Két rövid, összesen 74 km-es átkötő szakasz mellett a tizedik versenynapon 534 kilométernyi speciál szakasz várt a versenyben maradtakra. A kilencedik Dakar szakasz nem bánt kesztyűs kézzel a versenyzőkkel, így Patrice Carillon, Guillaume Martens, Alejandro Aros, David Chavez, Gerben Lieverdink, és David McBride ezen a napon már nem álltak rajthoz. Mint később a nap során kiderült, a 10. sem volt különb. Napközben további versenyzők dobták be a törülközőt. Abdullah Al Shatt, Leonardo Cola, Mauricio Javier Gómez, Garrett Poucher számára szintén befejeződött a verseny. A szerencsésebbeknek “csak” technikai problémájuk volt, de akadt, aki vállsérülést szenvedett vagy combcsontját törte.
Az eredetileg betervezett 608km-es táv a maratoni szakasz első része volt. Az erős szél miatt végül rövidebbre vették a távot a szervezők. Haradhból kiindulva a mezőny bevette magát az “Üres Negyed”-nek nevezett területre, hogy nagyjából délkeleti irányba haladva végül elérjék Shubaytah települést. Gyors tempójú szakaszok és dűnék váltogatták egymást. A rajt után rögtön gondot okozott, hogy erős szél mellett majd 100 km-t keleti irányba kellett haladni. Így a reggeli nap végig szembe sütött. 345 km után a neutralizációs zóna végén a szervezők az időjárás miatt végül megállították a versenyt. Ilyenkor a döntéshozóknak figyelembe kell venniük azt a tényt, hogy az erős szél és a felkavart por miatt a versenyzőknek is nehezebb a dolguk, (bár ettől még mehetne a verseny tovább) viszont az előbbiek miatt a helikopterek nem tudnak már felszállni és egy esetleges mentési helyzetben ez akár emberéleteket is követelhet. A versenyzők a hátralevő távot az olajmezőkhöz vezető közúton tették meg a táborig.
A Husqvarna gyári csapat színeiben motorozó chilei Pablo Quintanilla kezdte a napot. Így neki kellett csapást vágnia a szűz homokban. Ez lehetőséget adott az utána következőknek, hogy kicsit le tudjanak dolgozni a hátrányukból. Nemsokára becsatlakozott hozzá Toby Price és az a Joan Barreda, aki végül átvette a vezetést és megnyerte az etapot. Barreda nem adta fel ambícióit, hogy megszerezze a Dakar győzelmet. Ugyan jól ment az utóbbi napokban, de csak most tudott szakaszgyőzelmet elérni. A mért időket tekintve, végig ő ment a leggyorsabban. Az első héten mintha túl óvatos lett volna. Nem úgy mint csapattársa Ricky Brabeck, aki már az első héten jelentős előnyre tudott szert tenni az összevont értékelésben. Így már csak arra kellett ügyelnie, hogy ezt megtartsa. Az amerikai KTM-es Price végül a 4. helyen zárt, Brabeck másodikként ért be és ezzel előnye a nap végére tovább nőtt. A HRC pilótája 25 perccel vezet a chilei Quintanilla és 27 perccel Joan Barredával szemben.
A nap egyik érdekessége a statisztikákat tekintve az élmenők nemzetisége. A Top10-ben van egy amerikai, két chilei, egy spanyol, egy osztrák, két argentin és egy szlovák. A Dakar történetében ilyen változatosságra még nem volt példa. A szervezők számára viszont fájó pont lehet, hogy francia versenyző ezúttal nem került be a körbe. Legnagyobb esélye jelenleg Adrien Metge-nek van erre. A Sherco gyári pilótája összetettben a 12. helyen áll, húsz perccel lemaradva a 10. helyezett Stefan Svitkótól.
A 10. szakaszon óvatosan kellett bánni a technikával, hiszen maratoni szakasz lévén az esti bivuacban csak a versenyzők szerelhetnek. Idegen kéz legközelebb csak következő szakasz végén érinthetik a gépeket. Ez a malle moto versenyzőket nem rázza meg különösebben, hiszen ők így is-úgy is maguk szerelnek, ha kell. Az élmenőknek viszont kétszer meg kellett gondolniuk mennyire mennek bele a másodpercekért vívott harcba.
A második szakaszt megnyerő Ross Branch napról-napra bebizonyítja, hogy az élmenők között a helye. Bár a későbbi szakaszokon voltak nehézségei A botswanai motoros végül az ötödik helyről indult, ami kiváló lehetőséget nyújtott a számára, hogy újra reflektorfénybe kerüljön és ezzel jó esélye nyílik arra, hogy később beválogassák valamelyik gyári csapatba.
Gyenes Emanuel továbbra is élenjáró az Original by Motul kategóriában. Az előnye több mint másfél óra a francia Benjamin Melot-val szemben, aki honfitársától, Florent Vayssade-tól szerezte meg a második helyet két perc különbséggel. 28 versenyző harcol még a kategóriában minden asszisztencia nélkül. Saghmeister Gábor egyelőre a mezőny hátsó traktusában, de még mindig versenyben van. És ez a lényeg!
1. Joan Barreda Bort (Honda)
2. Ricky Brabeck (Honda)
3. Kevin Benavides (Honda)
…
16. Emanuel Gyenes (KTM)
94. Saghmeister Gábor (KTM)
1. Ricky Brabeck (Honda)
2. Pablo Quintanilla (Husqvarna)
3. Joan Barreda Bort (Honda)
…
29. Emanuel Gyenes (KTM)
90. Saghmeister Gábor (KTM)
Az igazi homokozás mindig Mauritániában kezdődik. Ott van az igazi tökig érő homok Az előző napi táborból Aidzidine mellől indulva a mezőny 450km brutális dűnézés és homokozás után jutott el Tidjikdja városába. A 429 km-es mért szakaszon kívül tehát csak 21 km-t kellett az összekötőkön motorozni. A versenyigazgató Jean-Louis Schlesser már jelezte korábban, hogy ez a nap nem lesz egyszerű. Fel is adta rendesen a leckét a versenyben maradt egységeknek.
A mért szakaszon viszonylag hamar, a 70. kilométernél volt az első tankoló zóna, ahol célszerű volt csurig tölteni a gépeket, mert azután következett még 250 km dűnézés, ahol igencsak megszomjaznak a gépek és pilóták egyaránt. Teljesen új, eddig ismeretlen területen vezetett az út a Tifoujar hágóig, majd egy nagyon köves és emiatt lassúbb tempójú fennsíkon haladtak tovább Maaden településig. Majd leereszkedtek a fehér völgybe egy jó kis dűne átkelésre. Ezután a szakasz kiszáradt vízmosásokon keresztül haladt az Elnouk hágó felé, ahonnan ismét egy eddig ismeretlen vidéken vezetett tovább az út. A dűneátkelésekre ezen a részen szinte a szervizútvonal mellett került sor, ahol a média jó lehetőséget kapott, hogy testközelből készíthessen kép és videóanyagot a versenyről. Végül egy pörgős szakasszal záródott a nap, ahol azért a navigációra is oda kellett figyelni.
Lyndon Poskitt ma újra szakaszt nyert, miután egész nap az élen motorozott. Újabb 10 percet faragott le a hátrányából a norvég KTM-es Ullevalseterrel szemben, aki ma harmadik lett a hosszú, fárasztó mért szakaszon. Kettejük között az olasz Hondás Giovanni Gritti érkezett be, ő összetettben azonban csak a 15. helyen áll. Az elmúlt napokban az olasz Husqvarna pilóta Paolo Lucci tudott még a dobogó közelébe jutni, ma ötödikként ért be, összetettben pedig már a negyedik helyen van.
1. Lyndon Poskitt (KTM)
2. Giovanni Gritti (Honda)
3. Pal Anders Ullevalseter (KTM)
1. Alessandro Botturi (Yamaha)
2. Pal Anders Ullevalseter (KTM)
3. Lyndon Poskitt (KTM)
Bár alapvetően a híreket csak a motorosokról szerettem volna összeállítani, nem hagyhatom ki azt a hatalmas dolgot, amit a magyar kamionos egységek műveltek! Eddig is jó eredményeket mentek a fiúk, de a nap tabellája azért büszkeséggel kell, hogy megtöltse szívünket. Egy világverseny, ahol az első háromban két magyar csapat szerepel!
Gratulálunk a versenyzőknek!
Fotók: dakar.com / Africa Eco Race Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »