Az ötlet nem saját: egy amerikai újságíró kolléga végzett egy kis kutatást, vajon a világ mely részén mennyibe kerül egy Harley-Davidson Sportster 48 alapkivitelben. Egészen döbbenetes eltéréseket talált. Ami mindebből minket érint, az természetesen az európai országok árainak összehasonlítása, hiszen az EU létrejötte óta vámolás nélkül hozhatunk be ezen államokból akár motorkerékpárokat is.A világ valamennyi részén bruttó kiskereskedelmi árat adnak meg a vizsgált oldalak, egyedül a mi közép-kelet európai térségünkben találunk kis csillagot az árcédula mellett, amely arról tájékoztat: az általános forgalmi- és a regisztrációs adót (utóbbit csak hazánkban) még hozzá kell ám számolni! Így némi munkával minden árat a helyi ÁFA mértékével csökkentve számoltam át a mi kis fizetőeszközünkre, majd bővítettem ki a hazai, listavezető 27 százalékkal. A regisztrációs adó erre a típusra jelenleg fizetendő 230’000.- forintját is tartalmazzák az árak – tehát csak a szállítást kell hozzászámolni. Íme a végeredmény, a legolcsóbbal kezdve és növekvő sorrendbe állítva:
Ország | Valuta | Helyi ár | Helyi ÁFA (%) | Bruttó ár, HUF |
USA | USD | 10 559 | 7 | 3 056 362 |
Dél-Afrika | ZAR | 115 700 | 14 | 3 188 114 |
Kanada | EUR | 12 049 | 13 | 3 199 851 |
Mexiko | USD | 12 909 | 15 | 3 445 019 |
Anglia | GBP | 8 895 | 20 | 3 483 529 |
Németország | EUR | 10 795 | 19 | 3 678 035 |
Magyarország | EUR | 9 100 | nettó ár (27) | 3 688 895 |
Lengyelország | EUR | 9 100 | nettó ár (23) | 3 688 895 |
Csehország | EUR | 9 100 | nettó ár (21) | 3 688 895 |
Franciaország | EUR | 10 990 | 20 | 3 722 709 |
Belgium | EUR | 11 195 | 21 | 3 746 695 |
Olaszország | EUR | 11 400 | 20 | 3 840 934 |
India | INR | 876 000 | 13 | 3 938 400 |
Új-Zéland | NZD | 18 495 | 13 | 3 993 612 |
Spanyolország | EUR | 11 800 | 18 | 4 030 983 |
Hollandia | EUR | 12 795 | 25 | 4 120 686 |
Svájc | CHF | 14 200 | 8 | 4 280 136 |
Ausztrália | AUD | 18 250 | 10 | 4 540 383 |
Törökország | EUR | 15 546 | 18 | 5 237 634 |
Dánia | DKK | 209 900 | 25 | 8 792 325 |
Dániának többször utána kellett számolni, de mese nincs: onnan behozva valami elképesztő áron juthatnánk hozzá a példamotorhoz – ahogy Törökország sem egyszerű. Amennyiben pedig nem csúszott valamilyen szarvashiba a számításaimba, azt kell mondanunk: hazánkban nem is olyan rossz a helyzet. Már nem az ÁFA és a regisztrációs adó mértékét illetően, hanem a motor beszerzési árát tekintve. Németországból biztosan nem éri meg behozni a 10’000.- forintos megtakarításért, de az angol út sem hiszem hogy megállna kétszázezerből…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Kaptam egy emailt, amelyben kedves olvasónk, HK417 beavat a dániai helyzetbe minket. Mint kiderült, nem is olyan rossz…
“Tehát: Ha bármilyen járművet veszel Dániában úgy, hogy előre szólsz a kereskedőnek arról, hogy nem itt akarod forgalomba helyezni, akkor itt a talán a legolcsóbb a gép.
H a kiviszed a gépet az országból, nem csak az ÁFA-t kell leszámítani, hanem valami 180% adót is (főleg a “prémium” márkáknál).
Írik egy konkrét példát egy Mercedes E osztály alapverzióval–igaz, hogy autó, de ugyan ez a szitu’ a Harley-val is csak a motorok honlapjain nincs kirészletezve, hogy miből jön össze az ár! Szerintem a Mergánál is azért van így mert nagyon sok külföldi vesz itt autót. Tehát: E 220CDI kéziváltó, sedan! Dánia adók nélküli ár:212.005Dkk, ami 8.517.536Huf-tehát ha idejössz megvenni ennyiért megkapod egy ideiglenes rendszámmal és 24 órád van, hogy elvidd az országból! (Amúgy én itt fizetnék érte több mint 657.400Dkk-t) Ugyanez otthon “kisker” áron:11.631.510Huf Tehát azért itt beugrott egy bő 3milliós külömbség Dánia javára! Biztos nem véletlen, hogy egy csomó erdélyi ismerősöm, akik csak vendégmunkások voltak itt, hazatérés előtt itt vettek uj atókat–jellemzően Skoda, VW tipusokat–és vitték romániába forgalomba helyezni! Nem számolgatom ki,de ha így nézed a motort akkor neked nem 209.900Dkk-val kell számolnod, hanem olyan 70000Dkk, ami ugye már nem olyan rossz (2.815.000Huf).
Üdvözlettel: HK417″
A levélben valószínűsített nettó 70’000.- koronát beírtam a táblázatba, amelynek így a hazai fizetendő végösszege tok-vonó 3,8 millió forint körül állna meg. (A 70’000.- koronából már nem lett levonva a kinti ÁFA, viszont az összes hazai terhet rászámoltam.) Ezzel Dánia Olaszország elé kerülne a fenti táblázatban.
Ebbe ne menjünk bele, nem járunk jól. 🙁