A közelmúltban ketten is megkérdezték tőlem: mire figyeljenek akkor, amikor nem újonnan vesznek bukósisakot? Mivel a téma aktuálisan engem is érintett – hiszen tavaly őszi balesetem után másik tökhéjat kellett beszereznem -, ezért csináltam a témában egy enyhén szubjektív videót. Összeszedtem a bennem felmerült ellenérveket a használt bukósisak vásárlásával kapcsolatban. Kérlek fogadjátok szeretettel! Amennyiben pedig így elöljáróban gyorsan össze akarom foglalni a választ a “Hogyan vásárolj használt sisakot?” kérdésre, akkor az ennyi: SEHOGY!
Persze elhiszem én, hogy elsőre jó ötletnek tűnik a dolog. Hiszen mégis csak olcsóbb, mint egy új. A pénz pedig – mint tudjuk – nagy úr, ugye. Na de nem véletlenül írtak és beszéltek már sokan sokféleképpen a témáról. A videóban bővebben ki is fejtem, hogy mi az én négy érvem a használt bukósisak vásárlása ellen.
Ez egy egészen szubjektív ellenérv a használt bukó vásárlásával szemben, de egészen egyszerűen nem tartom sem higiénikusnak, sem gusztusosnak. A motorozás egy olyan műfaj, ahol az emberek beleizzadnak a felszerelésükbe. Nem is kicsit. Egyfelől a gurulás alapvetően nyári műfaj, másfelől jobb esetben mozgással is jár. Annyira jól szellőző sisak pedig sajnos nem létezik, amelynek a párnázása nem lesz csupa verejték egy kánikulai csapatás végére.
A bukósisakra – ellentétben mondjuk a gumiabroncsokkal – nincs ráírva, hogy mikor gyártották őket. Persze vannak kivételek, amikor meg tudod mondani, hogy mikor lett újként beszerezve az adott sityak – de ezek tényleg inkább kivételek. Egy garanciapapír jó támpont lehet. Egy új típus esetén is tudod, hogy nem egy száz éves holmit tartasz a kezedben. Ha pedig ismerőstől veszed, akkor az szintén csökkenti annak a veszélyét, hogy átvág a palánkon.
A sisak kora pedig azért fontos, mert ezeknek is van egyfajta “lejárati idejük”. Persze nem romlanak meg, de a bukó héját érő UV sugárzástól és felhasználási módtól függően egy polikarbonát sisakra általában 4, egy kompozit sisakra pedig nagyjából 6-7 évet javasolnak. Ezzel szemben akár egy tizenéves sisak is nézhet ki úgy, mint az új – na és természetesen egy fiatalabbat is gyorsan le lehet fingani, ha napi tíz órát a fejeden van.
Egy használt bukósisak esetében nem tudod, hogy milyen volt az előélete annak a tökhéjnak, amiért éppen pénzt szándékozol kiadni. És ez baj. Ha a külső héj látszólag nem is sérült egy bukás során, a belső ütéselnyelő réteg szinte egészen biztosan. Ez az apró szemcsékből álló anyag végzi el azt a feladatot, hogy a héjat érő kis felületű, de erős ütést egy lényegesen nagyobb területre ossza el a koponyádon. Az erőbehatás következtében az anyaga pedig tömörödik – ezáltal pedig drasztikusan leromlik a fenti képessége. Márpedig az erőt egy újabb bukás során valami szintén el fogja nyelni. Amennyiben az EPS erre már kevésbé képes, akkor a fejed lesz az. És ezt nem tudod kitapogatni, de szemrevételezéssel sem fogod megállapítani.
Ráadásul ennek az ütéselnyelő rétegnek van egy nagyon fontos tulajdonsága. Az, hogy a használat során elkezd igazodni a viselője egyedi arc- és fejformájához. Azaz minél többször viselte valaki előtted azt a sisakot, annál kevésbé lesz rád jó.
Egészen egyszerűen azért, mert mindenkinek más a feje. És ebben a legkisebb baj, hogy esetleg a kelleténél zajosabbnak fogod érezni. A nagyobb az, hogy nem fog tökéletesen illeszkedni rád és így a használt bukósisak nem tudja 100 százalékosan ellátni a védelmi funkcióját.
Igen, vannak csodák. Tudom. Simán elképzelhető, hogy te pont kifogod a saját méretedből azt a használt sisakot, amit egyébként a haverod vásárolt egy évvel ezelőtt és annyira új, hogy még a plexiről sem rántotta le a fóliát. Viszont odaadja neked az új ára feléért. Na ha ilyen helyzet van, akkor azt vedd meg. Amennyiben azonban nem ez a szitu, gondold végig a fentieket. A bukósisak ugyanis egy annyira fontos tárgy számunkra, hogy úgy gondolom, egyszerűen nem éri meg ezeket a bizonytalansági faktorokat kockáztatni. Akkor mi a megoldás, ha neked nagyon nem mindegy az ár? Tervezés és türelem. Akadnak olyan hónapok, amikor nem pörög a motoros boltok forgalma. Én magam is inkább így tettem: kivártam. Januárban, februárban nem nehéz olyan ajánlatokba belefutni, amikor a forgalmazók akár 20-30-40 százalékkal olcsóbban szórják a motoros holmit. Igényel egy kis utánajárást? Igen. Macerás? Igen. De ez van gyerekek: kis pénz, kis foci.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »