Amikor elhangzik az a márkanév, hogy Niu, a hazai motorosok vagy úgy általában közlekedők döntő részében valószínűleg legfeljebb egy nagy kérdőjel jelenik meg. Hiszen annyi kínai elektromos robogó létezik, amelyekről a világon semmit nem tudunk, hogy eggyel több vagy kevesebb pont nem oszt és nem is szoroz. Csakhogy ez esetben tévedünk. Csúnyán. A Niu márkát ugyanis a Baidu.com (vagyis a kínai Google) technikai igazgatója és egy korábbi Microsoft mérnök hozták létre azzal a céllal, hogy forradalmasítsák a városi közlekedést. Ilyen szerényen vágtak bele 2014 végén a cégalapításba.
Nos, azóta az idő őket igazolta. Meglehetősen forradalmi gondolkozással fejlesztve kizárólag elektromos hajtású robogóikat mára elmondhatják, hogy jó úton járnak a szegmens piacvezető pozíciója felé. A Niu elnyert nagyjából minden szakmai elismerést, amit technikai- és formai tervezésért lehet. De ennél is fontosabb, hogy a lentebb majd megismert módon tökéletesen nyomon követhető okosrobogóikból 2018 közepéig több mint 430.000 darabot értékesített, amelyek összesen már több mint egymilliárd kilométert tettek meg. Hogy kiderítsük, mitől különleges a Niu, egy tíz napos tesztre megkaptuk a hazai forgalmazótól az NGT típust.
Kivételesen ne is azzal kezdjük, hogy hogy néz ki meg hogy hogy megy. Először egy picit nézzünk szét a Niu “agyában”, vagyis hogy mi mindent oldottak meg tervezői számítástechnikai alapokon. A robogó egy nagyon vagány és kimondottan szép folyadékkristályos műszerfalat kapott, azonban azon még egy fedélzeti számítógépet sem találunk. Merthogy ezt a funkciót a telefonunk tölti be – és messze többet, mint bármilyen board computer tud! A mobil alkalmazás ugyanis kapcsolódik a járműhöz, és onnantól annak a kiterjesztése lesz. Folyamatosan látjuk a Niunk pozícióját, visszakereshetjük valamennyi korábbi útvonalunkat, napi-, heti vagy havi bontásban kérhetünk le statisztikai adatokat.
Amennyiben a beriasztott robogót elmozdítják, azonnal értesít minket – tehát már nyomkövető sem kell. De ellenőrizhetjük a gép műszaki állapotát, diagnosztizálhatjuk funkcióit és akár hibakódokat is olvashatunk. Amikor pedig érkezik a gyárból egy szoftver-frissítés, azért sem kell szerelőhöz mennünk: a telefonunk segítségével a nappaliban ülve aktualizálhatjuk a Niu elektronikáját, miközben ő éppen a garázsban szipuzza a konnektorból az áramot. (Ilyenre éppen volt is példa a tesztidőszak alatt.) Vagyis sok mindent ellát, amiért ma egy szervizben szabad szemmel jól látható összegeket fizetünk. A fenntartás persze nem csak ettől lesz olcsóbb – de erre még visszatérünk.
A jármű menet közben folyamatos kapcsolatban van a felhővel, ahol minden adatot tárol. Sőt, menet közben – percenként 200-szor! – számtalan működéssel kapcsolatos paramétert ellenőriz és elemez, illetve folyamatosan küldi fel az adatokat. Ezeket tudjuk akármikor csekkolni. De nem csak mi, hanem a robeszhoz párosított bármely telefon. Így akár akkor, ha a családban más is használja a Niu-t, vagy ha mondjuk fatális esetben elfelejtettük, hol parkolunk – a mobilunk segíteni fog. A sztori azonban még ezzel sem ért véget. Olyan nyalánkságokat is tud, hogy például menet közben az indexet GPS alapon kapcsolja ki. Amennyiben legalább 90 fokkal váltunk irányt – magyarul befordultunk egy utcasarkon -, egyből deaktiválja a sárga villogást.
Első pillantásra a Niu NGT egy nagyon nagy testű 50-es vagy kisebb 125-ös robogónak tűnik. A lényeg azonban nem a formán van – a kissé szögletes vonalakról mindenki döntse el maga, bejön-e neki vagy sem. A lényeg itt a technika, mivel minden máshogy néz ki belül, mint amit az elmúlt évtizedekben megszoktunk. A hátsó kerékben ugyanis egy 3.000 wattos Bosch agymotor található. Így gyakorlatilag nincs semmilyen áttétel – igaz, hogy a rugózatlan tömeg nem kicsi, de mindennek van előnye és hátránya is. Ez a teljesítmény meglepően könnyen mozgatja a kis robogót – hogy hogy, arról később még beszélünk.
Az elektromos áram tárolásáról két akkumulátor gondoskodik. Ezek ugyanolyanok, mindegyikük 35 Ah kapacitású és Panasonic 18650 típusú. Állítólag ugyanilyen cellák adják az energiát a Teslák mozgatásához is – de ezt nem tudom ellenőrizni. Az akkuk darabja 11 kilogramm tömegű. Egyikük a lábunk alatt, a padlólemezben kapott helyet, a másik az ülés kinyitása után tárul fel. Mindkettőt könnyen kivehetjük, felvihetjük a lakásba is tölteni, de a külső tápegység segítségével a robogó is megoldja az egyenletes és szimmetrikus táplálásukat. Az egyetlen hiba, hogy a töltő külső egysége nincs integrálva a járműbe, így azt csak otthon használhatjuk – vagy hurcolászhatjuk hátizsákban.
Az NGT többi része már közelebb áll egy hagyományos robogóhoz. Elöl nagyon egyszerű teleszkópos futómű, hátul oldalanként egy-egy rugóstag. Fékünk mindenhol tárcsa – ABS nincs, de kombinált fékrendszer van. Annyira kombinált, hogy amikor kicsit már merültek az energiatárolóink, a normál üzemi fék meghúzása az agymotort is hadrendbe állítja. Az ugyanis generátorként működve fékezi a hátsó 120-as gumival szerelt abroncsot, közben pedig áramot tölt vissza az akksikba. A jármű vezetése sem tartogat nagy meglepetéseket egy robogós számára. Illetve mégis.
Az üléspozíció teljesen jól hozza a hasonló robeszektől megszokottat. Egyetlen különbség, hogy az első számú akkumulátor miatt a padlólemez viszonylag vastag, így a lábunkat is alaposan fel kell emelni induláskor. Az ülés nem túl magas, tehát aki nagyra nőtt, annak már a térde lesz magasabban, mint a medencéje. A helyzet nem kezelhetetlen, de érdemes kalkulálni vele. Maga a kormány viszont jól van elhelyezve. A rajta levő kezelőszervek azonban némileg eltérnek a megszokottól.
A második oldalon jönnek a menettapasztalatok is. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »