A BMW korábban hétpecsétes titokként őrizte két új, mondjuk úgy közepes modelljének részleteit. Igazából csupán annyit lehetett tudni, hogy jön az új F750GS és az F850GS, a többit pedig mindenkinek a képzeletére bízták. Igaz, ez még mindig jobb, mintha el-yamaházták volna dolgot. Most itt vannak a friss, ropogós, eladásra kész modellek.
A GS a túrák és a hosszú távú utazások motorkerékpárjait, illetve a sokoldalú terepes képességek ötvözetét jelzi. Röviden: egy BMW GS ideális útitárs a világ távoli vidékeinek motoros felfedezése során. Vagy éppen egy bakonyi csapatás esetén. Nagyjából tíz esztendő kísérletezést követően a BMW Motorrad áttervezte és újrafejlesztette a középkategória GS-modelljeit.
Az F750GS és az F850GS jobban a vásárlói célcsoportjaira összpontosít. Az F750GS azokat motorosokat szólítja meg, akik a túraendúrók élményét és koncepcióját mérsékelt ülésmagassággal, elegendő teljesítménnyel kívánják élvezni. Az új F850GS megnövelt teljesítmény- és forgatónyomaték-szintje mellett még hangsúlyosabb túraadottságokkal és szélesebb körű terepes képességekkel szolgál.
Az persze nem újdonság, hogy a kisebb számmal jelzett modell valójában úgy túraendúró, hogy az igazából kátyúvadásznak mondható. A testvér pedig a célzott terepfelhasználást jobban toleráló modell. Erről a kiosztásról Macko is megemlékezett a múlt évben az F700GS tesztjének apropóján. De bátran visszább mehetünk az F modellek történetében, hiszen a BMW már akkoriban kínált aszfaltbarát változatot – ST, majd CS névvel kiegészítve – amikor az még egyhengeres korszakát élte.
Ahogy az korábban is volt, az F750GS és az F850GS modellben is alapvetően ugyanaz a blokk duruzsol a megtévesztő elnevezés ellenére. A fejlesztés során elsősorban a teljesítmény és a forgatónyomaték növelése állt az előtérben, emellett azonban az üzemanyag-fogyasztás mérséklésére is hangsúlyt fektettek a tervezők. Az erőforrás lökettérfogata 853 köbcentiméter, és a 7’500-as percenkénti fordulatszámnál leadott 57 kilowatt (77 LE) révén már az új F750GS is több mint elegendő teljesítménnyel szolgál. Az új F850GS 8’250-es percenkénti fordulatnál kínált 70 kW (95 LE) teljesítménye valamivel több erőt biztosít.
A főtengely 90 fokos forgattyú-elékelési szöge, illetve az így adódó 270 fokos gyújtástávolság révén erőteljes hangzást alakítottak ki a tervezők. A nem kívánatos rezgéseknek két kiegyenlítőtengelyével veszi elejét a motor. A motorfékhatást korlátozó (anti-hopping) tengelykapcsoló kisebb erőhatással működtethető. Az erőátvitelt hatfokozatú sebességváltóval és bal oldalra elrendezett szekunderhajtással alakították ki a tervezők a hátsó kerék felé.
Az alapfelszereltség részét képezik a Rain illetve Road üzemmódok, a menetstabilizáló és természetesen az ABS. Gyári extra felszerelésként a Pro menetprogramok, s ezzel a Dynamic, Enduro és Enduro Pro üzemmódok (utóbbi csak az F850GS számára), valamint a Dinamikus vonóerő-szabályzás (Dynamic Traction Control – DTC) és a bedöntött helyzetben is hatékony ABS Pro blokkolásgátló is rendelkezésre áll az F750GS és az F850GS modellekhez. Ezen kívül a fejlesztések sorát erősíti egy új héjszerkezetű acél hídváz, fejlesztettek a futóműgeometrián és az üzemanyagtartály visszakerült az ülés és a kormányagy közötti, hagyományos helyére.
Az F-sorozat új GS-modelljei felszerelések széles kínálatával érkeznek. Különböző magasságú ülések, új teljes-LED fényszórók és TFT-kijelzőt és a vészhívás (eCall) rendszerét is magában foglaló Connectivity-rendszer. A dolog szépséghibája az, hogy hiába van benne intelligens segélykérő, hiszen kis hazánkban ez egyelőre nem elérhető.
A legérdekesebb és leginkább várt feláras pluszt viszont nem a kütyük tengerében kell keresni. Ugyanis érkezik az F850GS-hez egy Rally csomag, ami a gyár ígéretei szerint kihangsúlyozza a motor terepes adottságait. Na az lesz ám csak az igazi nyalánkság!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »