A Harley-Davidson thaiföldi gyárának építési tervei rendesen kiverték a biztosítékot az Amerikai Egyesült Államokban. Tiltakoznak a szakszervezetek: az amerikai munkahelyek veszélyeztetésével vádolják a gyártó óriást. Mi vezetett idáig? Hogy fordult meg a helyzet a nemzeti patriotizmus egyik legnagyobb megtestesítője körül?
A több mint száz éves múltú Harley-Davidson csillaga még mindig szépen ragyog a nemzetközi piacokon. Azonban az elmúlt években új, nem túl pozitív tendenciák is megjelentek, amelyek baljós jövőt is jósolhatnak. A bajok a 2010-es évek elején kezdődtek, amikor a vállalat addig folyamatosan növekvő eladásai megálltak és a management arra is felfigyelt, hogy a 20-as és 30-as generáció elpártolása a márkától jelentősnek mondható. 2015 végére a márka korábbi, az amerikai piacon élvezett 55,5 százalékos piaci részesedése 51,9-re csökkent, de az európai eladások száma is mérséklődött. Az eredményeket a távol-keleti eladások jelentős bővülése egyenlítette ki annak ellenére, hogy a nem ritkán 60 százalékos mértékű büntető vám következtében a világ ezen részein a legendás vasak ára „csillagászati” mértékű volt.
Kevésbé ismert tény, de a Harley egy ideje már próbálkozik a külföldi gyártással: Indiában és Brazíliában is működtet kisebb összeszerelő üzemeket. Ezekre a szárnypróbálgatásokra azonban nem csapott le a média és nem keltettek túl nagy figyelmet. Nem úgy a múlt heti bejelentés, ami rendesen felkavarta az állóvizet az Egyesült Államokban. Katie Whitmore, a Harley-Davidson PR főnöke nem kevesebbet közölt, mint egy új, nagy kapacitású gyár megépítését Thaiföld Rayong tartományában, Bangkok-tól délre. A sajtóhír szerint a lépéssel a Harley ázsiai jelenlétét szeretné jelentősen megerősíteni és tovább növelni a kínai piaci részesedését. A lépés racionális, szinte minden motorgyártó a legnagyobb felvevőképességű távol-keleti piacok felé kacsingat. Hiszen a helyi büntető vámok elkerülése komoly árcsökkenést és jelentős többlet eladásokat eredményezhet. A döntést mindenki logikusnak véli – beleértve a thaiföldi kormányt, aki örül a befektetésnek. Kivéve persze az amerikaikat, akik ugye mind a mai napig a HD-k fő és elsődleges vevőkörét jelentik.
A Trump megválasztása óta az „America first” lázában égő hazai közvélemény bizony nem lett lelkes a bejelentéstől. Leo Gerard, a majdnem 850’000 tagot tömörítő Egyesült Acélmunkások Szakszervezetének (USW) elnöke egyenesen úgy fogalmazott, hogy a Harley „offshore” tervei egy arculcsapással érnek fel az amerikai munkások és az utakat Harley-Davidsonnal járó motoros százezrek szemében. A patrióta sajtó szemében „az igazi amerikai” gyártó pár nap alatt gyepálandó közellenséggé vált. Elhangzik minden, ami eddig külföldi gyártókkal és import termékekkel kapcsolatban hangzott csak el: a Harley amerikai munkahelyeket fog megszüntetni, elveszti amerikai jellegét és gyökereit, elidegeníti majd magától az amerikai vásárlókat és számos egyéb spekuláció. Hogy a márka hogyan nyerheti meg, illetve megnyerheti-e egyáltalán ezt a kommunikációs iszapbirkózást, az egyelőre a jövő zenéje.
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A német járműelektronikai óriás a Ducatival azon dolgozik, hogy az egymással kommunikáló járművek javítsák a mi biztonságunkat.
Elolvasom »Június 7 és 11 között Alsóörsön rengeteg programmal, szórakozással, bulival és igazi motorcsodákkal vár az Open Road Fest, a Harley népünnepe!
Elolvasom »A Honda hivatalosan is leleplezte a várva várt 2026-os CB1000F modellt. A japán gyártó nem csupán a nosztalgiára épít: a legendás CB750F stílusjegyeit a vadonatúj CB1000 Hornet modern technikájával ötvözték, létrehozva ezzel a "legkiegyensúlyozottabb roadstert".
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »