A vállalatot 1903-ban alapította Everett és Clinton Cushman. 1913-tól Cushman Motor Works néven működött a nebraskai Lincolnban, majd 1922-ben elkezdett négyütemű erőforrásokat is gyártani. A kis Husky motorok alapvetően a farmok mindennapi életét hivatottak megkönnyíteni: áramfejlesztőket, szivattyúkat, fűnyírókat de csónakokat is hajtottak velük. A nagy gazdasági válság után, 1936-ban jött a remek ötlet, és elkezdtek robogókat építeni a már meglévő erőforrás köré. Innentől a Második Világháború előtti, majd az azt követő években is az autózás egyik lehetséges és remek helyettesítője lett a Cushman Scooter.
Sőt, a náci Németország és szövetségesei ellen vívott harcok során az amerikai hadsereg igényeihez külön kifejlesztettek egy egészen könnyűre épített robogót, amelyet a harcok során repülőgépről, ejtőernyővel vetettek be. A Model 53 lett az egyik leghíresebb Cushman, a beceneve Airborne volt. Azonban mindenféle egyéb kivitelek is készültek: három kerekű teherszállító, oldalkocsis és utánfutós szerkezetek is használatban voltak a hadseregben.
Valamennyi Cushman Scooter egy rendkívül egyszerű, ennek megfelelően nagyon üzembiztos technikára épült. Berúgós, egy hengeres erőforrása 9 lóerőt adott le és már 87-es oktánszámú benzinnek tökéletesen pöfögött. A hátsó kereket röpsúlyos kuplungon keresztül hajtotta, így a váltással sem kellett vesződni, a fogyasztás pedig nem igen lépte át a 3 liter/100 kilométert. A polgári használatban az Eagle névre keresztelt típus terjedt el a legjobban, de az ötvenes években számos futurisztikus megjelenésű változat is készült. A robogók gyártása 1965-ben szűnt meg – de a cég hasonló technikai alapokon egészen 2002-ig készített kis csomagszállító járgányokat.
Mostani írásunk apropója tulajdonképpen egy átépítés, amely egy 1961-es Cushman Eagle alapjain született meg. A tulajdonos ugyanis nem elégedett meg a szerényke teljesítménnyel, így fogta és belefaragott a vázba egy Harley-Davidson Sportster erőforrást. Az 1’200 köbcentiméteres V2-es némileg élénkebbé tette a kis robeszt: a végsebessége állítólag több mint 160 kilométer/óra. Egyéb technikai adatokat nem ismerünk, így az is kérdéses, a két apró féktárcsával hogy állnak meg erről a tempóról.
Annyi bizonyos, hogy a Cushman Harley-Davidson roppant feltűnő jelenség – főleg, ha hozzáképzeljük a hangját is. Születése óta gazdát is cserélt – hogy milyen értéket képvisel, arra elég zárásként leírni a vételárat, amennyiért konkrétan eladták az eBay aukciós portálon: 15’500.- dollár. Ami most négy és negyedmillió forintnak felel meg…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »