Az emberi akarat olyan csodákra képes, hogy amikor szembesülünk vele bizony szó szerint párás lesz a szemünk. Nicola Dutto olasz motoros története is ilyen. Az olasz pilóta 2008-ban és 2009-ben megnyerte a European Baja terepverseny bajnokságokat, majd 2010-ben Pordenone-ban olyan súlyosat bukott, hogy örök életére mozgássérült lett. Ő azonban nem otthon búslakodott lelkibetegen, hanem már a 2011-es Baja 1000 versenyen visszatért. Egy Polaris SxS volánja mögött. De rá kellett jönnie, hogy neki bizony csak a két kerék adja meg a boldogságot – így keresni kezdte a megoldást.
Meg is találta. Speciálisan átalakított egy versenymotort: minden kezelőszerv a kezeihez került, lábait pedig bukás esetére egy fém ketreccel (gyakorlatilag bukócsővel) védte meg. Elkezdte megtanulni a kétkerekű motor egyensúlyának kontrollálását, majd ugyanezt terepen is begyakorolta. És mindössze négy hónap múlva a 24. helyen futott célba a spanyolországi Baja Aragon versenyen! Döbbenet…
Innentől nem volt megállás: fejébe vette, hogy mozgássérült állapota sem akadályozhatja meg álmának beteljesülését és RAJHOZ ÁLL A DAKAR RALLY-n! Tegyük a szívünkre a kezünket: amikor nézzük a tévében a világ legkeményebb terepversenyének motoros gladiátorait, hányan érezzük, hogy azt mi is meg tudnánk csinálni? Én legalábbis biztosan nem… Olyan fizikai munka egy motor uralása azok között a körülmények között, hogy az elképesztő. Na de hogy lehetséges ez, ha valaki mozgássérült?
Nicola Dutto motorja egy KTM 450 EXC-F, amelyen a képen látható változtatásokat eszközölték. Mindent kézzel irányít: a kuplung és a váltó elektromos, a hátsó fék pedig bal kezénél van. A lábait védő bukókeret mellett egy különleges ülés is kellett, amely tartja a derekát – lábait pedig biztonsági övekkel rögzítik. Persze sem elindulni nem tud egyedül, sem megállni – így végig egy négy fős csapat részeként megy. Van egy előfutója, aki felderíti a terepet – Nicola ugyanis nem állhat meg. Két segítő pedig mögötte halad – ők azonnal mellé hajtanak, ha mégis állóra kell fékeznie, valamint segítenek felállítani a motort (nyilván vele együtt), ha mégis elesne.
Végül pedig jöjjön az igazi csoda maga. Nicola Dutto és csapata valóban ott van a 2019-es Dakar Rally mezőnyében. Csak a harmadik napon 22 motoros adta fel a viadalt – de ők teljesítették azt! Igaz, a még keréken levő motorosok között az utolsó előtti helyen – de lehet, hogy ez nagyobb győzelem, mint megnyerni az egész eseményt úgy ahogy van. Ma, a negyedik napon, az első maratoni szakaszon is még ott van – éppen a WP4-es ellenőrző ponton, a 115. helyen. Drukkoljunk ennek a fantasztikus sportembernek, hogy valóra válhasson az álma!
fotók: Francesca Gasperi, puromotor.com
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »