A szezon kezdetekor belefogtunk egy sorozat elkészítésébe a motorok szállításának témakörében. Tettük ezt azért, mert valóban nagyon sok tragikusan lekötött motort látunk. Igyekeztünk sok szempontot bemutatni: kezdtünk egy általános csupasz motorral, aztán rögzítettünk sportgépet és robogót is. Sőt, kitértünk már a mezei utánfutó és a dobozos furgon használatára is. Az első részt itt találod, a másodikat ide kattintva éred el, míg a harmadik epizódot itt. Végezetül jöjjön egy fontos osztály, a mega-cirkálók, avagy cruiserek, chopperek rögzítése – a szakmai tanácsokat ezúttal is a MotorAngel szolgáltatja.
Nem kizárólag az amerikai, vagy az azok alapján készült japán V2-es túragépeket soroljuk ide – az elhangzottak igazak minden extra tömegű motorkerékpárra is. A legfontosabb, hogy ezek a masinák két közös jellemzővel bírnak: nagyon nehezek és általában nem filléres ócskaságok. Tehát a szállító járműre való feljuttatásuk és a rögzítésük során is könnyű olyan hibákat elkövetni, amelyeknek aztán forintálisan is súlyos következményei lesznek.
Vagyis az ilyen vasakhoz a leginkább érdemes szakembert hívni. Természetesen ilyen esetben is lényeges, hogy a tulajdonos képben legyen vele, miként kell bánni a géppel és hogyan a legjobb rögzíteni azt. Nem zárható ki ugyanis, hogy a motor- vagy autómentős rosszul csinál valamit. Ilyenkor inkább szólj bele – akár küldd el dolgavégezetlenül… -, mint hogy utólag azon kelljen vitatkozni: ki fizeti a keletkezett kárt.
A nagy tömegű motorok platóra juttatása komoly feladat. A legkisebb malőr esetén könnyen leborulhat a motor a rámpáról – mivel pedig leginkább csak lendületből tudjuk feltolni, ennek is nő az esélye. Így ezeknél a motoroknál különösen ajánlott olyan motorszállítót keresni, aki billenthető platóval és csörlős kengyellel rendelkezik. Így elég csak az első kereket betolni, majd megfelelően rögzíteni, aztán már csak fel kell húzni és vízszintbe hozni a platót.
A nehéz motor megfelelő rögzítése is különösen fontos, hiszen mondjuk egy körforgalmon áthajtva vagy az úthibákon himbálózva lényegesen nagyobb erőhatások érik a spanifereket és azok rögzítési pontjait is. Így különösen fontos, hogy nagyon mereven legyen lekötve a kétkerekű. Elsőre úgy tűnik, hogy ezeket a gépeket könnyű stabilan megkötni – rengeteg szép cső “adja magát” erre -, de itt is vannak csapdák.
Kezdjük mindjárt az első kerékkel. A videó rögzítéséhez a Yamaha Harmatitól kölcsönkapott nagy hangvillás cirkáló alsó villahídja például olyan kialakítású volt, hogy rövid időn belül elvághatta volna a hevedereket. Azt pedig jobb nem is végiggondolni, milyen amikor elszabadul egy ekkora monstrum eleje… Így ennél a vasnál kizárólag a keréktengelynél lehetett biztonságosan rögzíteni az első kereket.
A cruisereknél jellemzőek a bőr oldaltáskák és a sok bukócső. Ezek szinte kínálkoznak rá, hogy ott húzzuk át a spanifereinket. Csakhogy a bukócső funkciója nem ez, és jó néhány a nagy erőkarja miatt sem éri el a kellő merevséget húzó igénybevételre. Így érdemesebb alaposan tanulmányozni a motort, és ha lehet, inkább a vázat rögzíteni. Az garantáltan elég merev hozzá, hogy tökéletesen stabilan megtartsa a legnagyobb tömeget is.
Köszönjük, hogy végigolvastad a motorok szállításával foglalkozó sorozat epizódjait és megnézted videóinkat! Reméljük, tudtunk segíteni benne, hogy amennyiben neked kell rögzíteni egy kétkerekűt, hogyan tedd azt. Amennyiben pedig szakembert hívsz ugyanezen célra, szintén idézd fel az olvasottakat és a látottakat. Jobb résen lenni, hiszen mégis csak a te kedvencedről van szó.
A film elkészítéséhez a bemutatómotort a Yamaha Harmati biztosította, amelyet ezúton is hálásan köszönünk. A teljes sorozat elkészítéséhez pedig újfent köszönjük a MotorAngel segítségét!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »