Megvan az érzés, amikor az ember időnként szétnéz a világban és rácsodálkozik, hogy mennyire előreszaladt a technika? Amikor úgy gondolja, hogy ennél nincs tovább, ilyet még a filmekben sem látni? Na, a Yamaha fogta magát és pont valami ilyesmit tett le az asztalra. Pedig nem is valamilyen tanulmánymotorról van szó, hanem a jövőre bárki által megvásárolható YZ450F crossgépről.
Azért haladjunk sorban. A 2018-as YZ450F így is elég sok új alkatrészt kapott: átdolgozták a motort, növelték a hűtők méretét, valamint elektromos indítást és egy új, szuper könnyű lítium-ion akkumulátort kapott a gép. Az egy hengert vigyázzba állították – akarom mondani némileg hátrabillentették -, hiszen a függőleges pozíció segít központosítani a súlyelosztást. Ebben nyújt még segítséget a szintén új, teljesen alumínium, bilaterális bölcső váz. Az eredmény? Kiegyensúlyozottabb motor, nagyobb kanyarodás-élmény és összességében egy merevebb érzetű gép.
Hogy még mélyebbre ássuk magunkat, nézzünk bele az egyhengeres belsejébe is: könnyebb, vadiúj hengerfej, új profilú vezérműtengelyek, új főtengely, szintén új, nagy kompressziójú dugattyú, de még a fojtószelepet is kicserélték egy Mikuni egységre.
A kellemes üzemi hőmérsékletet a már említett nagyobb méretű és áramlás szempontjából kedvezőbb szögű hűtők biztosítják. A váltót és a kuplungtárcsát is átdolgozták, biztos, ami biztos. A hátsó KYB rugóstag új csillapítási karakterisztikát és könnyebb rugót kapott, valamint a gáztartály kapacitását is megnövelték 30 köbcentiméterrel. A rajt-elektronika rendszer és az elektromos indítás előnyeit pedig nem kell bemutatni.
Most pedig jöjjön az igazi újítás! A Wi-Fi kompatibilis vezérlő egység lehetővé teszi a tulajdonosok számára, hogy könnyen és egyszerűen módosítsák a motor befecskendezését illetve gyújtását – mindezt egy iPhone vagy Andorid rendszerű telefon segítségével. Elsőre talán feleslegesnek hangozhat ez az opció, de gondoljunk bele: kicsit simogatjuk az okostelefont és máris az adott időjáráshoz, pályához, vagy akár kedvünkhöz igazítottuk a motort. Az applikáció lehetővé teszi, hogy a tulaj különböző pályákhoz különböző beállításokat párosítson, így ha már egy korábban körbejárt területen csapatnánk, csak ki kell választani a lementett beállításokat, és indulhat az optimalizált motorozás. Talán még hasznosabb, hogy az alkalmazáson keresztül lekérhetjük a motor diagnosztikai adatait is, ezzel megkönnyítve a karbantartási műveletek lekövetését, ütemezését.
Hivatalos árról illetve megjelenésről egyelőre nem tudunk, de mivel ez az első alkalom, hogy ilyen technikát tesz egy gyártó széria motorjába, szerintünk érdemes lesz spórolni rá.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »