A 2000-es évek eleje tagadhatatlanul a motorozás fellendülését hozta. Két keréken közlekedni több szempontból is vonzó. Van, akinek mindennapi munkaeszköz a motorkerékpár, a közlekedés hatékony módja. Van, akinek a teljesítményt, a gyorsaságot, a szabadságot, a kalandokat, a társaságot, az önfeledt hétvégét vagy éppen a nosztalgikus emlékeket jelenti – akárhogy is, ezek a gépek legtöbbször életünk meghatározó elemei.
Sok esetben egy masina jóval többet jelent még a fentieknél is. Már korábbi cikkünk utolsó videója is feszegette a témát, az élet teljességét a motorozással kapcsolatban. Kétségtelen, hogy motorozni, motorokkal foglalkozni számunkra megkérdőjelezhetetlenül az öröm és a boldogság, a „lelki teljesség” egyik forrása. Újból elkezdeni motorozni, egy régi kedvenc gépet újra feléleszteni felemelő érzés, még ha az adott technika felett már régen eljárt is az idő. Főleg, ha az egykor apánké volt, aki sok esetben felelős a mi motorozás iránti szenvedélyünkért is. Arról már ne is beszéljünk, ha az adott vas egy fix pontot jelent életünkben, számtalan nehézség és probléma mellett számos boldog pillanat is kötődik hozzá. Nem véletlen, hogy ugyan a veteránozás is divathóbort lett, de sokan tényleges emlékek miatt kezdtek el foglalkozni a régebbi vasakkal. Íme néhány példája ennek a szerelemnek.
A Norton egy meghatározó márka volt saját hazájában, még a mai angol motorosok jelentős része is kötődik valamilyen formában a márkához. A világ számos országába exportáló, rengeteg szervezeti formát és gazdasági nehézséget megélt gyártó 1994-ben amerikai kezekbe került. A problémák és a lehetőségek azonban megpecsételték a márka sorsát, a Norton végül kikopott a motorkerékpár-gyárak sorából. A tetszhalott állapotba került nevet Stuart Garner brit üzletember élesztette újjá, felvásárolta és „visszavitte” Angliába azt, ami az egykori cégből megmaradt. Ugyan a Norton ma is számos nehézséggel küzd, de kilátásai egyelőre reménykeltők. Ha a jelenlegi kezdeti nehézségeken sikerül túllépniük, a jövő egyik jelentős gyártója lehet.
Ugyan a cég múltjával egy egész könyvet meg lehetne tölteni, mégis történetünk egy konkrét motorhoz és egy családhoz kapcsolódik. Az 1970-es évek elején egy rokonságon belüli adósság fejében szerzett motor újjászületésének eseményeit láthatjuk. Az aktívan használt gép valamikor 1993 táján megadta magát, azóta csak darabokban hevert a garázsban, mígnem a tulajdonos két fia karácsonyi ajándékként restauráltatta a masinát. A munka, a felújítás a filmben nem szerepel, az jóval inkább az emberi kapcsolatokra, a projekt megvalósítására és magára az ajándékozásra koncentrál. Mégis: a motorozás, maga a motor és annak érzelmi kapcsolata központi szerepet játszik a történetben, emiatt pedig nem lehet elmenni mellette.
A következő videóra egyik kedves olvasónk, Dave hívta fel figyelmünket, ezúton is köszönet érte. A kevésbé verbális, semmint vizuális (és emócionális) kisfilm is hasonló témát dolgoz fel. Korunk meghatározó gyártója a BMW, de azt hiszem most teljesen felesleges volna ezzel a prominens márával és motorjaikkal foglalkozni. A történet megint csak annak emberi oldala miatt érdekes. Adott egy fiatalember, aki találkozik egy ifjú hölggyel, összeházasodnak, de az asszonyka letiltja a motorozásról férjét, mivel az az 1958-as BMW R50-esével balesetet szenved, amikor a pár harmadik gyermekét várja. Majd 100’000 kilométer után a masina kényszerű nyugovóra tér és 40 évig „rohad” a garázsban. Idáig egy szokásos történet is lehetne. A tulaj 71 évesen, 50 évnyi házasság után sajnos elhunyt, fia pedig megtalálja motort, rajta apja üzenetével. A fiú, pontosan az a harmadik gyermek, aki miatt így alakult a történet, apja, Richard Costello előtti tisztelgésként helyreállította a motort, amelyben Peter Nettesheim, világhírű BMW gyűjtő is segítette.
Ugyan hazánkban is készültek a motorkerékpárok, de az egykori KGST féle szocialista gazdaságpolitikának és politikai vezetőinknek hála a Pannoniák gyártása 1979-ben megszűnt. Itt, az egykori keleti blokkban sokan ezért Simsonokkal, MZ-kkel és Jawákkal kezdtük a motorozást. Az alábbi videó egy szép példája egy MZ helyreállításának, amelyet az alkotó szintén apjának dedikált, aki 1962-től 1970-ig egy ilyen motor oldalkocsis változatát használta.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Ízlés szerint zene hozzá:
http://www.youtube.com/watch?v=xzuwcdUsU4M
vagy
http://www.youtube.com/watch?v=aWRQNlyea3U
Ha valaki hagyja hogy a feleség letiltsa a motorról ott más problémák is vannak. Ez a tiltás jelzés értékű mérföldköve egy igen igen rossz folyamatnak. A néni átlép egy határt amit a saját érdekében nem kellett volna átlépni, a bácsi ha hagyja.. lehet jobb ha nem írom le hogy mit gondolok róla Az utódok eljárása tetszik. Mentsünk értéket ha lehet.