A 2005 óta évente megrendezésre kerülő amatőr tájékozódási- és jótékonysági sivatagi verseny, a Budapest Bamako Rally 2012/13-as kiadásán nem elég, hogy gondok és problémák nélkül végigért a Triumph Budapest által támogatott Turjányi János, de a motorok Race kategóriáját meg is nyerte a Triumph Tiger 800 XC-vel!
Az idei verseny a Maliban tapasztalható bizonytalan politikai helyzet miatt nem Bamakóban ért véget: a Nyugat-Szahara átkelése után, Szenegált elhagyva a szervezők a lehetséges emberrablásoktól tartva jobbnak látták inkább jobbra (nyugatra), az óceán felé fordítani a mezőnyt és Bissauban inteni le a még versenyben lévőket.
A 142 nevező csapatból a nem egészen 9’000 kilométeres távot 89-en teljesítették a 16 nap alatt, a résztvevők összesen 800’000 eurós támogatást osztottak szét út közben. Egy dán csapat egy működőképes tűzoltóautót adományozott Bissau polgármesterének, de Mauritánia, Szenegál és Guinea-Bissau szerte egyéb hasznos tárgyakat, mint napelemes oltóanyag tárolókat, számítógépeket, szövőgépeket és bicikliket is adományoztak a versenyzők.
János számára a rali igencsak kalandosan és meglehetősen fájdalmasan indult. A motoros mezőnyből egyedül ő indult el “lábon” Budapestről, de a januári időjárást ugye ismerjük: a Biatorbágy környéki a jeges utakat egy “kellemes” bokarepedéssel végződő eséssel abszolválta a triumph-os motoros. Szerencsére az ijedtségnek nagyobb volt a füstje, mint a lángja, így ugyan összeszorított fogakkal, de folytatta útját Turjányi.
Afrikába átérve kezdődtek az extrém terepkörülményekből adódó helyzetek, szerencsére egyik sem komoly, sőt, az elvárt módon jól teljesített a Tiger 800 XC. Turjányi egyik korábbi autós Bamakóján volt olyan nap, ahol tucatszor cserélte le a defektes gumit, ehhez képest a Tigeren összesen két szett bütykös gumi fogyott a 9’000 kilométer alatt. Bezzeg a szaharai por megtette, amit tudott: az idő előtt eltömődő levegőszűrő okozta az egyetlen műszaki jellegű leállást. A lecsökkent levegőmennyiségre ráállva az intelligens injektor levette a benzinmennyiséget is, így megszűnt az alapjárat. Egy gyors légszűrőcserével minden gond megoldódott, és onnan már eseménytelenül ért be a célba János és a Tiger.
Még egyszer gratulálunk az összes résztvevőnek, különösen a célba érőknek! Találkozzunk jövőre, ugyanitt!
Kérdezz-felelek Turjányi Jánossal:
– Mi volt a legemlékezetesebb pillanatod a verseny alatt?
– Nem is annyira egyetlen pillanatot emelnék ki, inkább az érzést, hogy megtapasztalhattam ember és gép határait; például amikor a 420 kilométeres sivatagi szakaszon 7,5 liter víz elfogyasztása után sem kellett WC-re mennem. Az út alatt arra is ismét rá kellett jönnöm, hogy minden fejben dől el: a sivatagi -14 fokban sikerült nem fáznom annyira, mint Marokkóban az 5 fokban.
– Mi az, amit legszívesebben örökre elfelejtenél?
– A bokarepedést, természetesen. Az nagyon nem hiányzott. Illetve annak sem örülnék, ha többet nem indulhatnék a versenyen.
– A motorral kapcsolatban..?
– Tökéletesen meg voltam elégedve a Tiger XC-vel, nagyon jól viselkedett mindenhol. Azt hiszem, ez a motor az egyik legkiválóbb kompromisszumot nyújtja: a sivatag miatt feltett nagyon bütykös gumik miatt nem volt annyira tökéletes aszfaltra, mint gyári állapotban, de így is nagyon jól motorozható volt. Földúton és keményebb terepen sem éppen ideális a kisebb, könnyebb endurókhoz képest magasabb tömege miatt, mégis könnyen elboldogultam vele – kivéve a tükörjegen…
– Jövőre találkozunk ugyanitt, csak már a Tiger 1200 Explorerrel, netán?
– Minden lehetséges! Attól függ, milyen támogatást tud nyújtani a Triumph Budapest! (nevet)
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Gratulálok Janinak!
Ezek szerint mégiscsak folytatta a motorozást. Tőle vettem a Tenerét, akkor úgy nézett ki, hogy nem lesz új motor a háznál, legalábbis elmondása alapján. De ez benne van az ember vérében, nem lehet csak úgy abbahagyni. 🙂