Természetesen nekünk, motorosoknak létfontosságú, hogy a két keréknek megfelelő tömege legyen, hiszen az ő forgásuk biztosítja a járművünk egyenesfutási képességét – vagyis enélkül a fizikai jelenség nélkül nem lenne olyan élvezetesen vezethető holmi a motorkerékpár. A másik oldalon viszont abban a pillanatban, ahogy nem tökéletes az aszfalt minősége, vagy ne adja az ég le is tévedünk róla és burkolatlan úton kell haladnunk, már komoly hátránnyá válik a nehéz kerék: a rugózatlan tömeg növekedését ugyanis mind a futómű elemeinek kell ellensúlyozniuk. Egy 2011-ben alapított kis izraeli cég találmánya azonban forradalmasíthatja az egész területet.
A SoftWheel lényege, hogy magát a kereket teszi rugózó elemmé. A kerékagyat és a ráfot nem merev könnyűfém vagy némileg (de azért nem túlságosan) rugalmas küllők, hanem konkrétan teleszkópok kötik össze. Természetesen a tömeg azért nagyon fontos, így a lehető legtöbb alkatrészt szemmel láthatóan igyekeztek karbonból megalkotni a tervezők, hogy csökkentsék a kilók számát.
Mint a képgalériában és a mellékelt két videóban látszik, pillanatnyilag kerekesszékek és kerékpárok számára gyártanak SoftWheel-t. Előbbi kategória az Acrobat, utóbbi pedig a Fluent fantázianévre hallgat. Mint Amichay H Gross, a cég egyik vezetője elmondta, kis vállalat lévén egyelőre csak ezekre a termékekre összpontosítanak, és apránként, de folyamatosan tervezik bővíteni a választékot.
„Hiszünk benne, hogy a SoftWheel koncepciója mind az autó-, mind pedig a motorkerékpár gyártás területén számos előnyt fog hozni. Már levédtük ezen területekre szánt szabadalmainkat és számos gyártó mérnökeivel tárgyaltunk. Először a könnyebb járművekben fog bemutatkozni a SoftWheel, mint a triál- és terepmotorok. De az agymotorral meghajtott elektromos motorkerékpárok számára is nagyon komoly előnyöket hozhat a termékünk, hiszen itt különösen nagy a rugózatlan tömeg.” – mondta Gross.
A cég állítása szerint a rugózó kerék mindaddig nem változtatja meg alakját, ameddig az nem indokolt – vagyis jó minőségű úton szép kerek marad. Amint úthibára fut, azonnal – és kerületének bármely pontján – képes alakot váltani és elnyelni a kívülről érkező energiákat.
A magam részéről nagyon ötletesnek találom az elképzelést. A motorozáson belül talán csak egy részterület van, ahol nem teljesen világos a működése. Konkrétan a dinamikus kanyarvételre gondolok, amikor is egy három-négyszáz kilós motorkerékpár egészére ható összes oldalirányú erő a kerekeken keresztül jut az aszfaltra. Ilyenkor elvileg kissé tojás formájúvá kellene torzulnia a SoftWheel-nek. Ez vajon milyen kanyarvételi tulajdonságokat fog eredményezni? Lehet, hogy a teleszkópokat és rugós tagokat gyártó nagy cégeknek még nem kell lehúzniuk a rolót egy darabig.
Ezt olvastad már?
Cimkék:
Kizárólag az Onroad olvasói számára kidolgozott kedvezmény érhető el a Moto24 valamennyi szolgáltatásából.
Elolvasom »Hiába van kánikula, mégsem javasolt motorra ülni úgy, hogy egy szál ing van rajtad. Az ugyanis nem véd meg az aszfalton csúszva. Vagy mégis?
Elolvasom »A Honda hivatalosan is leleplezte a várva várt 2026-os CB1000F modellt. A japán gyártó nem csupán a nosztalgiára épít: a legendás CB750F stílusjegyeit a vadonatúj CB1000 Hornet modern technikájával ötvözték, létrehozva ezzel a "legkiegyensúlyozottabb roadstert".
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »