Robert öt évesen kezdte a motorozást. Ekkoriban segített neki édesapja pocketbike-okkal és minibike-okkal ismerkedni. Megcsapta a benzingőz, innentől elképzelhetetlen volt számára, hogy motorozás nélkül éljen. Kezdő évei után fiatalon sorra vett részt versenyeken – előbb 125 köbcentis motorjával, majd később Superbike és SST600-ban is. 2007-ben és 2008-ban is svéd- és skandináv bajnok volt a 125-ösök között. 2012-2014 között SST600 kategóriában is megnyert néhány versenyt. De hogy vezetett innen az út a 200 fölötti rekordig?
A jégmotorozás ötlete az internetről származik: ott látta meg először, és eldöntötte hogy neki is kell ilyen! Sosem hagyta ugyanis, hogy a feléjük amúgy elég hosszú és hideg tél elvegye a kedvét egy jó kis motorozástól. Míg mások ekkor eltették motorjukat téli álomra, és korcsolyát, sítalpat, vagy snowboardot húztak, addig ő szögekkel tette tele a gumiját, és megkereste a legjobban befagyott tavat, amin aztán játszott kifulladásig. Fiatal kora ellenére Robert hamar megalapozta hírnevét a jégen mutatott nagy sebességű trükkjeivel. Nemrégiben BMW S1000RR gépével és utassal (!) több mint 216 kilométer/órás sebességgel ment a befagyott tavon.
2014-ben 183,8 kilométeres óránkénti sebességével megdöntötte a jégen egykerekezés 2013-ban regisztrált 174,6-os Guinness rekordját, amelyet az amerikai Ryan Suchanek állított be egy wisconsini befagyott tó jegén Kawasaki ZX-10R-je nyergében. Idén január 31-én Ryan azonban még följebb tette a mércét, mikor is a jégen egykerekezés legnagyobb hivatalos sebessége 189,1 km/h lett, mindezt a rekord születéséhez jegyzett 100 méteres távon belül érve el. Robert felvette a kesztyűt, családja és a szponzorai segítségével úgy döntött, hogy megpróbálja megdönteni ezt a csúcsot is, és még gyorsabban menni a jégen – hogy a rekord újra visszakerüljön Svédországba. Sokáig kísérletezgetett, hogy melyik az a szögelési módszer, amely ehhez a rekordhoz a legalkalmasabb. Rendszeresen kiment valamelyik befagyott tóra, és próbálgatta újabb és újabb technikáit, mígnem sikerült megtalálni az ideálisaknak bizonyultakat. Magabiztosan és felkészülten, motorjában és saját tudásában maximálisan bízva vágott neki a kísérletnek.
2015. február 28: ez lett a kiválasztott dátum a Guinness Világrekord megdöntésének megkísérléséhez. Az idő nem volt kegyes Roberthez. Azon a napon melegebb időt kaptak, így a jég teteje lágyabb, kásásabb lett. Több gumit kipróbált a kialakult helyzethez alkalmazkodva, mígnem megtalálta az igazit és megkezdte a kísérletet. Mindenki távolról figyelte a felpörgő BMW S1000RR-t, amikor az indító fény felvillanására – köszönhetően a gyorsváltónak – Robert hamar bele tudott kezdeni az egykerekezésbe. Amint elsuhant előttük, már tudták hogy itt hatalmas sebesség tanúi lehettek aznap. Igazuk is lett. Robertnek sikerült a száz méteres távon elérni a 206,09 kilométer/órás legmagasabb sebességet. Az egész kísérletet több kamera rögzítette – no meg persze rengeteg tanú is volt a helyszínen.
“Most meg kell küldeni az összes anyagot Guinnessnek, hogy jóváhagyja, és hivatalossá tegye” – kommentálta a történteket elégedetten Robert – “Tudom, hogy sok egyéb lovas szerte a világon megpróbálja legyőzni majd ezt a rekordot még a nyár előtt. Nem vagyok benne biztos, hogy sikerülni fog, de bármi is történik, elégedett maradok, mert én voltam az első a világon, aki egykeréken több mint 200 km/h sebességre volt képes a jégen. Sok szerencsét kívánok a többieknek, akik megkísérlik túlteljesíteni ezt a sebességet.”
Mi motorosok tudjuk, hogy az egykerekezés művészete aszfalton sem egyszerű, pláne nem ekkora sebességgel – jégen meg kimondottan elképzelhetetlennek tűnik. Robert viszont megtette a lehetetlent, mi pedig ezúton is gratulálunk neki. Akik pedig még nagyobb sebességre vágynak, azoknak íme egy videó, amelyen Peter Vestman látható turbós Hayabusájával hihetetlen 340 kilométer/órás sebességgel a jégen – persze két keréken!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »