Peru fővárosa, Lima a 2019-es Dakar Rally rajtjának helyszíne. Mivel ott hat órával korábban jár az óra, mint nálunk, magyar idő szerint 2019. január 7-én délután 15:30-kor kezdi meg az első motor a legendás verseny 41. kiadását. Ami ennél izgalmasabb – és valóban bevezeti témánkat -, hogy a befutó is a perui fővárosban lesz. Sőt, az egész verseny Peruban zajlik. Mindössze tíz versenynapból fog állni, és távja is talán a valaha volt legrövidebb lesz. Ettől persze még marad a világ legkeményebb tereprali megmérettetése – de a kialakult helyzet nagyon sok kérdést vet fel. Amelyek nem is titkosak.
Az esemény rajtjára Dél-Amerikába repült a Nemzetközi Motorkerékpár Szövetség, a FIM tavaly megválasztott új elnöke, Vito Ippolito. Mivel a Dakar szervezője alapítása óta a francia ASO (Amaury Sport Organisation), a látogatás jelképesnek is tekinthető. Ippolito persze konkrét céllal érkezett: a verseny előtt arról tárgyalt a Dakar szervezőivel, hogy csatlakozzanak a FIM Cross-Country Rallies World Cup (Tereprali Világkupa sorozat) rendezvényéhez 2020-tól. Az 1999 óta kiírt versenysorozat hivatalosan 2003 óta számít világbajnokságnak és jelenleg évente négy viadalból áll. Ezek sorrendben az Abu Dhabi Desert Challenge, a Silk Way Rally (Selyemút Rally – Oroszországon, Mongólián és Kínán vezet keresztül), a Chilében rendezett Atacama Rally, valamint a Rally Morocco (Marokkóban).
A sorozatot tavaly a 2016-os Dakar bajnok Toby Price nyerte meg Pablo Quintanilla előtt. Bármily hihetetlen, a Dakar mindig elkülönült a Világkupától. A FIM elnöke azzal az ajánlattal érkezett Limába, hogy az ASO most csatlakozzon hozzájuk és váljon a világbajnokság részévé. Természetesen a rangosságát és hihetetlen hagyományait hangsúlyozandó dupla pontokért zajlana a küzdelem. “Az álmom, hogy a 2020-as FIM Cross-Country Rallies World Cup első versenye a dél-amerikai Dakar Rally lesz.” – nyilatkozta Vito Ippolito.
A Dakar Rally szervezőinek azonban a jelek szerint más gondjaik is vannak. Az ASO képviselői több tárgyalást folytattak már Algéria, Angola és Namíbia vezetőségével. A jelenlegi helyzet ugyanis elég kínos számukra: Chile az utolsó pillanatban lépett vissza a rendezéstől. Argentína és Bolívia pedig egyértelműen kinyilvánította: nem óhajt újra részt venni a Dakar lebonyolításában. Etienne Lavigne, az ASO elnöke azt mondta a kialakult szituációról: “A Dakar Rally a világ legrangosabb, legnagyobb és legfontosabb terepversenye. Így nem fogadhatjuk el azt a helyzetet, hogy egyetlen országban rendezzük meg. Muszáj új lehetőségeket keresnünk.”
Sokunkban még élénken él az emléke, amikor 2008-ban terrorfenyegetés miatt a rajt előtt lefújták a versenyt, majd az ASO 2009-től Dél-Amerikába költöztette a Dakar Rally-t. Sokan azóta is várjuk a pillanatot, amikor a legnagyobb verseny visszatér a Fekete Kontinensre. Amennyiben ezt még a Világbajnokság részeként is tenné, a történet kétszeresen is kikerekedhetne.
Egyelőre azonban koncentráljunk a 2019-es eseményekre, szurkoljunk az élmezőny versenyzőinek és a két magyar motoros indulónak. A legjobbak között a legnagyobb kérdés ugyanaz, mint évek óta mindig: vajon sikerül-e megtörni a KTM 17 éves veretlenségét? Erre pályázó van bőven, de az osztrák gyári csapat sem vette félvállról a felkészülést, így késhegyre menő küzdelemre számíthatunk.
Piros-fehér-zöld zászló alatt nem állt rajthoz motoros, Gyenes Mani és Saghmeister Gábor azonban magyarok, így követnünk kell az ő versenyüket is. Különösen Maniét, aki hetekkel a Dakar előtt törte csúnyán el a karját egy motoros balesetben. Elutazott Limába és kiment a motorral a tengerparti homokba megnézni, egyáltalán el tud-e rajtolni. Végül a rajthoz állás mellett döntött, de mivel még lábadozik a súlyos sérülésből, számára különösen nagy megterhelés lesz a Dakar. Főleg, hogy a Malle Moto kategóriában indul, ahol nem csak versenyezni, de szerelni is neki kell…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »