Előre kell bocsájtanom, hogy tesztünk valóban egy villámgyors menetpróba alapján született. Nem, a Husqvarna Vitpilen 401-est nem sikerült teljes mélységében megismernünk. Felhívott ugyanis egy nap Benkő Zsolti, a MotoPartsShop.hu tulajdonosa, hogy nem akarunk-e beugrani délután egy extra menetpróbára. Két fiatalember ugyanis hozott Ausztriából Magyarországra egy-egy svéd újdonságot, és ha csak egy órában is, de kipróbálhatnánk őket. Szerencsére belefért időben, így azonnal ugrottunk.
Hogy Zsoltinak mi köze Husqvarna motorkerékpárokhoz? A képlet nagyon egyszerű: forgalmazzák őket. A Szilágyi Erzsébet fasoron levő üzletben már térvédőket bemutató videónk végén is felbukkant a kis fehér nyíl, így külön öröm volt, hogy menet közben is kipróbálhattuk. Első ráülésre (a boltban ugye csak erre van lehetőség) nekem igen kényelmetlen kis szerkezetnek tűnt, amely aztán abszolút nem az én világom – és az ilyen motorok szoktak legjobban meglepni.
A két motor egyébként valóban lábon érkezett Ausztriából (és nem is Nickelsdorfból, hanem Salzburgból), ráadásul az egyiken két személy utazott. Mély tisztelettel néztem őket… Na de térjünk inkább vissza a Vitpilen 401-re, mert ahogy magának a gyárnak, úgy ennek a típusnak a története is megér egy rövidke misét. A gép neve azt jelenti: Fehér Nyíl – és első ránézésre ez nagyon jó választásnak is tűnik. Ahhoz, hogy megismerjük azonban tudnunk kell, honnan is származik.
Most jön néhány meglepő szám. A svédországi Huskvarna városában 1689-ben (!!!) alapították a Husqvarna céget, amely ekkor muskéták gyártásával foglalkozott. A mai napig erre utal a logójuk is: ezen ugyanis egy szemből nézett pisztoly csöve látszik, tetején a célzóberendezéssel. Sok hasonló korabeli céghez hasonlóan a 19. század végén elkezdtek bicikliket is gyártani, majd 1903-ban elkészült első motorkerékpárjuk is. Eleinte import erőforrásokkal, 1918-tól pedig már minden házon belül.
A svéd hadsereg beszállítójaként a harmincas évekre a legnagyobb skandináv motorgyár lettek. Belecsaptak a gyorsasági versenyzésbe is, és bizony GP győzelmeik is születtek. 1935-ben leálltak a versenyzéssel, mivel addigi 350 és 500 köbcentis V2-eseik mellett elkezdtek a könnyű, kétütemű motorokra fókuszálni. Ezekkel hosszú idő után, immáron a hatvanas-hetvenes években tértek vissza a motocross világába, ahol mindent vittek: 14 motocross és 24 enduro VB címet, valamint 11 Baja1000 győzelmet zsebeltek be.
1987-ben azután a Husqvarna motoros részlegét eladták az olasz Cagivának. A mérnökök nem akartak Olaszországba költözni – így megalapították a Husaberg AB-t. A Husqvarna motorkerékpárok gyártása pedig az olasz Varese városában folytatódott. 2007-ben aztán a BMW Ag. vette meg a márkát, hogy egyfajta “kétkerekű Mini”-t csináljon belőle – de számításaik nem jöttek be, így végül 2013-ban a KTM-hez került a legendás svéd márkanév. (Mellesleg a Husaberg 1995 óta ott van…)
2013. október 7-én tehát elindult a Husqvarna motorok gyártása az ausztriai Mattighofenben. Azóta egy nagyon komoly off-road palettát raktak össze, és már 2014-ben megindult a visszatérés az utcai motorok világába is: az őszi EICMA standján két újdonsággal lepték meg a motoros világot. Ezek a Vitpilen és a Svartpilen 401 voltak. Jelentőségük abban állt, hogy a hatvanas évek óta a márka ekkor jelentkezett újra utcai motorokkal – még ha csak koncepció formájában is.
A folyamat meglehetősen hosszúra nyúlt. 2016-ra mutatták be a két belépő szintű utcai gép sorozatgyártásra megérett változatát, de csak egy újabb esztendő kihagyásával, vagyis idén kezdték valójában meg azok forgalmazását. Persze közben kaptak két “nagyterstvért” a 701-esek képében – de velük majd egyszer később foglalkozunk. Most nézzük, honnan is ered a két kis 401-es modell, mikben különböznek és miért is lehetett rájuk szüksége az osztrák konszernnek?
Természetesen a KTM irodáiban nem olyan idióták ülnek, akik házon belül konkurenciát akarnak teremteni saját, egyébként sikeres modelljeiknek. Mert ugye van nekik egy 390 Duke névre hallgató gépük, amely világszerte jól szerepel a piacokon. Amennyiben pedig alaposan átnézzük a Vitpilen 401 és a kis-közepes Herceg technikai adatait, sokkoló dologra fogunk rájönni: műszakilag semmilyen komoly eltérést nem találunk a két masina között.
A külsejükben azonban annál többet. A Husqvarna úgy vezette be a piacra a Vitpilen 401-est, hogy az a motorozás új, vegytiszta élményét fogja nyújtani. Olyan motorként prezentálják, amely szakít a hagyományokkal és kizárólag a kétkerekűek puritán alapjaira, valamint a lehető legletisztultabb formavilágra összpontosít. A célközönség azon városi és elővárosi rájderek világa, akiknek a megjelenés és a motorozás minden méterének intenzív megélése egyaránt fontos. Ebben kíván több lenni a Vitpilen 401 a 390 Duke-nál.
Viszont ha ugyanazok a műszaki adatok és alapok, akkor miben lehet eltérni élmény terén? A dolog nagyon egyszerű: a testhelyzettel. Mert a motorozásban az a szép – sok más mellett persze -, hogy ha máshogy ülsz a gépen, akkor egészen másként fogod megélni az ott töltött időt. A Vitpilen 401 pedig már első nyeregbe pattanáskor tudatja, hogy itt minden nagyon más lesz. Az ülés egy csipettel magasabb, a kormány ugyan egyenes és széles de mélyre került, a lábtartók pedig magasan és hátul vannak.
Videónkban egyszerre két Vitpilen 401 mozog városi környezetben – no meg a fontos tudnivalókra is igyekszünk kitérni
Ennek eredménye egy nagyon tettrekész, meglehetősen előredőlős, alul különösen sportos pozíció – amelyet csak fokoz a rideg, kemény benyomást keltő nyereg. Amikor felpattansz a Fehér Nyíl nyergébe és megérzed lábaid között a nagyon keskeny, érdekesre formázott tankot, végképp az a benyomásod támad, hogy amilyen lélekemelő látvány a csodaszép motor – a szépségre még visszatérünk -, annyira durva kaland lesz menni vele.
A második oldalon jönnek a menettapasztalatok, amelyek meglepően nagy része pozitív lett. A folytatásért lapozz egyet!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »