A közlekedési szabályok betartása kényes téma, főleg, ha az ember feneke alatt egy versenypályára való technika van. Persze nem a jármű (legyen az akár kettő vagy négykerekű) jellemzői határozzák meg a vezető szabálykövető magatartását, de sokszor lehetőséget biztosítanak azok áthágására, még ha mindössze a sebességhatárok „rugalmas” értelmezéséréről beszélünk is. A kérdés meglehetősen komplex, számos szempont szerint elemezhető. Nyilván az elsődleges szempont a közlekedés biztonsága – a balesetek számának csökkentése, különösképp a tragikus következmények elkerülése. Szempont lehet a betarthatóság is, hiszen a mindenkori szabályrendszer az azt megalkotó társadalom támogatását kell élvezze, annak szellemiségét kell tükrözze. Nem összekeverendő ez a közlekedési morállal, hiszen a szabályok rugalmas értelmezése mellett is lehet egymásra figyelve, biztonságosan közlekedni.
A határvonalakról hosszasan lehetne vitatkozni, de legalább ennyire fontos kérdés a szabálysértések retorziójának kérdése, különösen érdekes lehet ez a nemrégiben elfogadott, a valóságtól kissé elrugaszkodott hazai szabálysértési díjszabás tükrében. A „bezzegként” emlegetett nyugat-európai országokban is szokás a súlyos szabálysértéseket komoly bírsággal súlytani, sőt jelentős sebességtúllépés esetén akár börtönbüntetést is kiszabhatnak egyes országokban. Mégis, ez a megoldás még mindig elfogadhatóbbnak tűnik, mint amiről most érkezett hír Kínából. A világ legnépesebb országában a motoros helyzete nem a legkönnyebb, a motorokkal kapcsolatos törvények legalábbis elavultak. Bár az avítt szabályok talán lefedik a „csupán” közlekedési eszközként alkalmazott kismotorok használatának lehetőségeit, de az egyre gyarapodó országba már a nagyobb gyártók is elkezdték a komoly teljesítményű motorok szállítását. A szabályok modernizálása pedig, úgy tűnik radikális irányzatot vett.
Történetünk „hőse” két kínai motoros, akik Sanghaj modernizált Pudong negyedében tartóztattak le utcai versenyzésért. Számos térfigyelő kamera megörökítette, ahogy a páros egy Yamaha R1 illetve egy Honda CBR1000RR nyergében extrém sebességgel száguldott át a területen, sokszor a közlekedési jelzőlámpák tilos jelzését figyelmen kívül hagyva. Szerencsére senkinek nem esett baja, baleset nem történt, de a két adrenalinhajhász letartóztatásakor az is kiderült, hogy egyikük nem rendelkezik érvényes vezetői engedéllyel, sőt a Honda forgalmi engedélye is hamis. Az egy hónapja történt eset után a két jómadár a jövő héten fog a bíróság elé állni. Fentebb leírt tettükért a törvények értelmében 15 nap elzárásra is ítélhetnék őket, a kiszabható legsúlyosabb retorzió viszont akár halálbüntetés is lehet. Nyilván az ilyen száguldozás teljes mértékben irracionális, nem csupán a szabályok rugalmas értelmezése, de ez a lehetséges ítélet akkor is aránytalanul súlyosnak hat, pláne, hogy egy alternatív, hosszabb idejű bebörtönzés Kínában szintén nem sorolható az éppen fenékig tejfel kategóriába.
Mi a tanulság? Az talán nincs, hacsak az nem, hogy az ember ne versenyezzen kínai közutakon. Mindenesetre a történet elgondolkodtató, mit is kockáztat az ember néhanapján…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »