Az origami ősi japán művészeti ág, amely a távol-keleti szigetország kultúrájának szerves része. Néhány évtizede a motorkerékpárok építése is az – amikor kezdték, a nagy nyugati gyártók még megmosolyogták őket, majd egyszer csak piacvezetők lettek a japán kétkerekűek. A két hagyomány pedig a Yamaha esetében 1997-ben találkozott először. Tényleg hihetetlen, de húsz éve adták ki az első papírból összehajtogatható hangvillás modellt, az akkori VMAX-ot.
A program lényege az volt, hogy a gyár munkatársai megtervezik a teljesen élethű makett alkotóelemeit papírból, és a felhasználó azokat szépen otthon összeállítja. Ezt követően pedig büszkén mutogatja motoros barátainak alkotását. A makettek mindig is ingyenesek voltak – tehát a „vételár” csak a ráfordított idő és kétkezi munka volt. Időközben beköszöntött az internet kora, így a beszerzés is leegyszerűsödött: csak le kellett tölteni az anyagot, kivágni – és nekiállni az összeépítés komoly melójának.
A húsz év alatt mindig igazi hangvillás kultuszmodellek jelentek meg ebben a gyűjteményben. Mi is írtunk a szupersport R1-esről, de voltak méteresnél nagyobb versenymotor-makettek és néhány ritka állat képmása is. A huszadik évfordulóra pedig elkészítették a Yamaha legelső motorkerékpárjának ultra-realisztikus mását. Ez is hatalmas: 1:4-es méretarányú, vagyis 495 milliméter hosszúságú!
Az YA-1 bizony 1955-ben jelent meg, és a cég számára történelmi jelentőségű. Így a modell összeállítása sem kis feladat. A letöltés a Yamaha makettjeinek website-járól ingyenes, viszont utána több mint három tucat oldalt kell színesben kinyomtatni, kivágni, rendszerezni és a gyenge 50 oldalnyi összeszerelési utasítást követhe hajtogatni és ragasztani. A jutalom viszont egy csodaszép történelmi motorkerékpár lesz a nappali polcán! Hajrá!
Cimkék:
A tavaly kifuttatott 690-es egyhengeres blokkok csak rövid ideig hiányoznak a KTM kínálatából: jön az új páros terepre és aszfaltra!
Elolvasom »A Honda CB1100 egy nagyon szép, klasszikus motor. A japán WhiteHouse azonban olyan kittet kínál hozzá, amivel totál CB750 lesz belőle!
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »