Dicséretet érdemel, amikor egy gyártó valamilyen tényleg egyedi, azonnal azonosítható családot hoz létre. Főleg, ha ezt sikerült valóban meglepetés-szerűen megcselekednie. A Honda egy ilyen “huszárvágással” vitt be finom gyomrost versenytársainak, amikor 2017-ben a Tokyo Motor Show-n bemutatta Neo Sports Café nevű tanulmányát. Ez még nem volt akkora meglepi, amikor azonban néhány héttel később a semmiből elénk löktek egy rá épülő egész modellcsaládot, az már igen. Pláne azonnal kész, széria állapotban – és rögtön indították a forgalmazást is! A legnagyobb tagot, a CB1000R-t már volt szerencsénk tesztelni – és azt kellett mondani: parádés munkát végeztek a Hondánál. Éppen ezért vártam nagyon, hogy milyen lesz az akkor lefelé sorban következő rokon, a CB300R.
A típusból a tavalyi évben a japán gyár hazai képviselete nem állított hadrendbe tesztmotort. Én pedig rebellis módon arra jutottam, hogy 2018-ban megfordult elég nyolcadliteres paripa az Onroad.hu motortesztek rovatában, így inkább kutatni kezdtem egy háromszázas után. Ezt végül a Honda Szallerbeck szalonjában sikerült is fellelni – nekik volt beüzemelt próbamotorjuk. Amit a szezon végén – amikor már nem álltak sorba a vásárlók – megkaphattam egy alaposabb menetpróbára.
Amennyiben a két motor (CB1000R és CB300R) fotóit ugyanolyan méretben (vagyis hogy ne tűnjenek fel a háromszázas logikusan valamivel kisebb dimenziói) egymás mellé tesszük, a szoros rokoni szálak nagyon egyértelműek. A kerek lámpa, a tank formája, a kipufogó vezetése és a magasra húzott, masszív végdob, az összes formai elem mind ezt sugallják. Persze, látjuk hogy csak egy leömlő jön ki az erőforrásból, hogy csak egy kivezetés van a dobon, hogy keskenyebbek az abroncsok és egyetlen féktárcsánk van elöl. De a szálcsiszolt alumínium (hatású) hűtőtakaró oldalidomtól a full ledes fényforrásokon át a csupasz motor kormányán csücsülő teljesen digitális műszeregységig minden stimmel. Éppen csak amennyiben már fizikailag állítjuk őket egymás mellé, akkor tiszta sor a 300-as kisebb mérete.
Tavaly ősszel szerencsére bemutatkozott a Neo Sports Café család negyedik tagja, a CB650R. Így tesztalanyunk már “csak” alsó-középosztálybeli versenyzőnek számít – de ettől még éppen olyan kívánatos része az utcaképnek, mint az első pillanattól kezdve bármikor. Vagyis aki bizalmat szavaz neki, az esztétikai élményeknek soha nem lesz híján. Az is tiszta sor, hogy ez a külső elavulni sem fog: minden részlete annyira jól sikerült, hogy hosszú évek múlva is jó érzés lesz ránézni. Már csak egy nagy kérdés van: milyen használni – és vajon mindez mennyire reális álom egy magyar motorosnak?
Műszaki oldalról nézve a CB300R már közel sem olyan maximalista, mint optikailag. Ezt persze nem úgy kell érteni, hogy innen szemlélve gagyi lenne, éppen csak itt beéri a szükséges minimummal. Az egy hengeres, 286 köbcentis DOHC blokkot üzemanyag-befecskendező eteti. Négy szelepen át cseréli a gázokat, ráadásul hat sebességes váltón át adja le erejét a hátsó keréknek. Ez az erő pedig tökéletes kielégíti a “szükséges minimum” kategóriát: 30,5 lóerő és 27,5 newtonméter a két csúcsadata. Ez már elegendő ahhoz, hogy a szerencsére nem túl nehéz – menetkészen 143 kilós – gépet abszolút normálisan mozgassa.
Persze szó nincs az ezres nagytesó valóban elementáris menetteljesítményeiről. A CB300R pontosan azt tudja, amire egy száguldozásra nem igazán vágyó, de kellő szépérzék-igényű motoros vágyódhat. Városi környezetben abszolút elegendő a dinamikája – simán legyorsulja azokat személyiségzavaros autóvezetőket is, akiket frusztrál a lámpánál eléjük guruló motor és meg akarják mutatni hogy mekkora janik. (Elnézést minden Jánostól…) Országúton a kényelmes és ésszerű 100-120 közötti guruló tempót is komfortosan hozza, és ha nagyon muszáj, még értelmesen levisz Balatonra autópályán is. Egyszóval ha nem lételemed a kétkilózás, akkor ki fog elégíteni. Meg akkor is, ha igen – de csak A2-es jogsid van hozzá. 🙂
A második oldalon folytatjuk a futóművel, a fékekkel és persze az általános véleményezéssel is. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »