Szerencsés, de azért valljuk be, kemény dilemma, hogy olasz, vagy japán vasba fektesse az ember a pénzét. Van aki egy elegáns mozdulattal keresztül vágta magát ezen a problémán.
Lehet valami Dél-Afrikában, ami megdolgoztatja az agy kreatív pontjait. Valami, amitől az ott élők képesek egy kicsit másképp, egy kicsit számunkra egzotikusan látni a világot. Gondoljunk csak a Die Antwoord polgárpukkasztó párosára, akik ugyan megosztó, de ezer másik közül is felismerhető zenét játszanak. De ott vannak Neill Blomkamp egyedi hangulatú filmjei is. Gareth Evans, a Yamaprilia motor építője szintén erről a földről származik, és a munkájából valami hasonlóan kompromisszumtól mentes, nyers hangulat árad.
Evanst hamar megcsapta a kétütem szaga, saját elmondása szerint már az első születésnapjára is egy Italjetet kapott, ami belegondolva talán enyhe túlzásnak tűnik. Minden esetre értjük, hamar magába szívta a sandarandandant, így nem is jöhetett más szóba, amikor arra került a sor, hogy építsen magának egy pályagépet.
“Azért szerettem bele a kétüteműekbe, mert élvezetes vezetni őket. Lehet, hogy az új négyüteműek, a modern elektronikai beállításaikkal gyorsabbak a pályán, de pótolhatatlanok azok a hangok, szagok és az élmény.” – mondja. Első gondolata pedig az volt, hogy Suzuki RG500 vagy Yamaha RD500-at fog használni a motor lüktető szívének. Végül egy kisebb, könnyebb és egyszerűbb felépítésű blokk mellett döntött és a Yamaha RZ350 lett a kiválasztott.
Persze nem maradt meg túl sok az eredeti motorból. Az Athena hengerhez Wossner dugattyúk társultak. Hinson kuplung, Keihi karburátor és számtalan, egyedileg gyártott alkatrész. Szóval valamivel költségesebb lett a vas, mint az itthon megszokott kétüteműek lakótelepi tuningja.
A megfelelő vázat már egyszerűbb volt kiválasztani. A 250-es Aprilia RS gerincének vonalai eleve tetszettek neki, ráadásul látott korábban egy hasonló házasítást. Így le is tette a voksát emellett, amikor talált egy jó állapotú 2000-es évjáratú donort, ami azért egy picit át lett alakítva. A lengőkart, a felfüggesztést és a fékeket verseny-alkatrészekre cserélték, így például az Öhlins villákat egyenesen egy Ducati Panigale-től vették kölcsön.
A kész mű méregdrága karbon BST felniken gurul, amiket szintén módosítani kellett egy kicsit, hogy beférjenek. A megállásról különleges, verseny Brembo szett gondoskodik, amikhez 320 milliméteres tárcsák dukálnak. “Van egy pár motor a garázsomban, és némelyiken elég jó fék van. De amit ez tud, az már szinte nevetséges. Olyan, mintha ledobnád a horgonyt!” – meséli a fékről Gareth.
A csodálatos gép persze nem egyik napról a másikra készült el. Gareth Evans fejéből három éve pattant ki az ötlet, és azóta dolgozik rajta. A rengeteg kreativitás mellett pedig gépészmérnöki tanulmányai is segítségére voltak. A kitartásának a gyümölcse viszont nem csak a kész motor, hanem az is, hogy segít elhelyezni Dél-Afrikát a motorépítés térképén.
Bevallom férfiasan, én nem sokat tudtam eddig a délen készült motorokról, de ha ennyire tiszta, nyers és vad gépeket kalapálnak ott össze, akkor le a kalappal és érdemes arrafelé irányítani kíváncsi tekintetünket.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »