A múlt héten kezdődött a BMW Motorrad Innovation Days, így a Husqvarna Nuda 900 R és a DDC felfüggesztés után egy újabb érdekes bajor újdonsággal ismerkedhetünk meg: a BMW elektromos maxirobogójával, egész pontosan a koncepció-verzióval. A tavalyi EICMA-n bemutatásra került Concept C kapcsán a bajorok elmondták: a hagyományos, belsőégésű erőforrással szerelt változatok mellett egy tisztán elektromos hajtású modell is tervben van. Az akkori kijelentés első bizonyítékait most láthatjuk a BMW E-Scooterről kiadott képek és videók formájában. A masinát egyelőre csak koncepcióként aposztrofálták a bajorok, azonban az már a közúti tesztekkor szokásos álcázó fényezéssel rendelkezik. Egy ilyen dekoros gépről képeket közölni a hivatalos sajtóanyagban alapvetően nincs sok értelme, hacsak nem látjuk benne az üzenetet: ez nem csupán koncepció, már az utolsó menetpróbák folynak.
A masina egyébként saját kategóriájában figyelemre méltó. A szerkezet kialakítása szakít a hagyományokkal: a vázat az alumínium akkutartók helyettesítik. Az akkuk egyébként kevesebb, mint 3 óra alatt újratölthetők, ha teljesen lemerültek – bár az eddigi tapasztalatok szerint ez nem túl gyakran fordul elő. A töltés egyébként nem igényel külön berendezést, az a szokásos otthoni elektromos hálózatról is történhet. A lassítás közben viszatöltött elektromos áramnak köszönhetően a vezetési stílustól függően mintegy 10-20%-kal növelhető a hatótáv. Erre a viszonylag alacsony értékre több magyarázat is van. Az E-Scooter megalkotói a gyakorlati felhasználás szempontjait tartották előtérben, a tipikus ingázók járművének tervezték ezt a „zéró” károsanyag kibocsájtású gépet. A hatótáv meghaladja a 100 kilométert, a menetdinamika (különösen a 0-100 km/h gyorsulás) reálisan összevethető a jelenlegi 600-as nagyrobogók hasonló jellemzőjével. A sebessége alapján ez a gép autópályán is közlekedhet a hatótáv jelentős csökkenése nélkül. Természetesen ilyen dinamikus tempó eléréséhez egy nagy teljesítményű erőforrás szükséges, amely a megbízható működés és a hosszabb élettartam érdekében folyadékhűtésű. A folyadékhűtés egyébként kiterjed a teljes elektromos rendszerre (értsd: az akkukat is hűti a rendszer), s az nem csak menetközben, de a töltéskor is szerepet kap.
A hagyományos változatról az első kémfotót néhány hete láthattuk, most pedig az elektromos kivitel is bemutatkozott a nagyközönségnek. Elképzelhető, hogy a végleges járművekkel még idén találkozhatunk, bár ezt csak a BMW tudná pontosan megmondani.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »