Lehet vitatkozni vele és tiltakozni ellene – a jövő azonban elkerülhetetlenül közeledik. Ezt a jövőt pedig az elektromos meghajtású járművek fogják jellemezni – így a motorok világa is errefelé fog változni. Aki már kipróbált egy jól eltalált ilyen amper-hajtotta kétkerekűt, az mind egyetért abban, hogy menni vele baromi jó dolog. Alacsonyan ébredő, hatalmas forgatónyomaték, amely egyenletesen és kiszámíthatóan érkezik – dinamikus, laza és élvezetes motorozni ezekkel a masinákkal.
Egyelőre azonban teljesen alkalmatlanok arra, hogy leváltsák benzines motorjainkat. Az autóipar egy fokkal jobb helyzetben van – egy kétkerekűbe azonban nem lehet túl nagy térfogatú és/vagy tömegű akkumulátort építeni. A jelenlegi elektromos motorok rákfenéje a városon kívüli használatra – pláne rendes túrázásra – alkalmatlan hatótáv és hosszú újratöltési idő együttese.
Ezen a helyzeten kíván hatalmasat változtatni a University of Waterloo kutatása, amelynek eredményeként nemsokára jöhetnek az egyetlen feltöltéssel közel 600 kilométer megtételére képes motorkerékpárok. Az amerikai Ontario-ban levő egyetemen Quanquan Pang még diplomamunkájához kezdte meg azon kutatásokat, amelyeket azóta tovább folytat. “Rövidesen olcsó, biztonságos és hosszú életű akkumulátorok jelennek meg, amelyek megsokszorozzák az elektromos járművek hatótávját.” – mondta Pang.
A titok abban leledzik, hogy a negatív elektródákat egy alternatív anyagból készítik el. Ezáltal az egész egység energiasűrűsége is jelentős mértékben növekszik. Eddig grafitból és egyéb karbon alapanyagokból gyártották ezt az egységet, Pangék pedig lítiumot alkalmaznak. Az első kísérletek persze nem mentek egyszerűen: a sorozatos töltés-kisütés ciklusok során sokszor fordultak elő robbanások és tüzek. Az elektródák pedig erős korróziós hajlamot mutattak.
A megoldást az jelentette, hogy a folyékony elektrolithoz foszfort és ként adtak, így a kezdeti elkeserítő hibákat sikerült kiküszöbölni. Ezek ugyanis vékony védőréteget képeznek a lítium elektródán, így a korrózió- és a robbanásveszély is megszűnt. Ezzel együtt az új technológia még közel sem áll készen a sorozatgyártásra – rengeteg fejlesztés és tesztelés kell, mire az ígéretes akkumulátorok bekerülnek az utcákon közlekedő autókba és persze motorokba.
Természetesen mindeközben az akkumulátorokkal párhuzamosan a minél gyorsabb töltési módokon is tovább kell dolgozni a mérnököknek. Ezen a téren például a fejlődés egyik komoly kerékkötője a gyors töltés során keletkező komoly hőmennyiség elvezetése. Ehhez kiegészítő hűtőkre van szükség, amelyek egy motorkerékpár esetében ismét komoly gondot okoznak – hiszen olyan plusz súlyt jelentenek, amit aztán folyton cipelnie kell a járműnek.
Most a legjobb villámtöltőkkel már fél óra alatt regenerálható egy energiatároló – amennyiben ez az idő lefeleződik, a hatótáv pedig felkúszik akár 5-600 (de életszerűen is minimum 400) kilométerre, az elektromos meghajtású motorkerékpárok egy csapásra élvezetes és használható alternatívává lépnek elő.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »