A Kawasaki persze nem egy ferde szemű szűzlány az elektromos motorok megálmodása terén. Hiszen 2013 óta időről időre előveszik és körbehordozzák a futurisztikus J-Concept nevű tanulmányjárművét. Amennyiben még nem láttad, mindenképpen nézd meg ide kattintva! Korunk szokásainak megfelelő és ampereket tankoló rendes kétkerekűt azonban még nem villantottak – miközben a versenytársak elhúzni látszanak ezen a téren. A háttérben könnyen lehet, hogy közben ők valami egészen innovatív cuccal készülnek – és egyszer csak jól meglepnek mindenkit. A napokban nyilvánosságra került szabadalmi rajzok erről árulkodnak.
Az első szembetűnő dolog a motor elején, a teleszkópok és a kormány előtt csücsülő levegő-csatorna. Vagy ismertebb nevén Ram-air rendszer. Amelynek szerepét a hagyományos belső égésű motorral hajtott kétkerekűeknél – ott is elsősorban a sportmotoroknál – ismerjük. Azonban mit keres egy tisztán elektromos hajtású motoron? Mert a rajzon azt látunk. Csupán egy logikus válasz adódik: hűteni az elektromotort. Vagy az akkumulátort. Vagy mindkettőt. Viszont ha erre van szükség, akkor vélhetően nem 1-2 kW lesz a teljesítmény, hanem kissé több.
Az elektromos motorok – éppen úgy, mint belsőégésű társaik – működés közben nagy mennyiségű hőt hoznak létre. Mivel a hajtómű ettől tartósan károsodhat, a létező villanyos motorkerékpárok hasonló esetben úgynevezett “vész-üzemmódra” váltanak, és a lemerülés előtti időszakhoz hasonló módon nagyon erősen korlátozzák a teljesítményt. Annyira, hogy a jármű éppen mozgásképes maradjon. Húzhatsz nyélgázt – bocs: nyélpotmétert -, ő akkor is úgy 2-3 kilométer/órával fog vánszorogni. Nem egy jó érzés és semmiképpen nem fokozza a motorozási élményt. Így a tervezés során nyilván igyekeznek megelőzni a gyártók a túlmelegedés lehetőségét is. A Kawasaki szabadalmi rajzai jól látható egy olajhűtő, amely úgy fest, az elektromotor házának főleg az alsó részének hőmérsékletét csökkenti.
Az elektromos motorok döntő része közvetlen meghajtással rendelkezik. A fordulatszám-különbséget meglehetősen nagy szekunder hajtás áttétellel szokták megoldani. Magyarul akár lánc, akár bordásszíj van a motoron, annak hátsó áttételi kereke elég idétlenül nagy. Csakhogy ezt azt eredményezi, hogy az elektromos motor tisztességesebb haladás során már nagyon magas fordulaton működik. Tehát valamilyen erőátvitel nem teljesen ostoba elgondolás. A Kawasaki rajzainak kiszivárgott darabkáiból ez a témakör teljes mélységében nem derül ki. Annyi látszik, hogy az erőforrás után egy tengelykapcsoló következik. Hogy ahhoz hagyományos váltó kapcsolódik – sokaknak ez fokozná az oly annyira hiányolt “motorozási élményt” -, esetleg valamilyen automatizált erőátvitel vagy csupán egy nyomatékszabályozó (-csökkentő) egység, azt majd csak valamikor a jövőben tudjuk meg.
Az eljövendő jármű stílusát ezekből a vázlatokból nehéz kikövetkeztetni. Lehet sima utcai csupasz vas, valamilyen retrós cucc és persze egy tisztességes “e-Ninja” is. Tapasztalatuk mindegyik kategóriában van elég… Abban mindenesetre reménykedhetünk, hogy a zöldektől is valamilyen innovatív, izgalmas és jól használható elektromos motorkerékpár fog érkezni. Akár a közeljövőben. Hiszen aki lemarad, az kimarad!
forrás: Visordown
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »