Az agymenés nem most indult ám: Nagy-Britannia egyik Harley-Davidson kereskedésében dolgozik egy roppant jó képzelőerejű kolléga, aki még rajzolni is tud. A Jennings-es srác fantáziája korábban is szabadult már el, akkor azon merengett, milyenek lennének a Vespa motorjai, amik nem robogók. Most az autógyártók világába kalandozott el, és képernyőre is vetette: a klasszikus, csak négykerekűekre specializálódott márkák vajon milyen motorkerékpárokat gyártanának – ha gyártanának.
Mi mást gyártana a Ford, mint egy lapos és sportos masinát? A kétkerekű Mondeo mégis csak olyan középszerű lenne – úgyhogy álmodjuk motorrá a legendás Mustangot! Minden stíluselem a helyén van: a széles, könnyűfém kerekek, a klasszikus hűtőrács, és még az sem lehetetlen, hogy a tank alatt az ott egy V8-as… Mivel a gyár alapvetően mégis csak amerikai, így a sziluett alapja nyilván a cruiserekre hajaz.
Mire valóak a legendás brit luxusmárka járművei? Az autógyárak királynője a hosszú távú és luxuskörülmények között eltöltött utazás szinonimája – hát akkor legyen a motorkerékpárjuk egy bagger! Mégis csak ez felel meg legjobban a követelményeknek. Mivel pedig egy Rolls-Royce is kamionnyi levegőt tol maga előtt, a motor eleje hatalmas és nagyon széles. Minden burkolt, a vonalak letisztultak – és az oldaldobozon diszkréten, mégis hatalmas méretben hirdeti a jármű hovatartozását a logó. Az ereje? Biztosan “elegendő”!
Maradunk még egy kicsit a szigetországban, jöjjön a másik ősi márkájuk (bár van még néhány…) – a legkeményebb terepjáróiról világhírűvé vált Land Rover. Mi más lett volna az alap, mint egy négykerekű crossmotor, vagyis a Defender? Nyilvánvaló cél egy ütős kalandmotor megalkotása. Jellegzetes kerek lámpák és egyértelmű takaróidomok mellettük, burkolt fék, bütykös gumik – na és a lényeg, a kemény dobozok meg leghátul a legnagyobb dobás! Igen, keresztben egy pótkerék van odarögzítve! Óriási ötlet – kár, hogy egy motornál nagyjából értelmetlen. Mindegy, állati jól mutat!
Újabb legenda, most egy német sportkocsi-gyártó. Aki egykoron a 911-es típusával lett annyira ismert, hogy a mai napig minden modelljével igyekszik annak fő formai jegyeit megőrizni. Logikus tehát, hogy ha a Porsche belefogna a motorgyártásba, ott is erre kellene törekednie. Itt minden nagyon klasszikus: léghűtéses boxermotor (mondjuk azt valamelyik régi BMW-ről kopipésztelte a művész), klasszikus dizájnú kerekek valamilyen okból autógumikkal, és a jellegzetes formájú lámpát magába foglaló fejidom. Bár az arányok itt valahogy elég furcsák, de hát istenem.
A szuperportkocsik angliai nagyhatalma értelemszerűen motorban sem bújna ki a szerepéből. Négy keréken mondjuk a több mint hétszáz lóerős 720S három másodpercen belül futja meg a nullaszázat, így két keréken sem lehetnek rosszabbak! Vagyis sportmotort kell hogy készítsenek. Itt talán főként a lámpák formája és a fényezés az, ami megkönnyíti a beazonosítást – de hát a motorkerékpár-iparban is ezek a gépek a leghasonlatosabbak egymáshoz. Az aerodinamika nagy úr, hiába!
A művész átkalandozott Franciaországba is. A Renault ugyan állandóan szenved egy ütőképes nagyautó létrehozásával – de ezt a törekvését hosszú évtizedek alatt sem koronázta siker. A kis- és középkategóriában annál jobbak – no meg Párizs amúgy is a dugók melegágya. Úgyhogy a megoldás adja magát: a Renault gyártson robogót! A francia gyár mai modelljeinek jellegzetes formája éppen úgy visszaköszön ezen az elképzelésen, mint sportos modelljeinek felnije. Talán az egyik legjobban eltalált munka, nem?
A vicces az, hogy az autógyártók között szép számmal van olyan, akik valóban jelen vannak a motorkerékpárok világában is. Honda, Suzuki, BMW – hogy csak néhány nagy nevet említsünk. Amennyiben most végiggondoljátok, ezen cégek esetében a négy- és kétkerekűek formavilága között nincs túl sok átfedés – talán a bajorok az egyetlenek, akik mostanában picit utaltak az autóiknál védjegynek számító világításra, az “Angel Eyes”-ra – de ez az utalás sem közelíti meg a fenti rajzok ilyen irányú törekvését. Ezzel együtt jópofák a Harley-Davidson Jennings elképzelései – éppen csak a saját házuk táján felejtettek el sepregetni…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »