Március elején jól beleringatott minket az álmodozásba az időjárás, de csak azért, hogy utána még inkább epekedve várjuk a motoros szezon megnyílását és elkeseredetten, lefagyott lábujjakkal erőszakoljunk bele néhány szánalmas kilométert a felkészített vasba a szabad hétvégén. Jó hírem van, nincs már sok hátra! Azonban ha az emlékeink között kutatunk, akkor hamar belátjuk, hogy a tavasz nem csak napsütést és madárcsicsergést hoz nekünk, hanem jókora mennyiségű esőt is. Frissítsük fel a tudásunkat és az elménket. Készüljünk fel erre az időszakra. Álljon itt néhány tipp ennek érdekében.
Először is, ha hosszabb útra indulsz, akkor legyen nálad megfelelő felszerelés arra az esetre, ha a nyakadba kapod az égi áldást. Egy nyári zápor még frissítő is tud lenni az augusztusi kánikulában, de más a helyzet ha elkap egy áprilisi jéghideg zuhé. A nedves út nyújtotta tapadási körülmények között kiemelt fontosságú lenne a kezelőszervekkel való finom bánásmód. A menet közben remegősre fagyott kéz pont ettől foszt meg téged. Arról már nem is beszélve, hogy a kihűlés sztrádáján döngető ember reakcióideje és koncentrációs képessége erőteljesen csökken. Szóval ne legyetek lusták, álljatok félre és vegyétek fel azokat az esőruhákat. Ideje lenne leszámolni a taktikai kesztyűben való motorozással is. Azok az ujjatlan bőrdarabkák Pokolgép koncertre valók, motorozni használj rendes kesztyűt.
Nehezen hiszem el, hogy ezt még mindig hangsúlyozni kell, de esős időben érezhetően többen dobják el maguk alól a gépet. Természetesen a száraz aszfalthoz viszonyított csekély tapadási képesség számos fajtája tud váratlan pillanatot előidézni, de ezeknek az eseteknek egészen biztosan megelőzhető lenne egy jelentős hányada, ha a kedves rider nem úgy cibálná a gázkart, mint hülyegyerek a Bodri fülét. Az ABS elterjedése megváltoztatta a fékezés szabályait és az ideálistól eltérő tapadási körülmények között is segít megállítani a motort, de a követési távolságot nem tudja helyetted betartani. Ilyenkor nő a féktáv, ezt pedig jobb ha észben tartod. Tehát bánj finomabban a motorral, de ne ess át a ló túloldalára és ne kezdj el tötymörögni.
Alapszabály, hogy aminek más színe van, mint amin eddig mentél az máshogy is fog tapadni. Nedves körülmények között extrém csúszósságot jelentenek a felfestések, a csatornafedelek, a sínek és a macskaköves utak.
Ez utóbbiból itthon szerencsére egyre kevesebb van, de például Szilézia környékén érdemes figyelni, mert ezeknek akár valamilyen extrém kombinációjába is bele lehet futni. Külön meglepetést jelenthetnek azok a vízfoltok, amikről soha nem tudhatod, hogy rejtenek-e maguk alatt egy bombatölcsér méretű kátyút.
Az abroncsod állapota meghatározó abban, hogy milyen élmény lesz számodra az esőben motorozás. Nem csak a gumi márkája számít. A mintázat azért van, hogy segítsen elvezetni a vizet, de a kopás mértékével csupán fordítottan arányosan képes erre. Arra is érdemes odafigyelni, hogy mikor gyártották. Itthon nagy népszerűségnek örvendenek a külföldön levetett használt darabok, de egy öreg papucs akkor is rosszul fog teljesíteni, ha a minta még szépen mutat rajta. Bízok benne, hogy motoros körökben a guminyomás fontosságára nem kell felhívnom a figyelmet, hiszen nem vagytok olyan lusták és érdektelenek, mint a négykerekű életformák. Ugye?
Ha a motorod kardán- vagy szíjhajtásos akkor ezzel nem kell törődnöd, de a láncnak nem multivitamin, ha folyamatosan kapja a koszos vizet. Ha azt szeretnéd, hogy hosszú legyen az élettartama, akkor legalább esőmenet után fordíts mindig gondot az ápolására.
Eső esetén a látási viszonyok egyébként is lecsökkennek, legalább ne tetézd. Először is ne a színes plexit rakd fel a sisakodra, mert az csak ront a helyzeten. A másik tényező amivel meg kell küzdened az a pára. Lehet kapni páramentesítő folyadékokat, de ha az a típus vagy, mint én, aki mindig csak halogatja ennek a megvételét, akkor más megoldáshoz kell folyamodnod.
Először is segíthet, ha a sisakod plexijét résnyire nyitod, hogy a beáramló levegő lehúzza azt az átkozott párafoltot. A másik trükk amivel élhetsz, hogy az orrodon keresztül lélegzel ki, így a belőled távozó meleg levegő nem közvetlenül a szemed előtt csapódik le, hanem leáramlik a sisakod alsó részébe. Így valamennyire tudod csökkenteni az előtted kialakuló párafoltot. A legjobb megoldás pedig egy PinLockos plexi…
Neked van még valamilyen fontos tapasztalatod a tavaszi esős motorozással kapcsolatban?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »