A 2021-es évben annyira korán vette kezdetét a világ legnagyobb tereprally megmérettetése, hogy a mezőnynek esélye sem volt egy rendes szilveszteri bulira. Hiszen már január 2-án elrajtoltak – igaz, aznap csak egy röpke prológra került sor. A rajt és a 8.000 kilométerrel későbbi cél helyszíne egyaránt az egész versenynek otthont adó Szaúd-Arábia Vörös-tenger partján fekvő nagyvárosa, Jeddah. Szombaton ennek közelében tartották meg a verseny első “igazi” napjának rajtsorrendjéről döntő “nulladik napot”, amelyen mindössze 11 kilométernyi speciál szakaszon sprinteltek végig a versenyzők. A motorosok között ezt a tavalyi bajnok, a KTM dominanciáját 2020-ban megszakító Ricky Brabec nyerte Hondája nyergében – így tegnap ő nyitotta az “igazi” versenyt.
A történelem 43. Dakar Rally-ján egyébként ezúttal is szép számú jármű várta a rajtjelet. Összesen 498 versenyző vágott neki a legnehezebb tereprally viadalnak 286 járművel. 64 autó, 61 könnyű négykerekű (köztük 44 SSV), 101 motorkerékpár, 16 quad és 44 kamion. Vagyis a motoros mezőny a legnépesebb – meg minket amúgy is a motorok érdekelnek, így őket fogjuk követni napról napra. Az első komoly és az értékelésben szerepet kapó versenynap tehát a tegnapi volt: Jeddah és Bisha között összesen 622 kilométert kellett megtenniük – igaz, abból “csak” 277 volt a mért, speciál szakasz.
Ez a 277 kilométer azonban nagyon komoly módon csapott bele a Dakar sava-borsába. A táv első fele ugyanis még homokos volt, amelyet viszont kövesebb rész váltott fel. A navigáció pedig nem fokozatosan nehezedett, hanem egyből komoly kihívásokat állított a motorosok elé. Az éles sziklákkal teleszórt részeken pedig a gumikat is sasszemmel kellett óvni! A tájékozódás egyik fő elszenvedője az élről induló bajnok, az 1-es rajtszámot viselő Ricky Brabec lett, aki csapattársával, Joan Barredaval együtt kegyetlenül eltévedt. 18, illetve 15 percet vesztettek a mezőny elejéhez képest. Igaz, Brabeck a rajt előtt elmondta, hogy hosszú a verseny és nem fog stresszelni az első nap eredményei miatt – de azért valószínűleg nem erre gondolt a rajt előtt szegény.
A Husqvarna reménysége, a tavalyi összetettet ezüsttel záró Quintanilla már az első szakaszon műszaki hibával szembesült: a kormányával nem stimmelt valami, így csak visszafogott tempóban tudott haladni. Ő is nagyon komoly, negyed órás hátrányt szedett össze. A Honda azonban nem maradt le a napi dobogóról: Kevin Benavides behozta második helyre a piros japán versenymotort. Előtte és utána pedig a KTM két nagyágyúja zárt: Matthias Walkner harmadik, a kétszeres Dakar-győztes ausztrál Toby Price pedig az első pozíciót szerezte meg. Az időkülönbségek az élmenők között persze ekkora táv után elenyészőek, és mind tudják, amit a nap nagy vesztese, Brabec éppen Price-szal egybehangzóan jelentett ki: még 11 versenynap van előttük, így a pillanatnyi állás nagyjából mellékes.
A mezőnyben a tavalyival megegyező módon két magyar motorosért izgulhatunk – és ahogy megszoktuk, senki nem képviseli hivatalosan is a piros-fehér-zöld színeket. Gyenes Emanuel román, míg Seghmeister Gábor szerb zászló alatt motorozik. Az első napot mindketten sikeresen teljesítették: Mani a 34., Gábor pedig a 89. helyen zárt. Gyenes Mani azonban igazából első lett – legalábbis az Original by Motul névre keresztelt kategóriában, amelyben indul, ő diadalmaskodott. Értelemszerűen összetettben is ugyanezeket a helyeket őrzik – mi pedig reméljük, egészen a célig drukkolhatunk nekik!
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 3 | T. PRICE | KTM | 3:17:49 | 0:00:00 |
2 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 0:00:35 | 0:00:00 |
3 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:00:35 | 0:00:00 |
4 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:02:03 | 0:00:00 |
5 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:04:25 | 0:00:00 |
6 | 12 | X. DE SOULTRAIT | HUSQVARNA | 0:04:34 | 0:00:00 |
7 | 6 | F. CAIMI | YAMAHA | 0:04:47 | 0:00:00 |
8 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:05:31 | 0:00:00 |
9 | 77 | L. BENAVIDES | HUSQVARNA | 0:07:39 | 0:00:00 |
10 | 31 | M. MICHEK | KTM | 0:07:47 | 0:00:00 |
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 3 | T. PRICE | KTM | 3:43:21 | 0:00:00 |
2 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 0:00:27 | 0:00:00 |
3 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:01:15 | 0:00:00 |
4 | 5 | S. SUNDERLAND | KTM | 0:04:11 | 0:00:00 |
5 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:05:01 | 0:00:00 |
6 | 6 | F. CAIMI | YAMAHA | 0:05:15 | 0:00:00 |
7 | 12 | X. DE SOULTRAIT | HUSQVARNA | 0:05:22 | 0:00:00 |
8 | 9 | S. HOWES | KTM | 0:05:51 | 0:00:00 |
9 | 77 | L. BENAVIDES | HUSQVARNA | 0:08:07 | 0:00:00 |
10 | 7 | A. SHORT | YAMAHA | 0:08:32 | 0:00:00 |
Fotók: Dakar.com
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »