Egy motor megvásárlása előtt, feltételezve annak megfelelő műszaki állapotát, legfontosabb kipróbálni a vasat. Nyilván ennek egy használt motor állapotfelmérésében is szerepe van, de tapasztaltabb motorosok tudják, hogy egy motor és motorosa közötti „tartós kapcsolat” létrejöttében is szerepet játszik. Mindenkinek vannak elképzelései, tervei egy motorral kapcsolatban, mire, hogyan használná. A személyre szabott „funfactor” legnagyobb részben pontosan rajtunk múlik, amit valaki egy masina nyergében a motorozás csimborasszójaként él meg, azt más a pokol legmélyebb bugyrának láthatja. Az elvárások és a technika lehetőségeinek találkozása, egész pontosan annak felmérése pontosan az ilyen személyes próbán múlik. Persze lehet előre is tájékozódni egy motorról, meg lehet ismerni a műszaki adatokat, képeken videókon láthatjuk, hogy néz ki, hogyan viselkedik. Az ilyetén ismerkedéshez nyújt segítséget egy ötletes kis weblap, amely a sokszor elfelejtett ergonómiát helyezi előtérbe.
A Motorcycle Ergonomics persze csak egy virtuális eszköz, nem szabad csupán erre alapozni egy döntést, de hasznos segítség vagy éppen jó szórakozás lehet. A bal felső részben beállíthatjuk méreteinket – érdemes előtte metrikus mértékegységre kapcsolni (Show metric values) – a magasság, preferált könyökszög és a (belül mért) lábhossz megadása után, már csak meg kell adni, melyik motorokat akarjuk megvizsgálni, összehasonlítani ergonómiai szempontból. Plusz lehetőség, hogy a motoroknál minimális korrekciót is végezhetünk, a kormány magassága változtatható, illetve motoroshoz közelebb húzható (vagy eltolható) az eredeti helyzetéhez képest, valamint az ülés magasságát is korrigálhatjuk. A kiválasztott motor és a megadott paraméterek alapján pedig megtekinthetjük, formailag hogyan néznénk ki egy adott motoron, mekkora a lenne a térdszög illetve a szükséges előredőlés mértéke.
Sajnos többnyire csak az amerikai piacon elérhető masinák szerepelnek a kiválasztható gépek között, de a cikk megírása közben azért én is eljátszottam vele egy ideig…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Köszi az infót, TeeJay.
Már én is gondolkodtam ilyenen, ugyanis hozzád hasonló magassággal rendelkezem (201), így nekem sem mindegy, hogy úgy nézek-e ki egy nagymotoron, mintha egy Honda Monkey-n ülnék vagy méretben is passzol hozzám a gép. 🙂
Egyébként eddig ezt az ötletet a Honda CB1100F japán honlapján láttam, de a japók csak 180 cm-ig kalibrálták a figurát. 🙂
http://www.honda.co.jp/CB1100/size/
Szegények nem láttak még nagyobb (azaz tisztességesen megnőtt) embert!