A világ leglenyűgözőbb két- és négykerekű járműkülönlegességeinek múltbéli emlékeit és majdani elképzeléseit 1929 óta évről évre a Concorso d’Eleganza Villa d’Este “guruló műalkotásainak” kivételesen rendhagyó kiállítása gyűjti csokorba az olaszországi Comói-tó partján. A történelmi klasszikusok és a modernkori vívmányok gyűrűjében a BMW Motorrad idén újfent egy lélegzetelállító tanulmányt mutatott be, BMW Motorrad Concept 101 néven.
“A Concept 101 a végtelenbe vezető utak nyújtotta szabadság és a függetlenség érzésének BMW Motorrad által képviselt modern kori értelmezése, az ‘amerikai nagy utazás’ tökéletes megtestesítője, amely új fejezetet nyit a BMW motorkerékpár-tanulmányainak történetében. Eme csodálatos túramotor-koncepció megtervezése elképesztően izgalmas folyamat volt számunkra, hiszen ezelőtt még soha nem vettünk részt ehhez hasonló motorkerékpár-tanulmány létrejöttében. Számomra a Concept 101 az elegancia, az erő és a luxus kétkerekű megtestesítője” – mondta Edgar Heinrich, a BMW Motorrad dizájnrészlegének vezetője a különleges koncepcióról.
A Concept 101 elnevezés az egyedülálló motorkerékpár-tanulmány erőforrásának hengerűrtartalmára utal. A kétkerekű koncepció meghajtásáról gondoskodó soros hathengeres motor lökettérfogata 1’649 köbcentiméter, ami hozzávetőlegesen 101 köbhüvelyknek felel meg az angolszász hengerűrtartalom-meghatározás mértékegysége szerint. Mint ilyen, a Concept 101 messze túlmutat a puszta lóerő-értékeken és gyorsulási adatokon – csakis az erőteljes és zavartalan motorozás mindent elsöprő élménye számít. A soros hathengeres motor hatalmas forgatónyomatéka minden közlekedési szituációban rendkívüli vonóerőt garantál.
A 101-es szám ezen felül a különleges jármű létrejöttének helyét is jelöli: a BMW Motorrad dizájnerei a 101-es országút szomszédságában található Newbury Parkban, a BMW Group leányvállalataként működő Designworks Kalifornia állambeli tervezőstúdiójában fogtak össze ott dolgozó kollégáikkal, hogy megépítsék azt a lélegzetelállító motorkerékpár-tanulmányt, amely egy teljesen új túrafilozófia szerint emeli soha nem látott szintre a kétkerekű minőség és exkluzivitás mércéjét. “Egyértelmű elképzelés vezetett minket, amikor megalkottuk ezt a koncepciót: ‘a végtelen utazás és a szabadság kétkerekű szimbóluma’ (‘The Spirit of the Open Road’) mottó alatt egy olyan nagy teljesítményű, érzelmekben gazdag és kiemelkedően exkluzív, hathengeres motorkerékpárt akartunk életre hívni, amely minden utazást kivételes, felejthetetlen élménnyé varázsol. Egy olyan járművet, amely különlegessé tesz minden együtt töltött pillanatot, amely elfeledteti, merre is kell, hogy vigyen az út” – nyilatkozta Ola Stenegard, a BMW Motorrad járműtervezési részlegének vezetője.
A Concept 101 tanulmánnyal a bajor gyártó a bagger stílusú motorkerékpárok modernkori BMW-értelmezését fejezi ki. A koncepció rendkívül elnyújtott és áramvonalas sziluettje már messziről kiemelkedik a tömegből. A szupersport-motorok alacsony frontrészével és hátrafelé magasodó kialakításával ellentétben a Concept 101 csepp alakú sziluettjét a baggerek jellegzetes felépítése szerint rajzolták meg a tervezők, amelynek a fejidom a legmagasabb pontja. Közvetlenül alatta kapott helyet a hatalmas első kerék, amely szinte húzza maga mögött a laposan elnyújtott sziluettet. A koncepció karakteres stílusa mindeközben újabb és újabb kétkerekű kalandra csábít. A tökéletes baggeres arányok szerint megtervezett formát a jármű hátsó kereke melletti két oldalra erősített túradobozok zárják, amelyeket a tanulmány áramvonalas íveihez illesztettek.
Amíg az erőteljes technikát magába foglaló alsó blokkot sötét árnyalattal látták el, addig a felső részt szándékosan világosabbra rajzolták a tervezők, amellyel a koncepció eleganciáját és szépségét nyomatékosítják. A lendületesen ívelt fejidom szálcsiszolt alumínium felületet kapott. Az integrált fényszórók látványos duplakör-kialakítása a sötétben is vagány és összetéveszthetetlen megjelenést kölcsönöznek a tanulmánynak. A fejidomot mindkét oldalról erőtől duzzadó oldalidom fogja közre, a páncélhoz hasonlító széles vállrész így a Concept 101 vérpezsdítő erejét hangsúlyozza.
A két oldalra kivezetett kipufogórendszer extravagáns, kétszer hármas végződése a hengerek számára, egyúttal az erőforrás kiemelkedő teljesítményére és hatalmas forgatónyomatékára utal, miközben maradéktalanul biztosítja a hathengeres motorhoz illő meghatározó hangzást. A motor hátsó részének kialakítása a jármű átfogó megjelenésének harmonikus lezárása. A legfeltűnőbb elem itt a hátsó lámpák szokatlan vonalvezetése, amely a vékony LED-csíkokkal dekoratív keretbe foglalja a hátsó rész sötét egységét, mialatt a régmúlt idők cruisereinek dizájnnyelvezetét eleveníti fel.
Az ezüstös fényezésű, a szálcsiszolt alumínium és a szénszál felületeket sötétbarna fabetétek ellensúlyozzák. A gondos aprólékossággal mart fa elemeket kizárólag olajjal kezelték, diszkrét alkalmazásukkal pedig a tanulmány vízszintes vonalvezetését hangsúlyozzák még tovább a készítők. Az egyedülálló kétkerekű modellmegjelölését a fa elemekbe dolgozták bele, ezek és a márkaemblémák is alumíniumból készültek. Az ülés kétféle bőrbevonatot kapott, amely még tovább emeli a motorkerékpár exkluzív karakterét: az oldalsó részek fekete finombőrözése elegánsan egészíti ki az ülőfelületek lyuggatott fekete bőrrétegét. A kétféle huzatot elegáns barna varrás választja el egymástól.
A koncepció az egyedi motorkerékpárokat készítő Roland Sands Design műhelyben öltött végleges formát, amely mindössze egy órára található az egyedi kétkerekűek Los Angeles-i központjának számító Newbury Parktól. Roland Sands a BMW Motorrad dizájncsapatával szoros együttműködésben szerelte össze a Concept 101 exkluzív alkatrészeit. A BMW Motorrad immáron több éve sikeresen dolgozik együtt az egyedi motorkerékpárokat készítő szakemberrel, az együttműködésből olyan páratlanul egyedülálló járműtanulmányok születtek, mint például a Concept Ninety. Roland Sands átfogó járműépítési tapasztalata és hatalmas szakértelme izgalmas párost alkot a BMW Motorrad történelmi és technológiai lehetőségeivel.
A mester a BMW Concept 101 számos alkatrészét saját műhelyében rakta össze, a tanulmány egyedi darabjait pedig gondos aprólékossággal, kézzel készítette el. A páratlan kétkerekű ezen jellegzetes alkatrészei, így a kuplungfedél, a vezérműlánc-fedél és a keréktárcsák is a kiváló szakember kézjegyének logóját viselik, ismét emléket állítva a sikeres együttműködésnek, amely megannyi éven át bizonyított már. A tanulmány anyaghasználata és technológiai arzenálja ugyancsak a legkorszerűbb elemekből áll, minden részletével hirdetve a BMW Motorrad vezérelvét, az érzelmekben gazdag precizitást.
Záró gondolatként csupán egyet tehetünk hozzá: ha nem is ennyire egyedi anyaghasználattal- és részletmegoldásokkal, de bárcsak gyártásba kerülhetne ez a motor is egyszer!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »