Természetesen nekünk, motorosoknak létfontosságú, hogy a két keréknek megfelelő tömege legyen, hiszen az ő forgásuk biztosítja a járművünk egyenesfutási képességét – vagyis enélkül a fizikai jelenség nélkül nem lenne olyan élvezetesen vezethető holmi a motorkerékpár. A másik oldalon viszont abban a pillanatban, ahogy nem tökéletes az aszfalt minősége, vagy ne adja az ég le is tévedünk róla és burkolatlan úton kell haladnunk, már komoly hátránnyá válik a nehéz kerék: a rugózatlan tömeg növekedését ugyanis mind a futómű elemeinek kell ellensúlyozniuk. Egy 2011-ben alapított kis izraeli cég találmánya azonban forradalmasíthatja az egész területet.
A SoftWheel lényege, hogy magát a kereket teszi rugózó elemmé. A kerékagyat és a ráfot nem merev könnyűfém vagy némileg (de azért nem túlságosan) rugalmas küllők, hanem konkrétan teleszkópok kötik össze. Természetesen a tömeg azért nagyon fontos, így a lehető legtöbb alkatrészt szemmel láthatóan igyekeztek karbonból megalkotni a tervezők, hogy csökkentsék a kilók számát.
Mint a képgalériában és a mellékelt két videóban látszik, pillanatnyilag kerekesszékek és kerékpárok számára gyártanak SoftWheel-t. Előbbi kategória az Acrobat, utóbbi pedig a Fluent fantázianévre hallgat. Mint Amichay H Gross, a cég egyik vezetője elmondta, kis vállalat lévén egyelőre csak ezekre a termékekre összpontosítanak, és apránként, de folyamatosan tervezik bővíteni a választékot.
“Hiszünk benne, hogy a SoftWheel koncepciója mind az autó-, mind pedig a motorkerékpár gyártás területén számos előnyt fog hozni. Már levédtük ezen területekre szánt szabadalmainkat és számos gyártó mérnökeivel tárgyaltunk. Először a könnyebb járművekben fog bemutatkozni a SoftWheel, mint a triál- és terepmotorok. De az agymotorral meghajtott elektromos motorkerékpárok számára is nagyon komoly előnyöket hozhat a termékünk, hiszen itt különösen nagy a rugózatlan tömeg.” – mondta Gross.
A cég állítása szerint a rugózó kerék mindaddig nem változtatja meg alakját, ameddig az nem indokolt – vagyis jó minőségű úton szép kerek marad. Amint úthibára fut, azonnal – és kerületének bármely pontján – képes alakot váltani és elnyelni a kívülről érkező energiákat.
A magam részéről nagyon ötletesnek találom az elképzelést. A motorozáson belül talán csak egy részterület van, ahol nem teljesen világos a működése. Konkrétan a dinamikus kanyarvételre gondolok, amikor is egy három-négyszáz kilós motorkerékpár egészére ható összes oldalirányú erő a kerekeken keresztül jut az aszfaltra. Ilyenkor elvileg kissé tojás formájúvá kellene torzulnia a SoftWheel-nek. Ez vajon milyen kanyarvételi tulajdonságokat fog eredményezni? Lehet, hogy a teleszkópokat és rugós tagokat gyártó nagy cégeknek még nem kell lehúzniuk a rolót egy darabig.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »