Az eddig elhangzottakból már kiderült, hogy az új Yamaha FJR legérdekesebb pontja közel sem a kuplungkar hiánya – de azért ejtsünk néhány szót róla, vagyis a váltóról is. Az YCC-S rendszer bizonyos értelemben egy hagyományos váltó, az egyetlen eltérés a megszokottól az, hogy nem az egyes és a kettes fokozat között, hanem legalul találjuk az ürest. Az első generáció alapból mindig lábbal volt kapcsolható és külön kellett aktiválnunk a kézi váltás lehetőségét – itt most bármikor bármelyiket használhatjuk, kedvünk szerint. Nekem jobban bejött a lábbal kapcsolás, de ez ízlés kérdése.
A rendszer tehát soha nem dolgozik helyettünk, a motor irányítása, a fokozatok kapcsolgatása maradt a mi dolgunk. Csupán kicsit kényelmesebb a történet, amelyet az elején nyilván meg kell szokni, utána azonban kétségkívül komfortosabbá is teheti a hétköznapokat. Különösen a külön bekapcsolható automata visszakapcsolási rendszer, amelyet a bal markolatra külön felszerelt nyomógombbal aktiválhatunk és működését a műszerfalon levő visszajelző lámpa is állandóan tudatja velünk. Ez annyit tesz meg helyettünk, hogy ha akármilyen magasabb fokozatban hagyjuk a váltót, 30 kilométer/óra alá lassulva szépen visszakapcsolgat, hogy egyesben álljunk meg a motorral.
Először nem értettem, mi értelme van a külön kapcsolhatóságnak, hiszen ez egy jó dolog. Aztán rájöttem. Amikor egy szélesebb úton fordultam meg és úgy gondoltam, elfér az hátsó fékkel másodikban, de a rendszer visszadugta forduló közben egyesbe, majdnem sikerült a járdaszegélyig szélesítenem az ívet a hirtelen érkező erőtöbblet miatt. Nem volt kellemes élmény, ahogy az sem, amikor szerpentinen a szűk visszafordítókban váltott vissza nekem egyet-egyet – persze mindig olyankor, amikor nem számítottam rá és semmi szükségem sem volt az egészre, mert mondjuk elfért volna az ott harmadikban is. Így aztán megtanultam, mikor kell bekapcsolni ezt a funkciót, alapból pedig nem tartottam aktív állapotban. Összességében viszont jó hogy van, és jó az is, hogy nem állandóan működik.
Illene összefoglalnom, hogy milyen túramotor is az alaposan megújult Yamaha FJR1300AS. Nagyságrendileg azt kell mondanom, hogy tökéletes. Nagyon kényelmes még két személynek is. Bitang erős a hajtóműve és konkrétan semmi kardánreakciója nincs. Az öt sebesség elsőre kevésnek tűnhet, de olyan jól van elosztva, hogy meglepő módon még nagyobb tempóknál sem forogja szét magát a négyhengeres. Egészen jó a szélvédelme, bár sajnos némi turbulens zajokat gerjeszt – nekem nem sikerült igazán hibátlan állást találnom, de ezzel általában így vagyok minden motoron – a jelenség inkább az én testalkatomnak róható fel.
A futómű egészen egyszerűen zseniális, éppen úgy mint az egész fedélzeti menürendszer, illetve az egyes funkciók vezérlése (részletesen lásd az első oldalon). Amiről még nem esett szó, az a motor pakolhatósága – pedig ennél a kategóriánál ez alapvető. Nos, két oldaldoboz jár szériában az FJR-hez, amelyek elég nagyok, de kicsit szerencsétlen formájúak, így én a 48-as cipőm mellé egy hétvégi cuccot is nehezen raktam be az egyikbe. Igaz, volt benne esőruha is, hiszen a motor gyárilag nem rendelkezik felső dobozzal. Ennek pedig az a magyarázata, hogy a Yamaha nagy sebességnél jelentkező aerodinamikai okokból vagy oldaldobozokkal, vagy topcase-zel javasolja használni az FJR-t – pedig ha életszerűen gondolkozunk, egy párnak egy hetes túrára bizony szükséges mind a három tároló. Bár végül is akkor legfeljebb nem mennek sokat 200 felett…
Nem illik negatívumokkal zárni egy tesztet, de mivel eddig szinte egyet sem említettem, maradtak a végére. Az egyik belekötési pont, hogy egy lehelettel fogyaszthatna kevesebbet a masina: az egyáltalán nem sietős nyolcszáz kilométer teljes átlaga 5,8 liter lett 100 kilométerenként. Ez önmagában nem vészes, de ha kicsit tempózunk, akkor ez gyorsan emelkedik hetes vagy még magasabb értékig. Nem a világ vége tragédia a dolog, de vannak a versenytársak között kicsit takarékosabb játékosok is.
A másik maga az ár. Nem is a hagyományos váltóval felszerelt FJR1300A 4’868’000.- forintos végösszegére gondolok, mert ez az összeg egy ennyire tökéleteshez közelítő túramotorért simán megéri. Viszont az életünket ugyan kényelmesebbé tevő YCC-S rendszer 700 ezer forintos felárát abszolút irreálisnak érzem. Mert jópofa dolog, de valljuk be: mi, túramotorosok simán meg tudunk lenni nélküle. Főleg arra gondolva, hogy mennyi szép helyet kereshetünk fel ebből az összegből új túragépünk nyergében!
Az utolsó oldalon találod a részletes műszaki adatokat. Lapozz!
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »