Úgy látszik, a különleges masinákra gerjedő tehetős motorosok körében a V4-es blokkal hajtott, legalább 200 lóerős gépekre megugrott a kereslet. Az Arial Ace R mellett ugyanis bemutatkozott a Norton szupergépe, a V4 – azonnal két kivitelben: SS és RR néven. A minden szempontból abszolút csúcstechnikát felvonultató szörnyetegek valamennyi paraméterét nyilvánosságra is hozta a gyár. Annyira izgalmasra sikerült a motyó, hogy tényleg érdemes kicsit bogarászni a tudományát. Az alábbiakban a magasabban specifikált SS adatait olvashatjátok.
A Norton saját maga fejlesztette ki 72 fokos hengerszögű V4-esét. A láncos vezérlésű motor szívószelepei titánból készültek, elektronikus befecskendező-rendszere hengerenként két injektorral dolgozik. A teljesen elektronikus gáz ráadásul külön vezérli az első- és hátsó hengereket – a gyártó szerint így lesz tökéletes a teljesítményleadás. Amely 200+ lóerő 12’500-as fordulaton, a hozzá társuló nyomaték pedig 130 newtonméter 10’000-nél. Természetesen csúszókuplungon keresztül jut az erő a hátsó kereket hajtó lánchoz.
Nem kötöttek kompromisszumot semmilyen téren. A motortérkép három alapállással rendelkezik: Road, Track és Pro-Race. Vagyis utcai, versenypálya (amatőr mazsoláknak) és versenypálya (profiknak). Kis érdekesség, hogy a testre szabható 7 colos teljesen színes kijelző (régi neve: műszerfal) utcai üzemmódban egy hátsó kamera képét is megjeleníti (régi neve: visszapillantó tükör). A váltó értelemszerűen gázelvétel nélkül kapcsolható mindkét irányban, lefelé gázfröccsöt is ad. A motorfék mértéke szintén egyénileg beállítható.
Az aszfalton maradást hat irányú szenzorral támogatott menetvezérlő segíti. Ennek fő funkciói: állítható érzékenységű kipörgésgátló, egykerekezés-gátló, rajtprogram és sebességtartó automatika. Teljes fedélzeti rögzítőelektronika segíti a pályamotorost: visszanézhető a köridő, a dőlésszög, a legnagyobb sebesség, a gázállás és az alkalmazott fékerő is. Az indítás természetesen kulcs nélküli.
A Norton V4 SS polírozott alumínium vázzal készül, amelynek geometriája is állítható. A 23,9 fokos alap-villaszög éppen úgy, ahogy az 570 milliméteres lengőkar pozíciója. Az induló tengelytáv 1’430 milliméter. Elöl Öhlins NIX30 teleszkópok, hátul Öhlins TTXGP (ez a cég saját módosításai szerint készült, megegyezik a Norton Man szigeti versenymotorjának hasonló részével) központi rugóstag dolgozik. Mindkettő minden létező paramétere állítható.
A kerekek könnyűfémből vagy karbonból is lehetnek a megrendelő kérésének megfelelően. A gumikat a Tbc szállítja rájuk. A megállásról pedig a Brembo legmagasabb szintű fékrendszere gondoskodik: elöl 330 milliméteres tárcsák, Monobloc féknyergekkel, míg hátul egy 245 milliméteres tárcsa dolgozik. A teljes ruházat karbonból készül, amelyet igény esetén krómhatású végső megmunkálással tesznek igazán vonzóvá (akinek az jön be), ezt minden esetben némi angol zászlós motívumokkal dobják még fel.
Az utcai kivitelek mindenben teljesítik az Euro4 szabványokat, azonban rendelhető a masina teljes titánium versenyrendszerrel, amely viszont alkalmatlan a közúti használatra. A 18 literes üzemanyag-tartály is karbon, azonban ezt a részt olyan kevlár-erősítésekkel látták el, hogy mindenben teljesítse a versenyeken szokásos biztonsági előírásokat is. A tank alja amúgy maga a felső airbox. És hogy mennyit nyom a mérlegen ez a csúcstechnika? Kérem szépen, a száraz súlya 179 kilogramm.
Azt említeni is felesleges, hogy a világítási rendszer kizárólag fénydiódákból áll. A tompítottnál külön kiemelik, hogy szuper fényes rendszerű, extra jó látást biztosítva. A reflektor is ledes, az első fényforrásokban angel-eyes elrendezésű DRL nappali fény található, és persze ledesek a hátsó lámpák és az irányjelzők is.
A fentiek függvényében senki nem fog már nagyon meglepődni az árakon. A Norton V4 SS (a csúcsmodell) 44’000.- angol fontos árcédulával büszkélkedhet, amely 16 millió forintnak felel meg. Mindössze 200 darabot készít belőle a Norton. De ne rohanj földhöz csapni a kerámiamalacot: mindegyik el van már adva. Aki nagyon siet, az a fenti műszaki adatoktól kicsit spórolósabban kialakított RR változatból még talán tud szerezni – ráadásul ez diszkont áron, csupán 28’000.- fontért (10,2 millió forint) már megrendelhető. Legalábbis a bemutató során azt kommunikálták, hogy ez még van szabadon – azóta könnyen lehet, hogy már szintén elfogyott.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »