– Nem teszik, kérem vissza a sajátomat! – Ez a kijelentés hagyta el a számat a ZZR1400 nyergében töltött első negyed óra után. Aztán ez persze alaposan megváltozott. De tagadhatatlan, hogy nem volt első látásra szerelem…Evett már valaki chilis csokoládét? A folyamat ott is ugyanez. Az embert hajtja a kíváncsiság, így szépen a kosárba teszi a terméket, majd fizetés után következik a kóstolás. Ezután nem érti, hogy lehet ennyire elrontani valamit. És legfőképp mi értelme volt egy ilyet létrehozni. Hiszen külön-külön mindegyik összetevője nagyszerű dolog. Csak másra valók. Kár volt összegyúrni a kettőt. Pont mint a Kawa esetében. Egy túragép és egy vérbeli sportmotor mind nagyszerű dolgok. Teljesen másra valók, minek kellett hát keresztezni őket?
Mivel társaságban voltam, a csokit sem köptem ki, ahogy természetesen a ZZR-t sem adtam vissza. Túl korai lett volna ennyivel elintézni. Mindenesetre az első benyomásom nem volt túl kedvező. No mindegy. Ahogy mondani szokták, innen szép nyerni! A csokoládé esetében is először sajnáltam azt a pénzt, amit a kasszánál hagytam érte, de pár perc után már nem hagyott nyugodni a gondolat és muszáj volt még egy kísérletet tennem. Ekkor már jobban figyelve a részletekre rájöttem, hogy a két elem nem elnyomja, hanem kiegészíti egymást, felszínre hozva olyan ízeket is, amelyeket egyébként nem éreznénk.
Azért a zöld szörnyeteg esetében ez a folyamat lényegesen lassabban zajlott, de pontosan így. Amikor már sikerült elvonatkoztatnom attól a kényelmetlen testhelyzettől amit a kormány helyzete kényszerített rám, kezdtem felfedezni a nagyszerű dolgokat.
Először például a motor kiemelkedő karakterét. Amely már szó szerint alapjárattól elbírja a hatodikat. Ugyanis amennyiben nincs kedvünk visszaváltani, már innen szépen húz. Persze nem úgy, mint a BMW „egyhatosa”, de majdnem. Azért négy henger az nem hat, de akkor is meglepő, hogy milyen nyomatékos: kétezernél már nem is vibrál, ötezernél jön egy csapat ménes a meglévő pár csikó mellé, hogy aztán együtt menjen a vágta majdnem a végtelenségig.
– Nem rossz ez, csak még szokni kell! – gondoltam. Pont mint a csokinál a második falat közben. No de mit sem ér az erő, ha nem uralod – mondta egy régi gumiabroncs reklám. Ebben teljesen igazuk van. Mit sem ér a száguldás lehetősége, ha nem akkor hagyom abba, amikor akarom. Ehhez pedig erős váz és fék is kell, ilyen teljesítményhez nem is akármilyen. Szerencsére ebben nem kellett csalódnom. Elöl a féknyergeknél és a fékkarnál is radiális munkahengereket alkalmaztak; fém fékcsövekre ugyan már nem futotta, az a súly pedig nem kevés, amit hővé kell alakítaniuk szegényeknek. Ez tetten is érhető a kissé határozatlan nyomáspontban és a kemény használat után hamar megjelenő fékhatáscsökkenésben. A ZZR1400 azonban nem egy vérbeli pályagép, hát ne is várjuk el tőle hogy annak megfelelően viselkedjen.
Inkább örüljünk annak, hogy az ABS remekül teszi a dolgát, a kipörgésgátló pedig egyenesen szenzációs! Ez utóbbi három fokozatban állítható és ki is kapcsolható. Én mindig abban a fokozatban használtam, amelyik a leghamarabb elejét vette bármiféle huncutságnak. Ennél a beállításnál még homokkal-murvával vastagon megszórt úton is olyan szépen gyorsult nyélgázon, mintha minden a legnagyobb rendben lenne az aszfalt és a gumi között. Csupán amikor véget ért a tapadásgyilkos szakasz, és elkezdett rendesen növekedni a tempó, akkor döbbentem meg, hogy mekkora teljesítményt és milyen kulturáltan fogott vissza a szerkezet. Itt is érződik, hogy ez nem egy minden sallangoktól mentes sportgép, ahol meg kell küzdeni a győzelemért. Elintézik ezt helyettünk a három (na jó, néha négy-) betűs extrák.
Magáról a futóműről is egyértelmüen átjön, hogy az elsődleges cél a túrázás volt. Az úthibákat szépen kivasalja, ugyanakkor elég merevnek érződik. Látszik, hogy még messze nincsenek kiaknázva a benne rejlő lehetőségek. Ugyanakkor ha keményre vesszük a figurát, akkor azért ott előjön, hogy az a kellemes lágyság ami közúton ideális, az pályán már hátrány lenne.
A második oldalon összehasonlítjuk a paripát elődjével. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
“Alajárattól nem húzatjuk hatodikban, még az érdekesség kedvéért sem…”
Mert???
“Biztos vagyok benne, hogy a BMW “egyhatosa” nem húz jobban…”
Pedig de.
“Az a mozgási energia nem kevés, amit hővé kell alakítani (súly semmiképp), de erre méretezték (szegény fékeket).”
Mégis elvéreztek..
Ahogy az első mondatban szerepel: a világ legerősebb szériamotorja. Én Kawa rajongó vagyok, volt alkalmam kipróbálni (az elődmodellt is, sőt a GTR-t is) szerintem ez már inkább félelmetes, mint élvezetes. Nem kifejezetten kényelmes, túrázni inkább kényelmetlen.
Alajárattól nem húzatjuk hatodikban, még az érdekesség kedvéért sem… Biztos vagyok benne, hogy a BMW “egyhatosa” nem húz jobban… Egyébként is teljesen felesleges ehez a tipushoz hasonlítani.
Az a mozgási energia nem kevés, amit hővé kell alakítani (súly semmiképp), de erre méretezték (szegény fékeket).
Az 1100-es zizivel mentem annó,de már az is túl nehéz és túl erős a hazai utakra (városban kínszenvedés bírkózni vele).
Ez is inkább farokhosszabítónak jó,mert nekem,mint átlagos motorosnak a használati értéke a nullához konvergál.Elismerem a kvalitásait,de értelmét nem látom itthonra(az Autobahn-on csapatni 300-al biztos jó buli lehet).
Motorozzon ezzel, akinek két anyja van.
Én tuti meghalnék rajta – amúgy meg teljesen felesleges pöcsnövelő.
Köszi, az enyém elég hosszú… Az életem meg túl rövid…
Ennyi pénzért már bőven van kínálat.
Én pl. inkább egy BMW K1300R-t vennék 5.3 misiért full extrázva van, és nem kell tekergetni a futóművet, mert elektronikusan lehet szabályozni.
Meg váltó asszisztens, meg anyámtyúkja 🙂
Azért az technikailag nem kicsi különbség a 2 masina között.
Nem hiszem, hogy meghalnék rajta, ugyanakkor kár lenne ilyen lovat adni alám, nagyon nem illünk össze 😀
Szép ez,meg minden,de már messze az a kategória amire szerintem rá sem mernék ülni. Pont mint a Hayabusa–van egy jó ismerősömnek és többször mondta,hogy próbáljam ki,de nem tudott rábeszélni. A “legnagyobb” gép amivel motoroztam eddig a cbr 900 rr volt és már azt sem szerettem,pedig ezekhez képest az biztos egy kismotor. Szóval maradok az 5-800 köbcenti és az 50-100 lóerő körüli gépeknél és az én “tudásommal” azokat sem tudom “kimotorozni”,úgyhogy nem én vagyok a célcsoport.