Valamennyi regisztrált gépjármű, így a motorkerékpárok, robogók, mopedek adatai is megtalálhatók az MGE adatbázisában. Csak a szürkeimport útján hazánkba kerülő segédmotoros kerékpárok maradnak ki ebből a nyilvántartásból. Összességében tehát igen jó képet kaphatunk a piac elmúlt években mutatott tendenciáiról, jelenlegi helyzetéről ezen statisztikákból. A sajtótájékoztatón Szloboda Tamás, a Honda Hungary marketing menedzsere, az MGE elnökségi tagja elemezte az adatokat.
2001-2002 környékén beindult egy jelentős növekedés a motorkerékpár-eladások terén. A rendszerváltás utáni időszakban talán akkortájt éltünk a legjobban (saját emlékeim szerint legalábbis), illetve azokban az években indultak jelentős terjedésnek a hitelezések (amelyek látjuk, hova vittek minket azóta – de de ebbe ne is menjünk bele). Egy szó mint száz: 2005-2006-ra elértük a csúcsot: az évtized közepén közel 19 ezer új motort, robogót és quadot helyeztek üzembe hazánkban.
Azután persze 2008-ban a gazdasági válsággal együtt megindult a mi szekciónk mélyrepülése is: 2010-re 71 százalékkal, egészen 5’477 darabig csökkent az eladások száma. Tavaly ebből elvesztettünk újabb hat százalékot. Ugyanakkor megállapítható, hogy a csökkenés végre lassulni látszik, még ha nem is állt meg teljesen.
Amennyiben a nagymotorokat nézzük, a tendencia nagyon hasonló. Itt 2004-ben volt a csúcs több mint 12 ezer kétkerekűvel. 2011-re azonban ennek odalett a 84 százaléka: tavaly először kétezernél is kevesebb motorkerékpár kapott rendszámot.
Nehéz pozitívumot talátni ebben a tragikus képben. Mégis: amennyiben részleteiben, illetve havi bontásban elemezzük 2011-et, az év vége felé mintha erre okot adó számokat látnánk. Október, november és december hónapokban egyre növekvő mértékű növekedés jelent meg az előző év hasonló időszakaihoz viszonyítva. Oly annyira, hogy decemberben ez a fejlődés 67 százalékos lett, a negyedik negyedév egészét tekintve pedig egy biztató 28 százalék. Persze ebben a pilanatban nagyon nehéz megmondani, ez mennyiben köszönhető az átírási illeték drasztikus növekedésétől való félelemnek, és mennyiben a valódi piacbővülésnek. Néhány hónap, és erre választ kapunk.
Amennyiben a használtmotor-piacot nézzük, az elmúlt három évben éppen ellenkező tendenciát látunk, mint a nullkilométeres vasaknál. 2009-hez képest nagyjából húsz százalékkal emelkedett a külföldről behozott és üzembe helyezett vasparipák száma. Igen ám, de ezek koránt sem fiatal és modern gépek – ahogy az kívánatos lenne -, hiszen az átlagéletkorul több mint 13 év.
Az új motorkerékpároknál (nem csupán a rendszámosaknál) érdemes megnézni a kategóriánkénti bontást. Szinte az összes szegmensben csökkenést láthatunk, kivétel a sporttúra és a 125-ös robogók szegmense. A legnagyobb csökkenést a cruiserek és a chopperek szenvedték el – nyilván ezek a járművek szolgálnak leginkább hobbicélokat, és legkevésbé praktikusak a mindennapi közlekedésre. Az éve vége felé vált egyre nyilvánvalóbbá, hogy a 125-ös kategória lesz az éppen zajló folyamatok egyértelmű nyertese. Logikus is, hiszen a jobszabályi változások is ebbe az irányba vezetnek minket.
De összességében is elmondható, hogy a hétköznapi életben közlekedési eszközként használt, és nem hétvégi és/vagy hobbicélokat szolgáló motorok egyre nagyobb teret nyernek: míg a 125-ös motorok, robogók és nagyrobogók együttesen közel tíz százalékkal növelték piaci részesedésüket az elmúlt két évben. Hogy mindez mennyiben jelenti az autós társak motorra ülését, vagy esetleg az eddigi motorosok kényszerű lefelé lépését, azt nyilván megint nehéz megállapítani – csak az idő fogja eldönteni.
Milyen jövő vár ránk? Ha érdekel, lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »