsit elgondolkoztam, hogy a cikket a “bulvár” kategóriába soroljam-e. Aztán maradtam a “hír-újdonság” szegmensnél. Pedig a történet rétestészta-szerű hossza már a pletykalapok szintjét súrolja – na de mi itt azért most mégis csak sokkal komolyabb dolgokról beszélünk. Tekerjük vissza az időt egészen 2013-ig, amikor is a Suzuki bemutatta Recursion névre keresztelt koncepciómotorját, amelyet 588 köbcentiméteres, soros két hengeres blokk mozgatott.
2017-ben olvashattatok a turbo lélegeztetésű erőforrás EX7 névre keresztelt aktuális változatáról – de sajnos a széria gyártásba kerülés azóta is várat magára. Most azonban a program újabb életjeleket adott, tehát nem halt el és nekünk van még remény.
Az eredeti, 2013-as bemutatón a Recursion még könnyűfém vázzal volt szerelve, de 2015 magasságában már vitték kiállításokra térhálós acélcső tartószerkezettel is. Nos, a legfrissebb, mostanában benyújtott részletes szabadalmi rajzokon is maradt ez a kialakítás. Éppen csak pontosan kiderült az oka és a funkciója is – már azon kívül, hogy ellátja a váz hagyományos feladatait. Egyrészt persze logikus, hogy egy ilyen szerkezet nagyobb mozgásteret ad a mérnököknek a turbo rendszerhez szükséges csövek elhelyezéséhez. A Suzuki azonban sokkal merészebbet lépett.
A rajzokon egy full duplex bölcsővázat látunk, amely mindenhol körülöleli az erőforrást. Ennek oka pedig egyszerű, egyúttal zseniális. Figyelmesen szemlélve azt látjuk, hogy az airbox a blokk fölött van, a turbo maga pedig a két henger előtt. Mindegyik rövid csövekkel kapcsolódik a vázhoz. Amelynek új funkciója az egész turbo rendszer levegőáramlásának biztosítása is – vagyis a levegő a vázcsövekben mozog! Ezzel egyszerűbbé válik a konstrukció és rengeteg vezetéket meg tudnak takarítani. Nem zseniális?
Természetesen arról, hogy mindez mikor és milyen motorban fog majd debütálni, továbbra sem tudunk a világon semmi konkrétumot. A szabadalmi rajzon látható jármű erősen hasonlít az eredeti Recursion koncepcióra, ugyanakkor a dupla vázszerkezet nagyon szépen passzolna valamilyen retro- vagy neo-retro motorkerékpárhoz is. Hiszen az egész, a rajzokon látható holmi komoly esztétikai élményt sugall a majdani végleges motor szemlélőjének. Magyarul kár lenne egy idomzattal eltakarni…
Az mindenképpen jó hír, hogy a Suzuki azóta is foglalkozik a turbo rendszer motorkerékpár-gyártásba való visszaemelésével. Az egykori ötlet tehát nem halt el – és mi továbbra is bízhatunk benne, hogy egyszer majd az utcán is találkozunk a végleges, széria kivitellel. A következő reális lehetőség valami nagy durranás bemutatására a 2019-es Tokyo Motor Show – de arra még nagyjából kilenc hónapot várni kell. Annyi alatt meg egy gyerek is megszületik…
Cimkék:
Érdekes év volt 2018 a Ducati számára. Ugyan kevesebb motort adtak el, mégis sikeres esztendőt zártak. És már nem Amerika a legnagyobb piacuk.
Elolvasom »A SIE Band Studio hamarosan megjelenteti a Days Gone névre keresztelt játékát, amiben nagy szerepet kap a főhős motorja.
Elolvasom »A KSR csoport teljesen ugyanarra a műszaki alapra két teljesen más jellegű 125-ös motort dobott piacra. Lássuk, milyenek lettek!
Elolvasom »Elképesztő árubőség és magas szakértelemmel összeválogatott termékek hada jellemzi a cseh tulajdonú MOTOZEM áruházat.
Elolvasom »Az angol motorkerékpár gyártás 140 éves története egy helyen. Beszámolónk a brit Nemzeti Motokerékpár Múzeum érdekességeiről sok fotóval.
Elolvasom »Az alig néhány éve létező márka 2023-ra olyan parádésan sikerült klasszikussal rukkolt ki, hogy az hihetetlen. Ő a Cromwell 1200.
Elolvasom »