Összkerékhajtású motorkerékpárból sokféle készült már a világon. Az egyik legpofásabb kis szerkezet talán a Rokon, amelyre bizony erősen hasonlít az orosz 2×2 Taurus két kivitelben létező holmija. Legalábbis abban, hogy egy kis váz végein két relatív nagy kerék található igen ballonos kerekekkel. Csak éppen a hatalmas tajgán született kétkerekű terepjáró annyira egyszerűen épül fel és olyan zseniálisan működik, hogy az előtt tényleg nagyon meg kell hajolni.
Az alapváltozatot egy 5-5,5 lóerős négyütemű benzinmotor hajtja röpsúlyos kuplungon és egy három sebességes váltón keresztül. Az erőt láncok viszik mindkét kerékhez, amelyek sima ballonok. Erős ráfok tartják össze – és a felnihez is – a bennük felfújt “lufit”, amely gumiként funkcionál. Nagyon ballonos és alacsony nyomású levegővel van töltve, így hatalmas a tapadófelület és nagyon könnyű az egész szerkezet.
A mindössze 47 kilogrammos motorka egyetlen tárcsafékkel rendelkezik, amely a központi tengelyen van elhelyezve. Az elérhető legnagyobb sebesség 60 kilométer/óra (azt hiszem, rajta kuporogva nem tűnik az kevésnek…), az üzemanyag-fogyasztás pedig 1,2 liter/óra. Mivel 3,5 liter benzin fér a tartályba, a Taurus majdnem három órán át képes haladni.
Hogy valami fogalmunk legyen a dimenzióiról: kerekeinek átmérője 740 milliméter, szélességük pedig 220. Az ülés magassága a talajtól 75 centiméter, amely nem lenne olyan rossz – viszont a 370 milliméteres hasmagasság miatt mégis nagyon kuporgós a testhelyzet. Cserébe amikor elakadunk valami egészen lehetetlen helyen, simán átemeljük a járgányt egyik oldalról a másikra.
Amikor pedig mosni kell, csak bedobjuk a vízbe – mert hogy a ballonok miatt nem is süllyed el! -, pörgetjük kicsit a kerekeket és letisztítja önmagát! Azonban még itt sem elég a zsenialitásból: néhány másodperc alatt szét lehet szedni az egész holmit és két hordtáskába helyezve akár egy aprócska személyautó csomagtartójában is szállíthatjuk. Egyre jobb, nem?
A magasabban kavlifikált 2×2 Taurus 2m változat annyiban különbözik “öccsétől”, hogy kicsit erősebb, 7 lóerős erőforrás mozgatja, és abroncsain rendes terepgumik feszülnek. Ennek megfelelően a tömege is nagyobb: 70 kilogrammot nyom menetkészen. Végsebessége, üzemanyag-fogyasztása és hatótávja megegyezik az alapváltozatéval.
Az igazi izgalmat most fogják átélni azok, akiknek megvan a tehetsége a barkácsolásra. Ugyanis a gyár egy “csináld magad” tervdokumentáció formájában értékesíti a Taurus járgányait. Ezért pedig tudjátok mennyit kell fizetni? 1’300 rubelt, vagyis 7’600 magyar forintot! Na, van aki kedvet kapott? Amennyiben elkészültök vele, szóljatok és jövünk tesztelni!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »