A Dakar Rally tizenkettedik versenynapjára már pattanásig feszültek az idegek, még az is izgul, aki a közelében sincs a győzelemnek. Aki idáig eljutott, az már szeretné teljesíteni az egész versenyt és az, hogy valaki célba ér a verseny legvégén, a helyezéstől függetlenül hatalmas győzelemnek számít. Az éjszakát Termas de Río Hondóban töltötték, a híres MotoGP versenypálya közelében, ám nem az aszfaltcsíkon köröztek a tizenkettes szakaszon. Minden bizonnyal érdekes és látványos lett volna a bütykös gumival szerelt ralimotorokkal menni rajta néhány kört, de inkább Rosario felé vették az irányt a motorosok, hogy a 248 kilométeres összekötőt legyűrjék. Ezt követte a 298 kilométeres időmérő szakasz, de ezután sem lélegezhettek fel, hiszen a kimerítő gyorsasági után még várt rájuk újabb 478 kilométer a táborig.
A tegnapi gyorsasági szakasz fele-fele arányban tartalmazott köves terepet és poros földutakat. A pálya vonalvezetése nagy tempót engedélyezett, azonban hiába volt nagyon sima a nyomvonal felülete, a tapadás becsapós és változatos volt és ez nagyban megnehezítette a versenyzők dolgát. Az elmúlt napokhoz képest oxigéndús környezetben tehették meg a távot, ritkán lépték át az 1’000 méteres tengerszint feletti magasságot a pénteki nap folyamán.
A reményvesztett Barreda a mezőny elején rajtolt el, de nem sokkal később a Toby Price megelőzte őt és az ellenőrzőpontokon övé volt a legjobb idő. Nagyon kemény tempót diktált és ezt sikerült a célig tartania. Ezzel az első bálos ausztrál versenyző megszerezte élete első szakaszgyőzelmét a Dakaron. “Ez a szakasz végig nagyon jó érzéssel telt” – mondta Price. “Nagyon élvezem és óriási élmény számomra. Voltak könnyebb és nehezebb pontok, elkövettem néhány hibát is, de sikerült őket időben kijavítani és mindent megtettem a győzelemért. Remélhetőleg holnap is jól mennek majd a dolgok. Mindig tudtam, hogy nehéz lesz, de egészen addig nem értettem pontosan, amíg részt nem vettem benne. Most tudom már csak igazán, hogy mennyire kemény.”
Barreda nem hagyta, hogy levegőhöz jusson Price, egész nap a sarkában volt és ott loholt mögötte, hogy az ausztrálnak ne legyen egy perc nyugta sem. A spanyol motorosnak egyetlen feladata van már a hátralévő időben: segítse csapattársát, Goncalvest a győzelemhez vezető úton. Goncalves jelenleg a második helyen áll az összetettben és tegnap is sikerült néhány percet lefaragnia a hátrányából, de még így is több mint negyedóra előnye van Marc Comának.
“Ma egy nagyon gyors szakaszon vagyunk túl” – magyarázta Barreda. “Sima volt a pálya, de nagyon csúszós is egyben, ezért végig az összes kanyarban nagyon kellett koncentrálni. Veszélyes volt azért is, mert folyamatosan jöttek mindenféle állatok, amelyek betévedtek a pályára, ezt tetézendő pedig a rendőrök, akik sokszor az ellenkező irányból jöttek az állatokat elterelni. Ennek ellenére elégedett vagyok, mert képes voltam tartani a tempót az egész szakasz során. Már csak egy nap van hátra és minden erőnkkel azon leszünk, hogy Paulot győzelemre juttassuk.”
Coma tisztában van vele, hogy a legkisebb hiba is az ötödik Dakar-győzelmébe kerülhet, ezért a tegnapi szakasz elején óvatosan kezdett és csak a vége felé kapcsolt magasabb sebességre, így hatodikként futott be a nap végén. Igyekezett elkerülni a hibákat és nem engedhetett meg magának még egy olyan bukást, mint legutóbb. Nagy szerencséje volt, hogy sem a motorjának, sem pedig neki nem esett semmi baja.
“Sok a vesztenivaló, ezért nagyon fontos, hogy ne hibázzak vagy ne törjem össze a motort. Nem egyszerű megtalálni a ritmust a motorozás és a navigáció között úgy, hogy közben jó időt is menjek és ne is kockáztassak. Boldog vagyok, hogy idáig eljutottam. A mai nap folyamán sokat kellett futniuk a gumiknak, így a speciál elején nagyon vigyáztam rájuk. A végére egy kicsit frissebbnek éreztem magamat és jobb tempót tudtam motorozni. Bőven van még kilométer, de már egyre közelebb van a vége. A fiatalok nagyon erősen nyomják, ezért minden energiámat bele kell fektetnem a versenybe a hátralévő napon. Egész évben erre készülök, így itt az ideje, hogy kihozzam magamból a maximumot”- nyilatkozta Marc Coma, a KTM éllovasa.
Ivan Jakes negyedikként fejezte be a napot, míg honfitársa, Stefan Svitko az ötödik lett. Helder Rodrigues ideje a hetedik helyre volt elegendő. Utána következett a chilei KTM-es, Pablo Quintanilla, majd a Yamahával versenyző Verhoeven. Laia Sanz is kiharcolta magának a top tízben való szereplést és ezzel megőrizte az összetett nyolcadik helyét.
A tizenharmadik szakaszon végül minden eldől, kiderül, hogy a KTM és a Honda kéthetes párharcából ki kerül ki győztesen. A mai napon a legapróbb hiba is végzetes lehet, így mindenki teljes erejével azon lesz, hogy sikeresen célba érjenek. Marc Comának ugyan van bőven előnye, de nem lankadhat a figyelme, hiszen akár egy defekt is elvehet annyi időt tőle, hogy Goncalves felülkerekedjen és behozza a hátrányát.
1. Toby Price, AUS (KTM) 3:19:04
2. Joan Barreda, ESP (Honda) 3:20:59
3. Paulo Goncalves, PRT (Honda) 3:22:06
4. Ivan Jakes, SVK (KTM) 3:22:12
5. Stefan Svitko, SVK (KTM) 3:24:05
6. Marc Coma, ESP (KTM) 3:25:29
7. Helder Rodrigues, PRT (Honda) 3:27:44
8. Pablo Quintanilla, CHL (KTM) 3:29:11
9. Frans Verhoeven, NLD (Yamaha) 3:29:55
10. Laia Sanz, ESP (Honda) 3:31:46
1. Marc Coma, ESP (KTM) 45:08:32
2. Paulo Goncalves, PRT (Honda) +00:17:49
3. Toby Price, AUS (KTM) +00:25:18
4. Pablo Quintanilla, CHL (KTM) +00:36:57
5. Stefan Svitko, SVK (KTM) +00:46:43
6. Ruben Faria, PRT (KTM) 01:50:39
7. David Casteu, FRA (KTM) 01:55:09
8. Laia Sanz, ESP (Honda) 02:19:37
9. Ivan Jakes, SVK (KTM) 02:21:29
10. Oliver Pain, FRA (Yamaha) 03:04:21
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »