Alig néhány hete még csak találgattuk: vajon az új BMW boxermotor – amelynek 2019-es érkezése azért már borítékolható volt egy ideje – tényleg megkapja-e a változó szelepvezérlést, avagy sem? Azután szeptember elején hihetetlenül felgyorsultak az események. Először kiderült, hogy a teljes boxer-flotta egyszerre fogja megkapni az új, 1250-es erőforrást, amelyről néhány napja egy részletes működést bemutató videót is közzé tett a gyár. De eközben végig arról volt szó, hogy a végleges gépeket majd Kölnben mutatják be október elején. Tegnap este azonban az új trendeknek megfelelően egy élő Facebook-adásban tartotta meg világpremierjét az új R1250GS és az R1250RT.
Dr Markus Schramm, a BMW Motorrad elnöke mutatta be a nagyvilágnak a BMW két új büszkeségét
Nem tudom, hogy a bajor marketingesek kicsit tanulatlanok-e még a hasonló élő adások terén, vagy ezt így kell-e megrendezni – mindenesetre némi szervezetlenséget sugallt az egész bejelentkezés. A kamera elé “bekukucskáló” felkonferálótól a BMW szóvivőjének cicamintás otthonkájáig, beleértve a medence partjára tett “színpad” miatt távolról figyelő nemzetközi szaksajtót. Persze nyilván csak én vagyok lemaradva a trendeket illetően, így foglalkozzunk inkább az új bajor gépekkel!
Az élő bejelentkezést angolul értőknek érdemes végignézni, bár sok konkrétum nem hangzik el benne.
Mielőtt bárki felkapja a fejét a videóban látható R1250GS rövid egybe-ülésén és kis szélvédőjén: ez a mostantól HP-Style néven emlegetett off-road kivitel, amelyet a nemzetközi európai szaksajtó kiválasztott szerencsés képviselői éppen ma próbálhatnak ki Portugáliában. A bemutató szövegének középpontjában is az új boxer erőforrás állt, elsősorban a BMW ShiftCam technika. Ezt a szót kell megjegyeznünk, a bajorok ugyanis így hívják változó szelepvezérlésüket.
Ez az új R1250GS HP kivitele, amely hivatalosan off-roadozáshoz lett optimalizálva
Ennek lényege, hogy két eltérő bütyökprofil is található a vezérműtengelyeket, amelyeket az ECU utasításának függvényében egy elektromos aktuátor mozgat. Így nem csak a fordulatszámon, hanem rengeteg egyéb paraméteren is múlik, mikor melyik van működésben. Az egyik kisebb és rövidebb szelepnyitással, a másik hosszabbal és mélyebbel operál. Az átmenet állítólag észrevehetetlen lesz és tökéletesen egyesíti majd a békés kiszámíthatóságot a vérbő vadállattal.
Egyéb érdekességek is kiderültek a napokban az erőforrással kapcsolatban. Az 1’254 köbcentiméteres lökettérfogatot a furat 1.5 és a löket 3 milliméteres növelésével érték el. A dugattyúk alsó oldalát olajbefecskendezéssel hűtik – vélhetően nyilván a magasabb igénybevétellel járó fordulatszámokon. Újak a befecskendezők, teljesen új a váltó és némileg belenyúltak a csúszókuplungba is. A csendesebb működés érdekében a vezérműláncokat is módosították. A végeredmény pedig egy erősebb, sokkal nyomatékosabb és 4 százalékkal takarékosabb boxermotor. Amelyről a BMW Motorrad elnöke, Dr Markus Schramm a bemutatón azt mondta: ez minden idők legjobb boxer erőforrása.
Az R1250RT fizimiskája kevésbé változott – itt a műszaki beltartalmon van a fő hangsúly
Végezetül ismét csak az Elnök Urat idézném. Elhangzott ugyanis a szájából egy konkrét mondat: az idei évben még hat modellbemutatónak lehetünk részesei. Mármint a BMW Motorrad háza tájáról. Ezekből néhányra nyilván tudunk következtetni (három további modell – a GS Adventure, az R és az RS – biztosan jön az új ShiftCam boxerekkel), de valami azt súgja: lesz az ő tarsolyukban meglepetés is 2018 karácsonya előtt. Úgyhogy érdemes követni a híreket!
Biztosan én maradtam le a trendekről, de ezt a mintás otthonkát én nem tudom egy nemzetközi sajtóeseményhez illeszteni…
Cimkék:
A friss technológiával kérkedni, majd azt tanácsolni, hogy kapcsold ki, ha jót akarsz nem egy jó üzenet, a Triumph mégis elsütötte.
Elolvasom »A Benelli és a Keeway magyarországi forgalmazója a közelmúltban egy teszthétvége keretében adott ismerkedési lehetőséget gépeikkel.
Elolvasom »A nagy teljesítményű elektromos motorok életképessége eddig elég kérdőjeles volt. Az Energica Eva Ribelle RS ezen akar javítani.
Elolvasom »Az első részt folytatva két újabb Spyke túrakabát bemutatója következik. Egyiken sem véletlenül szerepel a hivatalos Dakar logó.
Elolvasom »A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.
Elolvasom »Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.
Elolvasom »