Senki nem gyárt annyi éve megszakítás nélkül motorkerékpárokat, mint a Harley-Davidson. A cég nagyon igyekszik megőrizni azokat a hagyományokat, amelyektől naggyá, sőt legendává lett. Sokan már akkor szívrohamot kaptak, amikor először folyadékhűtéses erőforrást építettek egy Milwaukee-ban készülő motorba – az azóta eltelt bő évtized azonban nem őket igazolta. A Harley jól van, mérnökei pedig rendületlenül fejlesztenek. A konvenciók erősek, a hatalmas, fújtató-csörömpölő-rezonáló V2-esek belsejében azonban abszolút csúcstechnika dolgozik. Az a tény azonban, hogy immáron hivatalosan is piacra kerül a nem hogy vízhűtéses, hanem benzinmotor nélküli HD, az elég sokkoló lehet sok márkahívő számára. Pedig ma megjelentek a gyári képek és az első videó, tehát visszavonhatatlan tény lett: JÖN A LIVEWIRE!
A gép egészen normálisan néz ki – felületesen szemlélve, úgy jó messziről akár benzinesnek is nézhetnénk. Aztán hamar feltűnik egyrészt, hogy nincs egyik oldalon sem kipufogó, másrészt hogy a vezető lábai közti terület valahogy nem pont úgy néz ki, mint a márka többi gépénél. A Livewire ugyanis teljesen és kizárólag elektromos hajtással mozog.
Az erő egy 55 kW (kicsit kevesebb mint 74 lóerő) teljesítményű három fázisú motorból érkezik. Elektromos hajtásról lévén szó természetesen a forgatónyomaték még fontosabb, ez pedig állítólag 70,5 newtonméter lesz. Utóbbi a teljesítményhez viszonyítva számomra kicsit kevésnek tűnik – természetesen kérdés, mennyire voltak kénytelenek a mérnökök feláldozni azt a hatótáv, azzal együtt pedig a valós használhatóság oltárán.
Az akkumulátorok kapacitásáról eltérő tippeket találni az internet világában. Az elterjedt hírek szerint csupán 7 kWh körül lesz az energiatároló, amely alapján 80 kilométeres reális hatótávolságot tippelnek. Ami elég gyatrácska… A 150 kilométer/óra közeli végsebesség és a 4 másodperc környéki nullaszázas sprint már jobbnak tűnik. Természetesen ezek még nem hivatalos gyári adatok.
Annyi bizonyos, hogy a Livewire a tervek szerint 2015-ben sorozatgyártásba kerülhet – abban az esetben, ha a szalonokban azt kipróbáló márka-fanatikusoktól pozitív visszajelzések érkeznek. A Harley-Davidson marketingesei ugyanis azt tervezik, hogy néhány kereskedésben elhelyeznek tesztelhető prototípusokat, amelyet válogatott rajongók a lábuk közé is kaphatnak. Végtelenül szimpatikus elgondolás, nem?
Mindent egybevéve szerintem komoly elismerést érdemelnek a HD szakemberei. Hiszen mindenki azt várta, hogy majd utolsó utániként adják fel vaskalapos hagyományőrzésüket és készítenek elektromos motorkerékpárt. Erre tessék: az elsők között lépték meg ezt. Ha valóban széria modell lesz a Livewire, hamarosan ilyen hangokat hallhatunk a 66-os út mellett:
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »