Mit tegyen az ember, ha élete során volt már a BAR F1 csapatának technikai igazgatója, a Jaguar versenycsapatának főmérnöke, tervezett egy csomó versenyautót, majd nyugdíjba megy? Malcolm Oastler úgy gondolta, hogy visszavonul Ausztráliába, és épít egy V8-as motorkerékpárt. Amit létrehozott, az pedig egy kész csoda.
Indulásnak Malcolm fogott egy 1959-es Simca Vedette erőforrást – a 2’351 köbcentiméteres V8-as a legendás Ford Flathead blokkra épül. A blokkhoz elöl és hátul egy régi BMW R sorozatú motorkerékpár segédvázait rögzítette – ehhez némi módosítást is eszközölt a vízpumpa és az önindító környékén. A váltó már az eredeti BMW-é, ahogy a véghajtás és az első-hátsó futómű is. Generátorból is újat kellett fabrikálnia, ez egy Subaruból származik.
A vízpumpának nem csupán a helyét módosította – erre az első segédváz felfogatása miatt volt szükség -, hanem kicsit modernebbet szerelt fel az eredetinél. A tengelytáv a brutális méretű erőforrás miatt durván megnőtt, így nagyon hátra kellett húzni a kormányt, üzemanyag-tankból pedig teljesen újat készíteni – ez önmagában 80 centiméter hosszú! A café racer stílusú ülés is egyedi gyártmány, ahogy a leömlőkkel együtt az egész kipufogórendszer is.
Miért van oldalanként csupán három leömlő, amikor nyolc hengeres a motor? A magyarázat egyszerű: a flathead blokkok jellemzője, hogy a két középső hengernek közös kipufogója van. Így V6-osnak tűnhet, de ha egyszer beindul, kétség sem férhet hozzá, hogy ez bizony vényolcas! A motor teljes építését bemutatja az alábbi videó, amelyből angol nyelvtudással rendelkező olvasóink sok technikai nyalánkságot megtudhatnak – bár anélkül is érdemes megnézni.
Szerencsére ennél többet is kapunk ebből a fantasztikus hangból, ugyanis van még egy kisfilm a motorról. Ezen végig menet közben csodálhatjuk meg Malcolm Oastler csodás café racerét. Minden gázadás az ember hátgerincén fut végig – bele sem merek gondolni, milyen lehet motorozni vele!
Hiába tűnik úgy első ránézésre, hogy egy használhatatlan geometriájú motor született, a videóból egyértelművé válik, hogy simán meg lehet vele fordulni egy két sávos úton, egész élénken kanyarodik, gond nélkül elindul álló helyzetből ötödik fokozatban is – sok baj tehát nincs vele!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »