A Dakar Rally kétnapos maratoni szakasza igazán drámaira sikerült, köszönhetően az időjárásnak és a kemény terepviszonyoknak. Alaposan átrendeződött a mezőny a nap végére. Ez volt az egyik olyan nap, amelynek alakulását a természetre bízták – két lehetséges variáció volt Bolívia elhagyására, attól függően, hogy milyen idő uralkodik a környéken. Az eső ellenére a szervezők maradtak az eredeti verziónál és a Salar de Uyuni sós medrében kellett a versenyzőknek nyélgázon végigszáguldani. A rövid, 24 kilométeres bevezető után rendkívül hosszú speciális szakasz várt a motorosokra, összesen 784 kilométer. Volt aki szerencsésen zárta a napot, de volt olyan is, aki óriásit csalódott.
Viharos reggelre ébredtek, hideg volt és a 3’800 méteres tengerszint feletti magasság megviselte a résztvevőket. A gyors vágtát követően hirtelen lelassult a szakasz, a tómeder után technikás hegyi terep következett. Az előző nap és az azt követő éjszaka szelektálónak bizonyult – Barreda törött kormánnyal ugyan beért Uyuniba és egy argentin versenyző kisegítette egy kormánycserével, azonban szerelőcsapat híján a motorokon csak minimális karbantartási munkálatokat tudtak elvégezni a táborban.
Az esőzés miatt a szervezők elcsúsztatták a rajt időpontját. Az időmérő első kilométerein hatalmasat bukott a GasGas versenyzője, Gerard Farres Guell. A motorja teljesen összetört, őt magát pedig egy mentőegység menekítette ki a területről. A nap folyamán még hárman csatlakoztak hozzá a top húszas listáról. A Yamaha csapatára tényleg rájár a rúd: Michael Metge motorhiba miatt kényszerült feladni a versenyt, később csapattársa, Alessandro Botturi is hasonló probléma miatt esett ki. A Red Bull KTM motorosa, Jordi Viladoms is mechanikai problémával nézett szembe – kétségbeesetten próbálta megjavítani a törött motorját, de nem sikerült neki és be kellett látnia, hogy nem tudja folytatni a Dakart.
A nyolcadik szakaszt a chilei Pablo Quintanilla nyerte, őt követte tizenegy másodperc lemaradással Pedrero Garcia – végre a Yamaha is elkönyvelhet magának egy dobogós helyezést. Összetettben még mindig nincsenek bent a top tízben – Després az átigazolásával nagy űrt hagyott maga után a csapatban. Nagy meglepetés, hogy a dobogó harmadik fokára egy nem gyári támogatású versenyző, a szlovák Stefan Svitko állhatott.
Az ausztrál újonc, Toby Price negyedik lett és sokak szerelme, Laia Sanz kisasszony ötödikként ért célba a maraton végén. A hatodik pozícióban ismét egy Yamahát láthatunk – Xavier de Soultrait mintegy hat és fél perccel maradt le Quintanilla idejétől. Következőként Alain Duclost, a Sherco-TVS motorosát köszönthetjük a tabellán, míg a nyolcadik, a kilencedik és a tizedik helyen KTM-ek voltak a befutók. Marc Coma higgadtan motorozta végig a távot, így az ideje csak a kilencedik helyhez volt elég, de jelenleg ő vezeti összetettben a 2015-ös Dakart.
“A körülmények nagyon nehezek voltak a mai nap folyamán”- magyarázta Coma. “A sós és vizes mederben motorozni olyan volt, mintha vizes cementben kellene haladni, ez nagyon stresszes volt, mert közben vigyáznom kellett az egész motorra. A mai befutóm érzésre felért egy győzelemmel. Örülök, hogy vezetem a versenyt, de nem szabad elfelejteni, hogy még öt nap hátra van. Nagyon hosszú út áll még előttünk és minden nap különböző nehézségekkel kell majd szembenéznem. Szépen kilométerről-kilométerre kell haladni.”
David Casteu tökéletesen összefoglalta az elmúlt nap történéseit: “a szakasz eleje még rendben volt, de aztán volt egy csomó víz, amelyen százötvenes tempóval rongyoltunk végig. Szó szerint úsztunk a víz tetején. Különösen jó érzés volt. Amúgy az elmúlt napok visszaadták, amelyről a Dakar egykoron szólt – helyzetfelismerés, tájékozódás, tudni kell kezelni az időjárás viszontagságait, a szerelést, mindent. Múlt héten még Argentínában az ötven fokban főttünk, most meg majd megfagytunk és vízálló ruhára és páramentes szemüvegre vágytunk. Ez a legnehezebb verseny a világon, ahol nem elég a tehetség, a tapasztalat is sokat számít. Hiába motorozik nagyon jól a fiatal generáció, a tankolásnál szinte csak öreg rókákat láttam, kivéve a fiatal hölgyet (Laia Sanz), aki úgy otthagyott bennünket, hogy csak pislogtunk.”
A nap legnagyobb vesztese egyértelműen a HRC színeiben versenyző élmenő, Joan Barreda volt. Nem elég, hogy a maratoni szakasz első napjának a végét félkézzel, törött kormánnyal kellett teljesítenie, de tegnap egyéb műszaki problémák is hátráltatták. Kapott egy cserekormányt, hogy haladhasson, ám a bolíviai szakaszt csak vontatással sikerült teljesítenie. A neutralizációs zóna elejére már úgy jutott, hogy a csapattársa, Jeremias Israel húzta kötélen és a célba is így értek. Ezzel rengeteg időt vesztettek mindketten, a versenybírók egy óra húsz perces büntetéssel jutalmazták Barredát, hogy nem önerőből fejezte be a szakaszt. Hiába vitatkozott velük és fejezte ki nemtetszését, ezzel számára véget is ért a Dakar, az összetett lista huszonnegyedik helyén áll, összesen négy óra tizenegy perc hátránnyal Marc Comához képest. A Honda legnagyobb reménysége jelenleg Paulo Goncalves, aki kilenc perces lemaradással a második helyen áll a KTM mögött.
Dési Jánosról egyelőre nincs információ, a tabellán nem látni a befutók között. Remélhetőleg nem történt nagy baj.
Ahogyan az a Dakar történetében már nagyon sokszor előfordult, egyesek szerencsétlensége másoknak hasznosnak bizonyul. Sokan nem akartak elindulni tegnap, a szervezők mégis szélnek eresztették a mezőnyt. A hideg, az eső és a sós víz megtette a hatását és sokak reményét a porba, vagy hogy stílszerűek maradjunk, a sárba sújtotta. Az elkövetkező napok bőven tartogatnak még meglepetést.
1. Pablo Quintanilla, CHL (KTM) 2:56:19
2. Juan Pedrero Garcia, ESP (Yamaha) 2:56:30
3. Stefan Svitko, SVK (KTM) 2:56:31
4. Toby Price, AUS (KTM) 2:57:00
5. Laia Sanz, ESP (Honda) 2:58:55
6. Xavier de Soultrait, FRA (Yamaha) 3:02:55
7. Alain Duclos, FRA (Sherco) 3:03:01
8. Hans Vogels, NLD (KTM) 3:03:53
9. Marc Coma, ESP (KTM) 3:03:56
10. Ruben Faria, PRT (KTM) 3:04:03
1. Marc Coma, ESP (KTM) 28:51:12
2. Paulo Goncalves, PRT (Honda) +00:09:11
3. Pablo Quintanilla, CHL (KTM) +00:11:11
4. Toby Price, AUS (KTM) +00:15:56
5. Stefan Svitko, SVK (KTM) +00:26:30
6. Ruben Faria, PRT (KTM) +00:34:34
7. Alain Duclos, FRA (Sherco) +00:58:08
8. David Casteu, FRA (KTM) +01:10:48
9. Laia Sanz, ESP (Honda) +01:18:51
10. Ivan Jakes, SVK (KTM) +01:47:47
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »