Kevés motorkerékpár-gyártó dicsekedhet olyan hosszú és sikeres karrierrel, mint a idén 90 éves BMW Motorrad. A méltán népszerű BMW R 90 S modellnek szintén van oka ünnepelni, a BMW Motorrad egyik legnagyobb ikonja ugyanis idén ünnepli születésének negyvenedik évfordulóját. E két jelentős jubileum tiszteletére a BMW csoport egy egészen különleges motorkerékpárt készített, amelyet a május 24-én kezdődő Concorso d’Eleganza Villa d’Este régiautó szépségversenyen mutatnak be.
A BMW Concept Ninety az egyedi motorkerékpárjairól méltán híres Roland Sands Design műhellyel együttműködésben épült. Az egykori motorversenyző, Roland Sands és csapata a világ egyik legkeresettebb egyedi motorkerékpárokat építő vállalkozása. A világhírű műhely lebilincselő formai megoldásai és technikai vívmányai, valamint a kiváló minőségű egyedi alkatrészek egy exkluzív, összetéveszthetetlen karakterré varázsolják a jubileumi kétkerekűt. Ezzel az együttműködéssel mind a BMW Motorrad Design, mind a Roland Sands Design egy új szintre lépett.
A BMW 1973-ban mutatta be a nagyközönségnek a modellt, amely akkoriban kétkerekű kínálatának csúcsát jelentette. Végsebessége meghaladta a 200 kilométer/órát, amivel egyből az egyik leggyorsabb motorkerékpárrá vált, és amivel sorra nyerte a különböző versenysorozatokat a hetvenes években. De álló helyzetben is csak úgy sugárzott róla a nyers erő: a motorkerékpár-gyártás történelmében elsőként kapott kormányra rögzített burkolatot, amely nemcsak kihangsúlyozta az R 90 S dinamikus vonalait, de aerodinamikai szempontból is hatalmas előrelépés volt. A narancssárga fényezés és a sportos kialakítás összetéveszthetetlen karakterré tette a motort. A modell utat mutatott a többi motorkerékpár-gyártónak is, akik nem sokkal a BMW R 90 S megjelenése után szintén alkalmazni kezdték az aerodinamikai újításnak számító burkolatokat.
Ma a BMW a márka egyik meghatározó ikonjaként tekint a típusra. „A BMW R 90 S annak a kornak az emlékét hordozza, amikor még törvényen kívülinek tekintették a motorosokat” – mondta Edgar Heinrich, a BMW Motorrad Design első embere. „Volt ebben a típusban valami lázadó egyéniség: gyors volt, hangos és vad. Őszinte érzelmekkel ruházták fel. Még ma is ezt a hangulatot árasztja” – tette hozzá.
A BMW Concept Ninety arra született, hogy megidézze eme érzelmekkel teli motorkerékpár szellemét, hogy a korabeli hangulatot modern köntösben tálalja. Ez az egyedi, jubileumi kivitel az eredeti motorkerékpáros értékrend modernkori hírnöke: a harmonikus összhang megtestesítője, ember és gép között. „Manapság a BMW motorkerékpárok a tökéletesség és a használhatóság jegyében készülnek. Ez az, amiért nap mint nap keményen dolgozunk, ez az, amire igazán büszkék vagyunk” – mondta Ola Stenegard, a BMW Motorrad járműtervezési részlegének vezetője. „De mi ennél többre vágyunk. A BMW Concept Ninety tökéletes eszköz arra, hogy megmutassuk, hogy egy BMW motorkerékpár ma is tud őszinte érzelmeket hordozni” – tette hozzá.
A BMW Concept Ninety arányai egyértelműen a legendás elődöt idézik: a burkolatok, az üzemanyagtartály és az ülés egytől egyig a BMW R 90 S modellel való rokonságot hirdetik. A legapróbb részletekre is kiterjedő formatervezés a prémium minőség és kiváló légellenállási mutatók mellett az erőforrás, a futómű és a karosszéria optikai elkülönítésére is nagy hangsúlyt fektetett. A Concept Ninety karosszériáját alumíniumból, kézzel készítették, az erős narancssárga fényezés pedig egy újabb főhajtás a legendás előd előtt.
A BMW Concept Ninety első burkolatát – ahogy a modell többi részét is – kifejezetten sportosra tervezték, amíg azonban a BMW R 90 S idejében, a hetvenes évek elején a halogén fényszóró számított modern újításnak, addig napjainkban ezt az újítást a LED alapú fényszóró-technológia jelenti. A negyvenéves modell iránti tiszteletből a Concept Ninety elejére ugyanúgy kör alakú fényszórót terveztek, mint egykor a BMW R 90 S esetében, a halogén izzót azonban LED technológiára cserélték. Az üléssel látszatra összefonódó üzemanyagtartályt úgy alakították ki, hogy vezetés közben a legoptimálisabb legyen a távolság a gép és sofőrje között. A motorkerékpár oldalíve ék alakot formáz, azt sugallva, hogy a BMW Concept Ninety kirobbanásra kész, akárcsak a rajtgépben jelre váró sprinter. A különleges modell hajtásáról egy sportos boxermotor gondoskodik, amelynek minden alkatrészét teljesen feketére fényezték, és az erő, a precizitás és a teljesítmény összhangját szimbolizálja.
Ahogy a szemlélődő tekintete egyre inkább elmélyül a BMW Concept Ninety technológiájában, úgy bukkan elő az egyre több és több egyedi alkatrész, amelyek mindegyikét a kaliforniai székhelyű Roland Sands Design műhely tervezte, szoros együttműködésben a BMW Motorrad Designnal, kifejezetten ehhez a jubileumi modellhez. Különös gondot fordítottak a mechanikai alkatrészekre, a boxermotor környékére és a kipufogórendszerre, amelyek mind Roland Sands kézjegyét viselik. A speciálisan csiszolt alkatrészek gyönyörű kontrasztot alkotnak a boxermotor fekete árnyalatával. A BMW Concept Ninety legapróbb alkatrésze is a legmodernebb motorkerékpár-gyártó technológiával készült, s így a klasszikus kialakítású felnik is, amelyek a BMW R 90 S diadalainak állítanak emléket.
„Számomra nagyon fontos volt, hogy az egyedi alkatrészek ellenére is megőrizzük a BMW R 90 S eredeti hangulatát, hogy érzelmekkel vegyítsük a tervezés folyamatát, és a legmodernebb technológiával dolgozzunk” – vélekedett Roland Sands a végeredményről. „A BMW Concept Ninety egy tökéletes összhang: a BMW technológiája, a BMW tradíciói és a mi egyedi alkatrészeink és megoldásaink csodálatosan kiegészítik egymást” – mondta. Edgar Heinrich, a BMW Motorrad Design vezetője hozzátette: „A BMW Concept Ninety a motorkerékpározás hamisítatlan élményét hordozza, minden tekintetben. Beleértve a tervezés és a megépítés folyamatát is. De a motorozás élménye mindezek felett áll. Ez a gép a motorozás abszolút élményét kínálja, akárcsak a BMW R 90 S a maga idejében.”
A többi egyedi motorkerékpárral ellentétben a BMW Concept Ninety ki is próbálható, sőt szinte könyörög érte, hiszen a motorkerékpár egészét és minden egyes alkatrészét a maximális teljesítményt szem előtt tartva tervezték meg.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Gyönyörű gép.
Ez a Sands gyerek nagyon komoly vasakat állít elő.
Dobáljatok rám köveket, de nekem annyira nem jön be. A kipufogóknak a kényszerített bal oldalra hozása, elcseszi a szimmetriát.
A légszűrő nagyon dögös, de az meg a váz geometriát szórja szét. A központi rugóstag meg ettől ott csúfolódik. Valahogy az egésznek egy endúrós jellege van a benga magas építéstől, pedig a faridom határozottan kaferacer. A felső rész gyönyörű úgy egyben, mint egy csepp (a motoros csak elcsúfítaná ) viszont nagyon fura ahogy fel van biggyesztve a blokkra, olyan “nincs egyben” formálya van.
Amúgy szép meg jó, de ha a kezeim közé kapnám, fix hogy azonnal szétnyúlnám!