Már az is szentségtörésnek számít egy vérbeli biker szemében, ha egy efféle kétkerekű – nevezzük choppernek, vagy cruisernek – fehér színben, sőt továbbmegyek, gyöngyház-fehérben jelenik meg. „Végre nem fekete.” -jegyeztem meg magamnak, amikor egy esős délután átvettem a tesztmotort a márkakereskedőtől. Az M1800R 2006-os modell, és ez lett a megfizethető high-tec „chopper”. Méretében, üléspozíciójában, – és ami a legfontosabb – motorelrendezésében hagyományosnak mondható, de külseje jobban hasonlít egy számítógépen átrajzolt sportmotor-adaptációra.
Króm-fehér. Így látszik, mennyi mindent lehet színre fújni az Intruderen, ha nem feketében választjuk
V2 százhuszonöt lóerőre hangolva. Gyönyörű
Kezdjük a külsővel. Az erőforrás látképét a két gigantikus henger uralja, melynek szépségét jobb oldalról nézve a lágyan kanyargó vaskos kipufogócsövek emelik. Ízléses apróságok teszik teljessé az összképet, gondolok itt azokra a burkolatokra, melyek észrevétlenül takarják a nem kívánatos látványelemeket. (Ezekre a részletszépségekre többször ki fogok térni a cikk során, mert nagyon megragadták az uniformizálódó kétkerekűekhez szokott szememet.) A szemlélő elől rejtve maradnak a kábelek, gyertyapipák, befecskendezők, ezzel azt sugallva, hogy az egyszerű vékettes csak hengerekből áll.
A valóság persze más. Amit nem látunk, az a dupla vezérműtengelyes, négyszelepes hengerfej, valamint a kettős pillangószeleppel ellátott befecskendezőrendszer. Ezek a megoldások a közelmúltig csak a sportmotorokat jellemezték, de miért ne lehetne egy chopper kívül-belül modern? A blokk 125 lóerőt teljesít, de ami talán fontosabb, hogy 160 newtonméter nyomatékot ad le már 3200-as percenkénti fordulaton. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy hirtelen gázadásra kézszaggató gyorsulásba kezd az Intruder. A fenti jelenség száraz útviszonyokra értendő, nedves aszfalton még harmadik fokozatban is elpörgette alattam a nem elhanyagolható méretű hátsó kereket. A hangja elképesztően szép – mondom én, aki a sornégyeseket tartja „fülrevalónak” –, talán kicsit hangosabb is a kívánatosnál, mély baritonja világgá kiáltja, hogy nem játékszerrel van dolgunk.
Rendhagyó, ugyanakkor a motor stílusához tökéletesen illeszkedő futóművet találunk az M1800R alatt. A fordított első teleszkóp szintén a versenysportból szivárgott be az utcai kétkerekűek világába, ami az Intrudernél elsősorban látványelemként szolgál, annak viszont nem utolsó. Hátul központi rugóstag dolgozik, a lengővilla jobb oldalról a kipufogódobok által takarva van, baloldalon pedig a kardánhajtás háza egyben a villaszár is. Ránézésre az egész hátsó traktus egyetlen gigantikus kerékből áll, kicsit minimalista stílusban tálalva a „route 66” életérzést.
A 240-es abroncs láttán általában egy „hűha”, esetleg egy ide nem illő, vaskosabb jelző távozik a bámészkodók szájából. A rendkívül széles és alacsony profilú hátsó kerék minden szépsége ellenére érzékeny az úthibákra, főleg a hosszanti gyűrődésekre, amik jellemzően lámpáknál, útkereszteződések előtt fordulnak elő. Azért, mert elől fordított teleszkópot, hátul meg központi rugóstagot találunk, az Intruder nem lesz sportmotor.
Egyszerű vonalú, csodaszép hangú kipufogórendszer. A leömlőket rejtő krómozott burkolat helyenként két, vagy három rétegű, ezzel csökkentve a megégés veszélyét
Alacsony súlypontjának köszönhetően könnyen dönthető, ennek határt a lábtartók szabnak, mégpedig hamar. Noha ilyen élvezetesen egy chopperrel sem kanyarogtam, azért az M1800R elsősorban az egyenes utat kedveli, és az sem baj, ha az aszfalt tükörsima. Rugózása „progresszív”, a futómű lágyan elnyeli az apróbb úthibákat, de nem szereti a nagyobbacska döccenőket, ilyenkor kellemetlen ütéssel bünteti a motoros gerincoszlopát egy-egy elnézett kátyú miatt.
Ezernyolcszáz köbcentiméter két keréken több mint elegendő, mégis úgy érzem, nem túlzás. Motorja képes kétszáz feletti tempóra, de nem ragadott el a hév, nem akartam vele sebességrekordot felállítani. Viszont elvarázsolt a mindig hadrafogható tengernyi nyomaték, az őserő, ami játszi könnyedséggel gyorsította a háromszázötven kilogrammos tömeget.
Ezernyolcszáz köbcentiméter, százhatvan newtonméter. Bizsergető adatok…
Átlagfogyasztása 7,5 liter száz kilométerenként, ami sok is meg nem is. Sok, ha azt nézzük, hogy motorkerékpárról van szó, ennyivel egy középkategóriás autó is beéri, de igenis elfogadható adat egy ezernyolcas blokktól, ami brutális gyorsulással és lehengerlő vezetési élménnyel ajándékoz meg a benzinkútnál hagyott forintokért. Hol tud ilyet a fent említett középkategóriás négykerekű? Igazán szép látvány, amint a fordított teleszkóp radiális féknyeregben végződik, fékhatása a motor tömegéhez mérten megfelelő, de fontos figyelni a tömegeloszlásra, ugyanis az első kerék hamarabb hajlamos a blokkolásra, mint egy klasszikus építésű motorkerékpáré. Cserébe használható – és kihasználandó – fékerőt kapunk a hátsó keréken. Meg kell jegyeznem, hogy a motorfék sem elhanyagolható tényező.
Kicsit úgy érzem, az Intruder helykínálat szempontjából olyan, mint egy sportautó. A vezetőnek kényelmes, az utasnak szükségmegoldás, és lehetőség szerint csomagokat se vigyünk rajta. Kétségtelen, hogy kategóriájához mérten komfortos üléspozícióval rendelkezik, nem volt fárasztó sem városi használata, sem hosszabb országúti kergetése, egyedül a már említett gerincemre mért ütések voltak kellemetlenek. Lábtartója kanyarokban könnyen leér, ezért figyelni kell, hogy a csizma sarka ne lógjon túlságosan ki, jelen esetben helyesen sarokkal kell támaszkodni.
Hagyomány és haladás. A terebélyes üzemanyagtankon található a „műszerfal” egy része gazdag króm feltéttel. A fordulatszámmérő a kormányra került
Az utas nem fog túlságosan örülni a motorozásnak, hiszen feszes a hátsó futómű, kapaszkodó nincs, és az utas-lábtartó is kényszerűen magasra került. A vezetőnek és utasának a kényelme közötti kontraszt miatt az M1800R egyszemélyes motor benyomását kelti. Ezt sugallják a Suzuki mérnökei is, hiszen az utasülés helyére egy fényezett elemet csavarozva az Intruder együlésessé alakítható.
Másik kényes kérdés a „csomagtér”. Az ülés alatti rekeszben egy pénztárca is nehezen fér el, oldaltáska, tanktáska nemcsak az összképet csapná agyon, hanem rögzítésük sem megoldott. Ha minden kötél szakad, egy hátizsák megoldás lehet néhány személyes tárgy szállítására. Külön figyelmet érdemel a szélvédelem. Apró figyelmesség a tervezőktől, hogy a lámpaburkolat és a fordulatszámmérő egyfajta szélterelőként működik, érezhetően csökkentve a felsőtest közegellenállását.
A közel egyhetes teszt végére sem tudtam igazán beskatulyázni az Intrudert. A chopperek táborából felépítésében nem, de megjelenésében kilóg. Véleményem szerint teljesen „kész van”, nem kell alakítgatni, egyedi darabot faragni belőle. Igazi szabadidős motorkerékpár. A november eleji időjárás nem kápráztatott el, de azért kegyes volt hozzám, így nem csak elképzeltem, milyen lehet nyári melegben szelni a kilométereket a hatvanhatos úton, hanem kedvet is kaptam hozzá.
Leginkább az fogja kedvét lelni benne, aki nem akar speed-motoron feszíteni, de szereti a modern vonalakat, és elfogadja, hogy folyton megbámulják, vagy megállítják és az Intruderről faggatják. Többször kellett mesélnem az M1800-ról mint a nálam lévő tesztmotorok bármelyikéről. Azt hiszem minden gyerek, és gyanítom sok felnőtt is ilyen motorról álmodik, de ehhez meg kell tapasztalni, milyen érzés a gázt húzni nyergében és élvezni az elismerő pillantásokat. Higgyék el, én kipróbáltam.
Erőtől duzzadó vonalak
MŰSZAKI ADATOK | |
Motortípus | Négyütemű, V2-es, hengerenként négyszelepes, folyadékhűtéses |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1783 |
Furat x löket (mm) | 112×90,5 |
Keverékképzés | Elektronikus üzemanyag-befecskendezés, 56 milliméteres szívótorok átmérő |
Teljesítmény (LE/min) | 125/6000 |
Forgatónyomaték (Nm/min) | 160/3200 |
Sebességváltó | Ötfokozatú |
Szekunderhajtás | Kardánhajtás, végáttétel 1:2,824 |
Első felfüggesztés | Fordított teleszkópvilla, hidraulikus lengéscsillapító |
Hátsó felfüggesztés | Központi rugóstag hidraulikus lengéscsillapító, tekercsrugó, hét fokozatban állítható rugó-előfeszítés |
Első fék | Radiális, négydugattyús féknyergek, 310 milliméteres tárcsákkal |
Hátsó fék | Úszónyerges kétdugattyús féknyereg |
Első gumiabroncs | 130/70 R18 |
Hátsó gumiabroncs | 240/40 R18 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 2485/940/1180 |
Tengelytáv (mm) | 1715 |
Ülésmagasság (mm) | 700 |
Száraz tömeg (kg) | 315 |
Menetkész tömeg (kg) | 343 |
Üzemanyagtartály (l) | 19 |
Ár, ABS-szel (2007. november) (Ft) | 2 998 000 |